Nou de schooltandarts daar ben ik een trauma rijker door. Wij schelen maar vier jaar maar vroeg was er op elke school zo wat een schooltandarts. Die van mij trok zo mijn duim uit mijn mond en bekkie open wat ik toen niet gedaan hebt., Ouders hebben toen meteen een gewone tandarts gevonden. Deze vond ik ook niet vriendelijk. Nu heb ik een tandarts waar ik voor het eerst mee door een deur kan. Moet zeggen het is een aardige man. @ Anneke81 dat ook idd iedere drie maanden terug voor controle. Ze gaat dus naar de speciale kinderen tandarts niet naar de tandarts die ik en mijn zoon hebben.
pnirmal, het is vervelend genoeg dat het zo gegaan is met het gebit van je kindje. Ik vind het dapper dat je er rond voor uit komt, zodat anderen er iets van kunnen leren. Ik hoop dat met het blijvend gebit alles toch goed zal zijn. anneke81, ja...je doet zo je best en dan is er toch een gaatje. Jij hebt iig nog een excuus arevinol, sneu dat je dochter zulke kaaskiesjes heeft. Misschien voor mijn zoon ook een tandpasta voor de volgende leeftijdsgroep aanschaffen...
Lekkere opmerking van die tandarts, om je dan nog dubbel zo schuldig te laten voelen en gewoon onzin bovendien. Ik was als kind ook vaste klant bij de tandarts. Was het niet voor gaatjes vullen (bij een bezoek zijn er direct 4 kiezen tegelijk gevuld), was het wel voor zandstralen en andere nieuwe technieken die de overigens zeer botte tandarts op mij uit wilde proberen. Ik vond het allemaal prachtig, tot ongeveer de puberteit. En wat wil het wonder, sindsdien heb ik geen gaatjes meer gehad (afkloppen). En was elke controle gewoon goed, met 5 minuten stond ik weer buiten. Ik heb alleen mijn vier verstandskiezen laten trekken omdat 1 steeds begon te ontsteken. pnirmal, bedankt voor je verhaal. Mijn dochter is met bijna 2 nog verzot op haar avondmelk en deze drinkt ze het allerliefst uit een fles... heb al een open beker geprobeerd maar zeker als ze heel moe is werkt dat niet. Ze krijgt pas sinds 15 maanden een avondfles en ik probeer voorzichtig af te bouwen. Tandenpoetsen vindt ze ook echt niets maar ze gaat in de houdgreep en ik poets.
Ik vind het echt te kort door de bocht om te zeggen dat het om goed poetsen/dieet draait! Mijn dochter heeft de laatste keer ook een gaatje laten vullen. En ze heeft ook 2 van die kaas tandjes...Wij moeten nu elke dag flossen. Haar tanden staan vrij dicht tegen elkaar aan (heb ik ook), en daardoor is de kans op gaatjes vrij groot. Natuurlijk is een stukje drop iets minder goed dan een stuk sla dat tussen je tanden blijft zitten. Maar de tandarts heeft mij wel duidelijk gezegd dat het niet zo is dat wij niet goed hebben gepoetst.... Niet te veel aantrekken dus!
Ik begrijp het. Echt. Zo dra het kan weg gooien die fles en ik meen het. Had ik die kracht maar gehad. Ze heeft lang slecht geslapen en waren al blij dat ze s nachts met de fles weer sliep. En ook al deed ik er water in de avond fles met naar bed gaan op het laatst was het een theelepel nestle echt een theelepel. In december zijn we de fles zo genaamd vergeten bij haar tante was even drama maar. Toen was het klaar wel werd ze vervelender met slapen en nu nog helaas. maar daar in de plaats slaapt ze nu s nachts door na bijna vier jaar gebroken nachten.
Mja, mijn tandarts zei wel dat er onderzoeken gedaan zijn bij groepen mensen die helemaal geen suiker eten (ze noemde een bepaalde gemeenschap ofzo) en daar komen helemaal geen gaatjes voor. Ik neem aan toegevoegde suiker. Maar las ook ergens dat kaaskiesjes in het blijvende gebit tegenwoordig vaker voorkomen. Al is de oorzaak ervan niet duidelijk.
Voor ik begreep dat ze kaaskiesjes had vertelde de tandarts ze heeft een slecht glazuur. Ik op onderzoek uit op internet kwam uit bij kaaskiesjes had ze dat maar meteen verteld. Ze vertelde dat het kan komen of het kindje was ziek in de zwangerschap of er was iets met de moeder. Hier zou dat kunnen. Heb zwangerschapsuiker gehad al van af het begin van de zwangerschap? Veel vitamines te kort ook al in het begin van de zwangerschap. En was niet bewust bezig met zwanger woorden. Misschien had ik dan wel foliumzuur in genomen En dat soort dingen al eerder.
Is vitaminetekort aangetoond bij jou? Ja, kan idd mogelijk; 2e helft zwangerschap of ziekte bij kind in eerste levensjaar. Ik had HG de eerste maanden en daarna kon ik veel voeding niet verdragen in de zwangerschap (waaronder melk-calcium?). Maar dat was geen probleem, zeiden ze. Bloedwaardes waren altijd prima. Verder wel - als t ging vanwege de misselijkheid en hevige maagklachten - zoveel mogelijk de zws-vitaminepil genomen. Dus ja, daar zou t bijna niet aan kunnen liggen. Verder heeft ze 15mnd BV gehad, waarrna ik ws uitgeput was en ik werd chronisch ziek. Dat eerste jaar heb ik ook wel normaal kunnen eten. Heb er wel eens over nagedacht.. Zou lekker zijn, al die moeite voor die stomme BV en houdt ze er dit aan over!
Ja ijzer was niet goed folimzuur was te laag suiker meteen toren hoog. Dus het kan bij mij ook idd. De rest van de zwangerschap was wel rustig maar toch was het een medische ik noem insuline spuiten wel medische voor zo wel haar als voor mij. dus ja het zou idd mogelijk kunnen zijn.
Bij mij zei ze dat een glazuur defect in de buik kan ontstaan door aanleg of bijvoorbeeld antibioticum gebruik in de zwangerschap. Ik heb een keer of vijf blaasontsteking gehad, dus dat kan heel goed...
IJzer en foliumzuur zit dat in tandglazuur..? Tandarts had t tegen mij ook over antibiotica. Heb ik of mijn dochter in t eerste jaar niet gehad. Mijn huisarts zei daarop, toen ik t vertelde, dat t zeker een oude tandarts was.. Dat de antibiotica van tegenwoordig geen invloed meer heeft op de tanden en ook niet op de aanmaak.
Nee dat weet ik ook eigenlijk niet maar ik denk als je te korten hebt aan bepaalde stoffen je wel met een achterstand in je zwangerschap begint. Heb dacht twee keer antibiotica gehad in de zwangerschap. En dat insuline je mist dan wel iets met groeien ze was goed van gewicht prima zelfs 6 pond precies. O ja en d was ook niet goed in de zwangerschap. Maar het maakt niet uit. Het is gebeurt. De redenen kunnen divers zijn. Ook al had ze een slecht tandglazuur. De fles is denk de grootste boosdoender.
Hier staat een goed stuk over kaasmolaren (ik denk dat t een tandartsassistent? tijdschrift is ofzo). Met veel verwijzingen naar onderzoeken. Wel een beetje lastig leesbaar (scrollen van de pagina's gaat raar op mijn laptop iig). ISSUU - Quality Practice Assistenten 2013-2014 by Prelum Uitgevers