het is geen probleem van wereldformaat hoor... maar ik vroeg het me gewoon af wanneer je stopt met je kind apart kinderservies en bestek te geven. Onze grote messen zijn best wel lomp, mijn oudste kan er nog niet zoveel mee. Maar misschien wordt hij wel te oud voor borden met brandweermannen en poesjes? Aan de andere kant worden er wekelijks nog meerdere glazen omgegooid , dus mn mooie dunne longdrink-glazen krijgen ze voorlopig nog niet. Is er een soort tussenvorm? Servies en bestek voor 4-10 jaar ofzo?
O met echt kinderbestek en servies met een jaar of 3. Mijn zoontje heeft nog wel een kleinere lepel (maar niet speciaal kinderbestek). Verder gewoon stenen borden. De oudste drinkt uit een glas, maar de jongste is te veel gehecht aan zn paw patrol beker
Dl drinkt nog steeds uit haar collectie kunststof en bamboe bekers. Voor brood etc heeft ze daar ook bordjes en schaaltjes van. Maar bij avondeten gebruikt ze gewoon onze porseleinen borden, soepkommen etc. (ze moet toch rustig zitten aan tafel), met haar eigen junior bestek (staal).
Mijn oudste is 8 en eet vanaf een jaar of 3-4 van gewone borden. Hij gebruikt vanaf die tijd ook gewoon bestek. Met wat hulp lukt dat prima. Bekers heb ik nog lang plastic gehouden omdat er nog dagelijks bekers omver gaan. Maar sinds een jaar ofzo krijgt hij gewone glazen. Die gaan ook om, maar dat zij dan zo. Mijn middelste is 2 en eet met een gebaksvorkje en kinderlepel of koffielepel. Die eet van een plastic bord en drinkt uit een plastic beker.
Onze kinderen van 5 en 3 eten met het kinderbestek van de hema. Wel 'gewoon' bestek maar net iets kleiner en lichter. Ook fijn voor het laminaat als er weer eens wat valt.... Meestal eten ze overigens met hun handen ahum, maar voor het idee... Ze drinken meestal uit plastic bekers aangezien ze nog wel eens tegen hun tanden aan rammen met een glas en een beker is net wat kleiner en handiger.
Borden met een jaar of 4. Ik heb voor kinderen toen een set glazen gekocht bij de action: dikker glas en kleiner. Zijn niet kapot te krijgen. Bestek: tot een jaar of 7 gaf ik 'voorgerecht-bestek' uit mijn set aan kinderen. Is wat minder lomp. Daarna gewone messen en vorken
Ik heb ooit bij de ikea dessertbestek (of voorgerecht) gekocht. Zijn gewoon messen, vorken en lepels, maar dan net een slagje kleiner. Heel handig, want zo hebben ze wel gewoon bestek, maar wel iets praktischer te hanteren voor kleine kinder handjes. (Even foto erbijgedaan voor formaatverschil) Ik weet eigenlijk geen leeftijden meer... Maar ik gok dat ik ben overgegaan, zodra ze er ook goed mee om konden gaan. Mijn zoon is 20 mnd en kiepert nog regelmatig het eten van zijn lepel/vork voor het zijn mond bereikt. Maar gaat steeds beter. Als hij dat onder de knie heeft en dat zal nog wel even duren komt het mesje erbij en daarna over op ‘dessertbestek’ dus. Een gewoon bord of bakje oid krijgt hij iig pas zodra hij uit de gooifase is. Ik denk ook een jaar of 3 à 4.
Hier eten ze allebei van gewone borden met gewoon bestek, maar ze hebben wel bamboo-bekers (die overigens bij vallen ook meteen barsten, grrr!).
Hier drinken de oudste twee al heel lang uit glazen glazen. Plastic heeft toch altijd een bijsmaak. Ik gruwelde daar vroeger zelf ook van dus toen oudste dochter alleen nog maar uit glas wilde drinken, kon ik haar geen ongelijk geven. Wel speciaal lage, brede glazen gekocht toen, die staan toch wat stabieler. Qua bestek hebben ze alledrie een gegraveerd kinderbestek, die ook de oudste (bijna 7) nu nog veel fijner vindt dan groot bestek.
