Toen ik begon met borstvoeding had ik vreselijke kloven met blaren en bloed en korstjes, echt verschrikkelijk! Even met tepelhoedjes gevoed om mn tepels rust te geven. Nu gaat het veel beter en is er geen bloed of blaar meer te zien! Wel zitten er een soort van sneetjes (kloven?) in mn borst maar niet dusdanig dat mn tepels kappot zijn. Nu doet het aanhappen alleen erg zeer! alsof er duidende naalden doorheen geprikt worden! ik bijt dan ff op mn tanden en dan is het over! De HA adviseerde om er vitamine A/D druppels op te doen, maar die zijn dus NIET meer op olie basis te verkrijgen, en waterbasis rolt er zo vanaf! Heef hier iemand nog een goede tip voor mij? Purelan smeer ik al en ook bepanthen geprobeerd maar dit werkt niet afdoende het is echt alleen bij het eerste aanhappen...
Na het voeden een beetje melk over de tepel masseren en aan de lucht laten drogen heeft hier erg geholpen! Hoop dat je er snel vanaf bent!
die tip met melk werkte hier ook goed. daarnaast goed kijken of je kindje goed aanhapt en of zijn lipjes mooi naar buiten gekruld zijn. In het begin was het bij mij ook pijnlijk maar is vanzelf helemaal overgegaan. Succes ermee
Heb je het aan beide kanten? Ik heb/had (zit een beetje in een overgangsfase ermee) het aan 1 kant. Spruw ook aan die kant gehad en ik zie soms dat de punt van mijn tepel wit weg trekt als de baby los laat... Al met al ben ik erachter dat het echt aan het aanhappen ligt en ons gebrek aan techniek eraan De andere kant gaat eigenlijk altijd vlekkeloos, zeer frustrerend Maar ik heb dus flink geoefend in aanleggen en dat maakt een wereld van verschil (na een tijdje, eerst moest het zere gevoel "genezen")
Rechts is het wel erger als links maar in princiepe wel aan beide kanten! Heb idd ook al met een druppel BV geprobeerd maar tot nu toe heeft dat nog niet geholpen...
Kloven krijg je doorgaans door twee dingen: -verkeerde drinktechniek van je kind -spruw Allebei dingen die je aanpakt zonder dingen op je tepels te smeren (dat helpt namelijk niets). Ga eerst aan de gang met de drinktechniek van je kind. Omdat je tepelhoedjes gebruikt hebt is het heel goed mogelijk dat je kind de tepel niet op de goede manier in de mond heeft, waardoor kloven ontstaan. En door de verkeerde drinktechniek hou je ook de kloven in stand (door gebruik van een tepelhoedje stimuleer je vaak ook de vorming van kloven trouwens). Op You Tube kun je filmpjes vinden waarin je duidelijk kunt zien waar je op moet letten. Je kunt voor tips op dit punt ook gratis bellen met vrijwilligers van VBN of LLL. Kom je er dan nog niet uit, neem dan contact op met een lactatiekundige. Die kan meekijken tijdens een voeding, en zien of het aanleggen goed gaat (helaas is expertise op dat punt vaak onvoldoende voorhanden bij medewerkers in kraamzorg of op CB). Werkt goed aanleggen niet (een goed aangelegd kind drinkt de kloven als het ware dicht, waardoor het klovenprobleem met een dag vrijwel weg moet zijn), dan kun je beter met je huisarts bellen en om spruwmedicatie vragen. Hardnekkige kloven terwijl kind goed aanligt wijzen vrijwel altijd op spruw. Zowel jezelf als je kind behandelen, anders blijf je elkaar aansteken.
vraag een lactatiekundige om mee te kijken, misschien ben je er voor verzekerd. hierdoor heb ik bij beide kids borstvoeding kunnen geven...door hun hulp!
in het ziekenhuis (heeft ze 3x in gelegen ondertussen ivm geelzucht en reflux) is er een lactatiedeskundige geweest en die zei dat we het goed deden! en bij de HA geweest omdat ik dan ook spruw dacht maar die zei dat het dat niet was... het zijn niet meer de kloven die ik had met ook blaren. bloed en korstjes, dit zit er gewoon standaard en wordt niet erger of minder...