Beetje oud, laatste so topic was uhhhh lang geleden. Maart denk ik? En dan nog staan problemen in de relationele sfeer bij mij hoger op het prioriteitenlijstje dan de spelfouten van anderen. En verder gaat het hier over jezelf (is dat wel goed) ergens aan ergeren . Correct me if i'm wrong, maar mijn laatste ergertopic zal ook in maart geweest zijn. Dus, ongeacht of mijn sm topics mij blijven volgen... je opmerking is irrelevant. Ik heb inderdaad wel iets beters te doen dan me! ergeren aan de spelfouten van een ander. Dan maak je je in mijn ogen druk om niks en kan je beter je punniksetje oppakken.
https://twitter.com/Koning_NL/status/212870810107510784 Hahaha hier heb ik zo om moeten lachen. Kakhiel (kent iemand die hier) die retweette (schrijf ik dat nu goed?) al die berichten van scholieren die het dus verkeerd hadden getweet. En daarna zag ik deze tweet.
Tja. Sorry, ik hecht nog wel wat waarde aan correct taalgebruik. Het hoeft in mijn ogen niet 100% foutloos te zijn (ook ik maak wel eens een foutje ), maar probeer er zoveel mogelijk op te letten. Lees je tekst even rustig door en let op de leestekens. Iedereen heeft basisonderwijs genoten en daar worden de primaire taalregels aangeleerd. Dat niet iedereen een inversie of een chiasme uit een zin weet te halen, kan ik wel mee leven, maar de me/mijn - jou/jouw - na/naar, etc. fouten (of het ontbreken van leestekens) vind ik soms wel erg slordig over komen.
Oeh, dat is inderdaad lang geleden, maar het was dan ook maar een voorbeeld. Je hebt gelijk dat je inderdaad een topic betreft jezelf opent en niet over het ergeren aan anderen. Maar er komen zoveel topics voorbij, waar je denkt.. Ja uuuhhh.. En iedereen heeft een eigen mening uiteraard! Sommigen storen zich nou eenmaal aan spelfouten, anderen aan openbaar voedende moeders, rokende moeders, werkende moeders.. Dus waarom niet een topic als deze? Jij zegt dat anderen zich druk maken om niets bij het ergeren aan spelfouten. Ach ja, ik maak me niet druk, maar vind het soms wel storend. Vind het niet om niets, want de Nederlandse taal in niet zomaar iets!
Lol chauvinistisch much? Wat een ieder irritant vind zal inderdaad persoonlijk zijn. Daar niet van. Maar als ik dingen lees zoals; galbulten krijgen (om een voorbeeld te noemen) dan heb ik iets van; uhhhhh... Ik krijg persoonlijk galbulten van mensen die ongevraagd voorpiepen in de rij, die asociaal staan blerren (ruziemaken, schelden) op straat, met 100 over een zebrapad gaan die grenst aan een school. Dat soort dingen. Ik vind taalfouten, slordigheidsfoutjes e.d. echt miniem en dat iemand dat soort taal gebruikt of FB zegt natuurlijk niks over de inhoud van de sollicitatiebrief. Die kan namelijk prima nagekeken en verbeterd zijn.
Ik snap je punt, maar er zijn eenmaal mensen die dit erg vervelend vinden. De dingen die jij bijv. noemt, vind ik ook vervelend. Maar op het gebied van taal heb ik dat dus ook. Dat maakt dan toch niet uit? Jij vind het niet zo erg, er zijn misschien weer dingen die jij erger vind en waarvan een ander weer vindt dat dat niet zo erg is. Toch? Of heb ik het mis? Edit: moet trouwens zeggen dat ik ook geen onwijs wonder ben in spelling, maar de basis dingen weet ik over het algemeen wel. Ben ook niet super hoog opgeleid, dus dat zegt niet altijd wat. Taal moet je ook liggen. Ik was heel slecht in exacte vakken, hoofdrekenen is voor mij echt een hel.
