Mijn VS me

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meliez

meliez Actief lid

26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Sorry kon het niet laten :p

Bijgevoegde bestanden:

2. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Haha, die is leuk!

3. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Mee eens. Het is echt basisschoolniveau! Ik kan er ook maar moeilijk overheen lezen. Ik ben blij met dit topic want mijn handen jeuken soms in een topic om er iets van te zeggen. Goed dat het nu als algemeen topic wordt gedaan. Al is het alleen al om van te leren. ;)

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb er nog 1: ik ken ZE niet, ipv ik ken HAAR niet.
    Dit hoor ik de laatste tijd steeds vaker.

5. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Lol, kom op hoor. Ontvrienden omdat de taalfoutjes je storen? Gaat het allemaal niet een beetje ver dan? Kijk je dan nog verder dan je neus lang is en hou je de persoon achter de fouten in gedachten?

6. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Serieus? Vind je dat dan slecht voor jouw reputatie of zo, wanneer andere mensen minder grammaticaal onderlegd zijn? Tast het jouw perfectie aan? :(

7. Username

Username Niet meer actief

Ik ken maar twee mensen die veel fouten maken. De één is dyslectisch en de ander komt uit een ver buitenland. Ik kan het ze niet kwalijk nemen.
    Maar.... In andere gevallen zou het voor mij sowieso reden zijn om mijn instellingen aan te passen zodat ik de updates niet meer zie. Tenenkrommend!

Bedenk me nu dat ik in het verleden ook mensen uit mijn vriendenlijst heb verwijderd vanwege dit soort taalgebruik. Maar ik ken eigenlijk niemand, privé dan, die correct taalgebruik niet belangrijk vindt.

8. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Wanneer ik de status van mijn 18-jarige nichtje op FB voorbij zie komen (inclusief de reacties), moet ik soms echt even ontcijferen, wat er nu precies staat. Het is namelijk "populair" taalgebruik (denk ik dan maar als oude doos zijnde:D) en het is vaak fonetisch geschreven lijkt het. Ik vraag mij dan ook altijd af, of ze überhaupt nog wel weet hoe ze correct Nederlands moet schrijven. Ik hoop niet dat ze een sollicitatiebrief a la facebookstijl inlevert!

9. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ja, ik ken me er ook zo aan irriteren.........

10. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Da's gewoon dialect en niet fout. Een vormvariant, kortom:
    Ze / haar (verwijzing naar personen)

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik en perfect? Yeah right :p

Ik heb gewoon niks met mensen die op die manier communiceren. Mensen waar ik in het "echt" ook bevriend mee ben typen ook niet zoals mijn pubers trouwens. Misschien ben ik daar in tuttig of wat dan ook maar ik verwacht van mijn volwasssrn vrienden correct taalgebruik, ik vind het ten eerste heel dom over komen en ten tweede een oerslecht voorbeeld voor de jeugd, die al amper normaal nog kunnen typen.

Ik zal nu wel allerlei nare reacties krijgen maar ik merk dat het echt bepaalde types uit bepaalde sociale kringen zijn.

De meiden in mijn fb waar ik mee gestudeerd heb bijv typen echt niet me ipv mijn of die of deze meisje.....

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mijn avatar zegt voldoende :)

En het heeft niks te maken met minder grammaticaal onderlegt dat ineens iedereen "me" zegt ipv "mijn".. Dat is gewoon luiigheid en kopieergedrag.

13. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Toch denk ik (of vrees ik eigenlijk) dat er genoeg mensen zijn die echt denken dat je 'me kat' of 'me moeder' schrijft.. Ik vind het ook echt verschrikkelijk dom staan.

14. Cosy

Cosy Fanatiek lid

16 aug 2012
    3.398
    2
    38
    Noordbrabant
    Precies :)
    Zal eerlijk bekennen dat ik bij het zien van jouw avatar soms de neiging krijg om het expres fout te doen:p

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Deze site verwijst alleen naar het feit dat het in het zuiden en in belgie gebruikelijk is en niet dat het correct is! Net zo dat ze d'r ipv haar noemen. Het is absoluut geen ABN dus. Moet niet gekker worden, zeg.;)

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Haha, nouja.. Ik lig er niet echt wakker van hoor... Mijn statement is gemaakt :)

@pluis: ik vind het vooral heel bijzonder dat er in dit topic mensen zijn die het gaan verdedigen :(
    Die het blijkbaar helemaal niet dom vinden staan :)

Wellicht is het gewoon taalevolutie... Maar ik hoop stiekem van niet :)

17. Linana

Linana Niet meer actief

Eerder taaldevolutie ;)

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dat weet ik wel zeker :)

Van de week op het werk....
    Spreken engels op mijn werk en hadden het over correcte zinsopbouw in engels. Op een gegeven moment zeg ik "...klopt niet, dat is net zoals me en mijn in NL, me moeder kan ook niet". Zegt een collega doodserieus "Dat schrijf ik altijd zo, wat is daar fout aan dan?"

De rest zat er zo glazig bij te kijken dat ik er maar niet op ingegaan ben :)

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Nee hoor, ik ben het wel met je eens.....

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Jawel hoor, er staat letterlijk:
    Zowel haar als ze is correct. Om naar een vrouwelijke persoon te verwijzen kan in de standaardtaal in het hele taalgebied als voorwerpsvorm van het persoonlijk voornaamwoord enkelvoud altijd haar gebruikt worden. Het gebruik van ze in dit geval is standaardtaal in België.

En wat betreft d'r, dat gaat over GESPROKEN taal:
    Daarnaast bestaan de gereduceerde vormen d'r/'r en ze. D'r en 'r worden gebruikt in gesproken taal en zijn vrijwel alleen in Nederland gebruikelijk. De vorm ze komt voornamelijk voor in België (waar hij ook geschreven wordt), maar ook in het zuiden van Nederland.

Dit is de website van de Nederlandse Taalunie. Toch best wel een beetje een toonaangevend instituut. :D

Deel Deze Pagina