Mijn dochter van 4 vindt een jongen in haar klas ook erg leuk, het is alleen niet wederzijds, alleen mijn dochter doet daar niks mee en vraagt hem steeds of ze bij hem mag spelen, terwijl hij ondertussen geen antwoord geeft maar snel naar mama fietst om haar te ontlopen je ziet hem dan denken, naar huis, wegwezen! Ik heb mijn dochter al gezegd dat ze dat niet moet doen als hij niet wil maar daar trekt ze zich niks van aan, ik krijg het er niet in bij haar Gelukkig kunnen wij als moeders er erg om lachen samen stiekem
Mijn dochter is ook al getrouwd met een jongen. Als een jongen en een meisje zoenen, zegt ze dat ze aan het trouwen zijn, dusss. Momenteel is ze 'verliefd' op 2 jongens in haar klas. En die andere waar ze mee getrouwd is, is ze ook nog wel verliefd op.. Ze zegt dat ze ook kusjes geven.. Hmm . Ze is wel echt een knuffelkont, toch kan ik me niet helemaal voorstellen hoe dat daadwerkelijk in de praktijk eraan toe gaat. Sja.. Volgens mij kunnen kleuters nog niet verliefd zijn (met dezelfde soort gevoelens als volwassenen/pubers), maar elkaar natuurlijk wel heel leuk vinden. Maar die 'verliefdheid' heeft ze nog veel meer bij haar vriendinnen. En dat is ook zeker wederzijds. 1 meisje is echt helemaal weg van haar, praat thuis over niemand anders dan mijn dochter, schijnt. Wel heel schattig Ik denk dat dat het ook meer is. En dat het door de omgeving/wat ze meekrijgen wordt bestempeld/ingefluisterd als verliefdheid/verkering, wanneer het vriendschap is tussen een jongen en een meisje.. Best raar eigenlijk. 2 hechte, knuffelende vriendinnen zijn toch ook niet verliefd en meteen lesbisch!
Als ik uit eigen ervaring spreek: als basisschoolkind heb ik vaker gewone vriendjes gehad, maar al in de kleuterklas was ik echt verliefd op een jongetje. Dat voelde toch heel anders dan iemand (j/m) gewoon aardig en lief vinden. Dat was compleet met "volwassen" gevoelens van verliefdheid: vlinders in je buik, knikkende knieën etc. Ik kan me dat nog goed herinneren. Het was wel snel weer over, maar ik geloof wel dat je dat al echte verliefdheid kon noemen.
Haahhhaaa mijn zoon had de laatste maanden voordat hij naar de basisschool ging ook "verkering" ze waren dol op elkaar. Maar eenmaal hij op school zat... Dumpte hij haar voor een ander. Uit t oog uit t hart zeg ik maar
Grappig zeg zoveel herkenning. Hij vindt meisjes allemaal stom, behalve dus dat meisje. Hahahaha. @Linda, wat ontzettend schattig zeg!
Ahhh wat ontzettend lief!!!! Onze dochter vindt jongens sinds ze naar school gaat in ene stom Ze gaat later niet met een jongen trouwen, dat moet haar broertje maar doen, want die vindt jongens wel leuk
Verliefd van kleuter tot puber - Alles over opvoeden "Mieras vergelijkt jeugdige verliefdheid met de passie die een kind ook kan hebben voor voetbal of muziek. Vaak ontstaat het uit bewondering. Het zegt dan ook niets over hun seksuele geaardheid als ze op jonge leeftijd verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht of op iemand die veel ouder is. 'Ik was bijvoorbeeld zelf als kind verliefd op een vriend van mijn vader,' zegt Mieras. 'Die man was journalist. Dat vond ik intrigerend. En nu ben ik zelf journalist.' 4-6 jaar Of kleuters daadwerkelijk verliefd zijn, is moeilijk te onderzoeken. Wel denkt 42 procent van de kleutermoeders dat haar zoon of dochter weleens verliefd is geweest. Dit uit zich meestal door een sterk gevoel van genegenheid. Ze vinden iemand heel erg aardig en willen graag bij hem of haar in de buurt zijn. Ze worden dan ook blij als ze met hun verliefde kunnen spelen en verdrietig als die weg is. Op deze leeftijd zijn kinderen lang niet altijd verliefd op een leeftijdgenoot van de andere sekse. Verbaas je dus niet als ze beweren 'op' de juf, hun vader, moeder of hun beste vriend of vriendin te zijn. Ook is er bij kleuters nog nauwelijks sprake van lichamelijke intimiteit. Knuffelen, elkaars hand vasthouden of zoentjes geven is er meestal niet bij. Gebeurt dit wel, dan is dat vaak omdat ze hiertoe worden aangemoedigd door de omgeving."
Oh, mijn dochter vindt/vond jongens ook een tijd lang stom ,maar als ik dan vraagg naar die en die en die, en je neefje.. Eh, ja die zijn wel leuk Op t moment vindt ze het heel belangrijk dat een bepaald jongetje uit haar klas haar leuk vindt. Dan wil ze perse haar blauwe jurk aan (of laatst haar nieuwe blauwe zwem-armbandje om), omdat hij dat een mooie kleur vindt. Terwijl ze hem vorig jaar echt de allerstomste van de klas vond (hij is ook nogal grof en slaat snel). Ik vraag haar waarom ze het zo belangrijk vindt dat (juist) hij haar leuk/mooi vindt? Kan het echt niet volgen. Een tijd geleden (voor dat het verliefd zijn-gedoe begon) vroeg ze me ook eens wat verliefd zijn precies is. Toen ik het uitlegde, zei ze direct: oh, dan ben ik verliefd op jou