Mijn VS me

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ach.. Ik kan wel ergere dingen bedenken om mij druk over te maken.. Eerlijk gezegd ben ik nog bang om iets verkeerd te typen ook, en een van jullie daar wat over moet zeggen..

Sommige woorden typen gewoon makkelijker.. Denk ik dan:)

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Laat maar :D

3. Koon

Koon Niet meer actief

Haha spreek voor jezelf ;)
    Ik kom ook uit Brabant maar zeg nooit "hem ze moeder". Vreselijk! Al ben ik het met je eens dat sommige Brabanders echt een potje maken van de Nederlandse taal. Maar dat zal vast bij ieder dialect zo zijn.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    "Bedoelt" bedoel je zeker of is het je autocorrect? :D

Ik sla topics met veel fouten over, veel te vermoeiend en ik ben -misschien onterecht- geneigd te denken dat er achter zulk foutief taalgebruik ook een persoon schuilgaat die toch niet voor rede vatbaar is. Het komt nogal dom over en je taalgebruik is toch je visitekaartje. En zeker als in sollicitatiebrieven is het belangrijk dat dat een verzorgd visitekaartje is. Bij twijfel 'taaladvies' raadplegen, kleine moeite.

5. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Ik probeer er zelf op te letten en bij anderen juist niet. Dat lukt niet altijd want zoveel mensen schrijven te pas en te onpas 'me'.
    Maar ik haak af wanneer iemand structureel 'me eiersprong' schrijft..

6. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Haha, vreselijk. :D

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

daar moet ik ook altijd aan denken. Heb laatst via facebook een enorme ruzie er om gehad, diegene had mij zelfs via pb nog lastiggevallen daarna. Ik ben er nu wat voorzichtiger mee, ik weet nl niet of mensen dyslectisch zijn. :)

Tijdje geleden waren er hier best veel verhalen van jonge moeders (geen vooroordeel) die plaatsten dat ze ongepland zwanger waren en niet goed wisten wat nu te doen. Dan las ik ook vaak: me pa zij altijd dit of dat, of me moeder vind dit of dat.
    Het is dan net idd of ze dan op de middelbare school lagen te slapen ipv op te letten. Kan het niet helpen om dit af en toe nog te denken :)

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dit dus.

Ik verbaas me er echt over dat mensen dit schrijffouten noemen. Dit zijn gewoon geen schrijffouten en heeft al helemaal niks met dyslectie of wat dan ook te maken.

De hele zinsopbouw klopt gewoon niet. Ik moet die zinnen ook altijd vaker lezen, omdat ik met het woordje "me" er een andere bedoeling mee lees.

"Aan me moeder vragen of ze is mee gaat" is gewoon geen Nederlands.

Iedereen maakt spelfouten, daar gaat het niet eens om, want 9 van de 10x lees je er over heen. Dit omdat je weet wat diegene wil zeggen.

Maar me vs. mijn of eens vs. is.....come on!

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahaha!!!!! Die is echt te erg!

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dat is toch gewoon lui?!

11. tuc

tuc Niet meer actief

Dat me ipv mijn heeft idd niks met dyslexie te maken, mensen met dyslexie maken nl hele andere fouten. Ik snap ts helemaal, vind het ook tenenkrommend. Andere taal/schrijffouten vind ik helemaal niet erg, vallen niet eens op, maar dit is echt te erg...krijg er idd ook een bepaald beeld bij...

12. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ho ho, ik haal dyslectici er bij omdat ik daar zelf een ervaring mee heb gehad. Ik had diegene ook op echt vreselijke fouten gewezen, niet wetende dat zij dyslectisch was en daarom ben ik nu wat voorzichtiger met oordelen, ook over me en mijn, mij, etc. Ik zeg niet dat diegene die het schrijven dyslectisch zijn.
    Ik erger mij er wel aan, da's weer een ander punt :D

13. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Zo, me eigen lekker gedoucht en nu me kinders na school brengen, ken moeders nog ff boodschappen doen ;)

14. Smnee

Smnee Niet meer actief

Me/mijn, na/naar... Echt irritant. Ik moet toegeven dat ik over d/dt altijd wel even moet nadenken, die fout zal ik wel maken ;)

15. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Verschrikkelijk inderdaad!!!!

16. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou dyslexie kan ook evengoed dit soort fouten zijn... Mijn vriendin is dyslect en kan bijv. Ook gewoon veel spellingsregels moeilijk toepassen.... Zal ook wel met taalgevoel te maken hebben...

17. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    erzullen hier vast ook meer mensen zitten dan alleen maar geboren nl'ers.
    die de taal wat laterhebben geleerd.

snap wat ik bedoel
    en ik snap ook niet waarom het ergerd..

ik typ vaak op mijnipad en dan maak ik ook fouten ...
    ag maakt toch niet uit
    tis geen officiele sollicitatiebrief ofzo

18. MamavanNikhil

MamavanNikhil Bekend lid

16 okt 2012
    760
    1
    0
    Discriminatie topic mag ik dit wel noemen..
    Mensen die schrijven hier dingen waarvan ik denk ; hallooo?!

Dus mensen die schrijffouten maken vermijden jullie omdat ze volgens jullie laag geschoolt zijn of dat er tokkies achter het scherm zouden zitten?

Dit lijkt me iig niet een discussie topic.
    Ik zou dit al lang gesloten hebben!

Ow ja..
    excuseer me als ik schrijffouten heb gemaakt hoor.. ben namelijk laag opgeleid en een tokkie met dyslexie!

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

ag....... :p

20. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.327
    681
    113
    Utrecht
    Ik erger mij daar ook aan! Het komt echt zo dom over. Zou het niet komen door al dat ge-sms (korte en snelle berichtjes schrijven per gsm of pc?)
    Het is zelfs zo erg dat heel veel mensen denken dat zij het goed schrijven. Ik had zelfs een collega (secretaresse!!!!) die dus ook niet het verschil wist tussen na en naar, me en mijn en nog meer slecht taalgebruik enz. enz. Ze is dus ook niet gebleven!
    Dit leert iedereen op de basisschool!
    Sorry, maar ik vind het tenenkrommend.

Deel Deze Pagina