mijn zoon is anders, zegt de psz juf

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jipenjanneke, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Spannend ts! Ben benieuwd of er wat uitkomt!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Succes :)

Tip; zo'n psycholoog wil samen met jullie een onderzoeksvraag opstellen.
    Dus denk vantevoren even na over wat je graag als resultaat van het onderzoek zou willen weten.
    Is dat alleen intelligentie? Of ook hoe ver je kindje sociaal is bijvoorbeeld.

@livia: wij deden het met 5 en ken mensen die het al jonger deden.
    Maar geen mensen die het puur voor de lol deden... Daar zat dan echt wel een andere reden achter dan slechts interesse.
    Vaak modderde men dan al even aan op psz, Kdv of school.

3. Storm

Storm Niet meer actief

Ze pleiten niet voor niks voor vroege interventies voor kinderen met autisme. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter je als ouders zijnde kunt bijsturen, inspringen en inspelen op speciale behoeftes van je kind.
    Onze zoon was 2,5 toen we het onderzoekstraject in gingen. Op eigen verzoek, want hoewel hij wel iets ander gedrag liet zien op de crèche en pzs, thuis was het een monstertje.
    Toen hij een week drie was kregen we de diagnose ASS, die had ik zelf al gesteld met tien weken. Ik wist het gewoon. Er klopte iets niet.
    En nu, door vroegtijdig ingrijpen, doet hij het onwijs goed. Er was laatst zelfs iemand die vroeg of hij wel autisme heeft. Ik heb het maar opgevat als een compliment. Want dat betekent dat wij als ouders het onwijs goed doen.
    Wat mensen niet zien is dat we met z'n allen keihard moeten werken, dat we hele korte lijntjes hebben met school, dat elke vorm van gedragsverandering meteen in een mail naar de juf gaat (of per telefoon), dat we echt een samenwerkingsverband hebben.
    Hij gaat naar cluster 2 onderwijs, omdat zijn actieve woordenschat en taalbegrip een heel eind achterliepen bij wat hij uit de testen bleek te kunnen. Een zeer disharmonisch profiel.
    De grote autisme kenners pleiten allemaal voor vroeg ingrijpen. Hoe jonger hoe beter. Martine Delfos, Temple Grandin.
    En ik ga ervan uit dat de mensen van de psz van ts niet zomaar een balletje opgooien.

TS: succes dinsdag. En wat Saskia zegt, bedenk van te voren goed voor jezelf waar je hulpvraag ligt.

4. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

2 mei 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wederom bedankt voor jullie reacties. We beseffen ons heel goed dat hij nog heel jong is. Hij wordt maandag 3 jaar. En ook dat de resultaten van het onderzoek een moment opname zijn. We doen dit op verzoek van de psz we merken dat hij sociaal emotioneel op een ander niveau functioneert dan op bijvoorbeeld. Taalgebied. Daardoor zit hij soms met zichzelf in de knoop. We hopen dat wij handvatten krijgen zodat wij hem zo goed mogelijk kunnen begeleiden.

5. misa

misa Niet meer actief

Ik heb alleen de openingspost gelezen. Maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om zoiets te horen te krijgen. We goed dat je er voor open staat! Heb je het zelf ook aangevoeld?
    Natuurlijk is hij heel jong en kan het nig alle kanten op gaan.

Ik zou me niet zo druk maken om het krijgen van een stempel (makkelijk gezegd). Ik denk dat hij alleen maar voordelen kan ondervinden aan de juiste benadering oid.

Sterkte!

6. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

2 mei 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    We proberen er idd heel open in te staan. Zijn belang komt eerst. We merken er zelf soms ook wel wat van maar omdat je elkaar elke dag meemaakt vind je dingen al snel normaal totdat een ander je erop wijst. Nu rond zn verjaardag krijg ik vaak de vraag of ik hem voor of na de kerst naar de basisschool die. Als ik dan zeg dat hij 3 word is iedereen verbaasd. Ze schatten hem hoger in Door zn taal

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Herkenbaar. Wij hebben zoiets meegemaakt met onze oudste. Een heel wijs meisje, vlot in haar spraakontwikkeling en ook nog eens heel groot voor leeftijd. Kon (en kan) volledig opgaan in haar spel en had regelmatig miscommunicaties met leeftijdsgenoten.

Wij hebben besloten af te wachten hoe ze zich verder zou ontwikkelen. Op de bs vonden ze haar ook 'anders', gelukkig zijn de juffen erg meedenkend en nu ze 5,5 is begint ze steeds meer 'normaal' te worden. Vooral de laatste maanden is ze enorm gegroeid, zeker in het communiceren met andere kinderen!

Zo'n stempel is voor jezelf en de leerkrachten wel handig. Maar een kind met een stempel wordt door andere ouders toch snel gezien als raar/lastig/moeilijk, als ik zo om me heen kijk..

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mss scheelt het trouwens dat onze dochter op een Jenaplan school zit. Ze zijn daar erg gericht op praten, omgaan met elkaar etc. En ze passen het onderwijs aan aan de behoeftes van het kind. Ik denk dat het op een reguliere school anders was gelopen.

9. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

2 mei 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren het gesprek met de psycholoog gehad. Was echt fijn om met iemand te praten die je begrijpt. Na een observatie en een gesprek met ons hebben we afgesproken dat L. in januari een op maat gemaakte intelligentietest krijgt. De psycholoog denkt ook aan een ontwikkelingsvoorsprong. Na de test gaan we verder kijken hoe we dit moeten aanpakken. Ben erg opgelucht!

10. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Ik herken denk ik best een groot deel.
    Mijn zoon is 3 jaar en de peuterspeelzaal geeft ook aan dat hij 'anders is'. Paar dingen die ze noemen: dwars door je heen kijken, opgaan in het spel, niet in de aandacht willen staan, soms niet antwoorden.
    Ook hij heeft een test gehad waaruit bleek dat hij hoog scoort op taal en rekenen, boven gemiddeld noemden ze het.

Ik denk dat hij vooral gewoon verlegen is. Thuis herken ik niet alles wat ze zeggen. Alleen als hij erg moe is vertoont hij genoemde dingen ook bij ons.

Erg vervelend gevoel, je gaat twijfelen aan jezelf, let extra op dingen bij je kind, maakt je meer zorgen. Bah. Ik weet niet goed wat ik er mee moet. Ik hou me vast aan het beeld dat hij in zijn vertrouwde omgeving vertoont.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@fleurop; als het echt niet goed gaat... Merk je het als ouder echt wel. Vertrouw op jezelf.
    Hou in gedachten wat de psz zegt en ga gewoon door met zoals jij denkt dat het goed is.
    En als het dan echt mis gaat... Denk je van "ohja.. Psz ook al.."
    Zolang het verder prima gaat vooral niet te veel zorgen maken.

Onze dochter was ook nooit zo sociaal bij de peuters..
    En bij de kleuters nog minder.
    Inmiddels blijkt ze gewoon beter over weg te kunnen met kinderen die 2-3 jaar ouder zijn. Ja dan is leeftijdsgenootjes toch een heel ander verhaal :)

12. misa

misa Niet meer actief

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad! Kun je de komende maand rustig doorkomen en dat afwachten. Succes!

Deel Deze Pagina