Mijn kinderen eten en drinken al een hele tijd van normaal servies, ik vind dat plastic toch niet zo heel prettig. Qua bestek hebben wel een aantal kinder varianten,( maar ook geen plastic). Overigens lijkt mij kinder bestek nog best wel lang eigenlijk prettiger voor de mondjes hoor, maar goed mijn kinderen zijn nog klein dus geen ervaring mee
Hier gebruiken ze beide borden/bestek/glazen die wij ook gebruiken. Voordeel van het zware spul is dat de jongste het bord niet goed kan optillen en dus niet op de grond gooit als het eten hem niet aan staat. Dit gebeurde met de plastic bordjes nog weleens...
oudste 2 (2010 en 2011) hebben borden van ons servies, aan tafel ook glas, tussendoor beker. Lepel en vork van kinderbestek, mes van gewoon servies maar dan wel die messen die van oma hier zijn blijven liggen die zijn iets korter en lichter dan de onze, maar groter dan hun eigen. die van 2014 heeft kinderservies en bestek, nog geen mes
Ergens voor de 3 jaar gewone borden gegeven. Hij gebruikt wel vivo kinderbestek, maar dat is zo groot dat het bijna een normaal formaat is.
Dafne gebruikt al heeeel lang d'r kinderbestek (niet plastic, maar gewoon zoals wij hebben zeg maar, maar dan kleiner). We hebben voor haar plastic bordjes, schaaltjes en bekers van Ikea, maar bij mijn vader eet ze gewoon van een normaal stenen bord inmiddels. Sinds een paar maanden mag ze van mij ook met het scherpe mes zelf snijden wat ik gebruik om vlees te snijden. Daar zit ik met m'n neus bovenop natuurlijk, maar gaat erg goed. Zo'n kinderbestek is op haar leeftijd natuurlijk prima qua formaat. Ze kan best van gewoon servies eten en uit drinken, maar uit gewoonte pakken we altijd dat van Ikea.
Onze dochter van 3 wil graag zelf het bestek met plaatjes, maar we zijn gestopt met kinderbordjes toen we gingen verhuizen en een eettafel neer konden zetten. Daarvoor had ze een Trip Trap, maar de gewone borden lagen net op de rand, dus niet stevig. Wel hebben we een tijdje ontbijtbordjes gebruikt, die lijken eerder vol. Nu haar eetlust weer aantrekt, krijgt ze een groot bord. Het bestek laat ik aan haar over. Dat kan ze prima zelf aangeven. Snijen etc gaat goed, dus als ze het wil, kan het wel (en we hebben ook ontbijtmessen en vorken. Die zien er hetzelfde uit, maar zijn iets kleiner, dus dat kan ook nog een optie zijn)
Borden al sinds ze 2 zijn en bestek hebben ze nu (5 en 3 jaar) een gewone vork en lepel van Ikea, maar net een maatje kleiner. Geen kinderbestek, maar een vork en lepel voor 'fijne handen' Ze drinken al lang uit glazen, ik denk sinds hun 2,5.
Wat leuk om te lezen dat iedereen het anders doet! Ik heb ook hoofdzakelijk bamboe bordjes en bekers, plastic vind ik ook niet prettig. Maar de bamboe bekers gaan inderdaad snel stuk. Naar bestek voor 'fijne handen' ga ik zoeken bij Ikea! En leuke stenen ontbijtbordjes dan, want mijn grote-mensen-servies is zo reusachtig voor die kleine eters van mij.
Hier gebruikt m’n tweejarige zoon al vanaf het begin gewoon bestek. Wel het ‘voorgerecht’ bestek, dus was een klein slagje kleiner is dan wat wij gebruiken. Plastic bestek kon hij niks mee, was veel te licht. Wel gebruikt hij meestal nog een plastic bord, meer uit gewoonte eigenlijk. Drinken verschilt nogal, de ene dag wil hij alleen uit een glas drinken, de andere dag een plastic beker, en het volgende moment z’n woezel en pip mepal beker.
Heb enkel op peuterleeftijd speciaal bestek gehad. Daarna gewoon bestek. Drinken begon met plastic beker maar ook al snel leuk glas met print