Nee hoor, ik snap het wel. Maar dat je inwendig een kriebel krijgt van een taalfoutje vind ik al iets anders dan een openbare, virtuele schandpaal voor een ieder die tijdens Nederlands niet echt goed heeft opgelet, maar dat heb ik net zo goed bij een eenzelfde tekstuele steniging als het gaat om gouden oorringen of zoiets ,
Ben ik met je eens! Ik weet niet of ik iemand gelijk een tokkie zou noemen, als je niet kan spellen. Ben benieuwd hoe ik genoemd word dan, omdat ik niet goed kan rekenen. Wat ik al eerder zei, het was vaak zo dat als je een talenknobbel had dat je dan niet goed was in de exacte vakken en andersom. Hoewel dat voor mij niet opging, want Frans en Duits waren vreselijk hahaha. Alleen Engels en Nederlands was ik goed in
Daar is niets chauvinistisch aan, het is gewoon je eigen taal. Zo simpel was het gewoon bedoeld. Als dat al niet iets is waar je wellicht iets beter je best voor kunt doen, vooral gezien dit nogal eens van je verwacht mag worden, tsja.. En daar mag een ieder zijn bedenkingen bij hebben, wat de uitkomst ook mag zijn. En jij vindt dergelijke fouten miniem, dat wil niet zeggen dat anderen dat ook moeten vinden. En zij geven gewoon een andere mening dan oa de jouwe in dit topic. Prima toch?
Waarom mag iemand die zich ergert aan taal-en spellingsgebruik een topic niet openen om wat haar dwarszit? Ik heb wel vaker taal- en spellingstopics voorbij zien komen en elke keer lees je dat de TS zich niet zo aan moet stellen of dat mensen zich zo aangesproken voelen dat TS bijna de keel wordt aangevlogen omdat er iets gezegd wordt over verkeerd taalgebruik. Blijkbaar ligt taal en spelling zó gevoelig dat er niet over gesproken mag worden.
Als ik lees, wil ik dat het lekker leest. En ik lees hier veel, dus ja ik erger me hier weleens aan schrijfstijlen cq. topics die barsten van de spelfouten. Gelukkig heb ik een kruisje rechts bovenin m'n scherm.
Precies, en waarom mogen er wel honderd topics geopend worden over 'hoe vies is de onderbroek van je man?' en 'wanneer deed je het voor het eerst?'. Als ik daar mijn kritiek geef, word ik bijna het topic uitgehoond.
Haha goed topic dit. Ik erger ME hier ook wel vaak aan. Hetzelfde geldt voor jou en jouw. Is dezelfde regel. Het blijkt nogal moeilijk te zijn want je leest het best vaak verkeerd. En ik moet bekennen dat ik de moeilijkheid er niet van in zie. Er is een wezenlijk verschil tussen de 2.
Ik maak mij ook schuldig aan het gebruik van "me", probeer het wel zo min mogelijk te doen, maar soms glipt het er zo door heen. Waar ik mij constant aan erger is het gebruik van "hun", in in context van bijvoorbeeld: hun hebben/ hun zeiden.... aaargh! Evenals het niet gebruiken van interpunctie dat is zo irritant je kan de zin niet meer normaal lezen je weet niet goed wat de schrijver/schrijfster nou bedoeld en de zinnen kunnen dan opeens rare en dubbelzinnige betekenissen hebben. (Ja, deze zin heb ik expres getypt zonder leestekens) Ik ben het eens met Flerk, als je hierover geen kritiek mag geven, waar dan wel op. Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat de "jeugd van tegenwoordig' niet meer normaal Nederlands kan spreken en schijven, als je uitgaat van wat er op bijvoorbeeld Facebook wordt neergezet. Just my cup of tea
Juist dit dus!! Ik heb wel eens mensen ontvriend van fb om hun achterlijke taalgebruik, kom op mensen we hebben toch allemaal minimaal de basisschool doorlopen?????