Extra uren werken, extra belast door de belastingdienst?

Discussie in 'De lounge' gestart door consider, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik werk normaal 18 uren per week.
    Nu ben ik sinds kort ook wat dagen in de weekenden gaan werken.
    Alleen vallen de verdiensten mij wat tegen.
    Het levert mij eigenlijk niks extra op qua verdiensten in verhouding met het gewone uurloon.
    Worden deze extra uren ook extra belast.
    Op een zaterdag zou ik 30 procent extra moeten verdienen en op zondag 45 procent.
    Nu heb ik 18 uren op contract staan.
    Hoe worden deze extra uren die ik werk eigenlijk belast door de belastingdienst?

2. sjak

sjak Niet meer actief

Ja, dat wordt dan hoger belast... Ik was ook een beetje teleurgesteld toen ik van 2 naar 3 dagen ging, ik had mezelf ook al rijk gerekend.
    Maar hoe en wat precies, dat weet ik niet, dat is de afdeling van mijn verkering.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Nou ja ik snap dat er belasting af gaat...maar zoveel!!!
    Moet toch wel verschil merken dat ik in het weekend werk, omdat je dan een toeslag krijgt. Maar daar merk ik nu dus echt niks van.

Als ik de uren wel op contract krijg, dus ipv 18 uren per week 22....gaat er dan nog zoveel belasting af? Aangezien het dan geen overuren zijn...

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dan zou je ze inderdaad beter op contract kunnen laten zetten!

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

#5 Romy1979, 29 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2013
    Je betaald geen extra belasting op je overuren. Wel is het zo dat als je met je overuren in schijf 2 of 3 terecht komt je de volle 42% betaald. Daardoor kan t lijken alsof je daar meer belasting voor betaald.

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Ligt eraan, als je meer werkt kun je terecht komen in een hogere belastingklasse. Ik weet wel dat ik meer ging overhouden toen ik van fulltime naar parttime ging. Als parttimer betaalde ik minder belasting omdat ik in een andere belastingklasse viel. Laat dit eerst even goed uitrekenen of het echt iets uit maakt om het in je contract te laten zetten. Ik zou het zelf wel in je contract laten zetten, want dan spaar je meer pensioen en mocht je werkeloos raken dan worden deze uren meegeteld.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Hmm ik zal het eens laten uitrekenen.
    Als de uren op contract komen en het levert niks op extra's op...dan ga ik eens goed na denken of ik wel in het weekend wil werken.

8. Mijammi

Mijammi Actief lid

20 dec 2010
    244
    7
    18
    Door je extra uren gaat je salaris omhoog en kom je waarschijnlijk in de volgende belastingschijf terecht. Bij de berekening van de belasting op inkomsten gaat de belasting er altijd vanuit dat je salaris van dat moment structureel is (de extra uren worden dus gezien als standaard loon). Als dit niet structureel is, is deze inhouding dus "onterecht" en krijg je het teveel betaalde weer terug bij je belastingaangifte van 2013. Hoop dat je snapt wat ik bedoel (lastig uit te leggen:))

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
  10. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Weet niet of het van toepassing is bij jou/jullie, maar het kan ook invloed hebben op de hoogte van evt. toeslagen.

11. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een onzin.. Uren wel of niet op contract heeft er helemaal niets mee te maken of het fiscaal voordeliger is of niet.. Das echt zo'n fabeltje..

Het maakt pas uit wanneer je door de extra verdiensten in een hogere belastingschaal terecht komt.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik denk toch dar je het moet zoeken in de belastingschaal. Ik werk elk weekend, dienst van ongeveer 5 uur per dag en 4 avonden in de maand a 3 uurtjes.. Ik verdien hier ongeveer 250 euro extra mee. Inderdaad geen vetpot. Zo'n 5 euro per uur ORT.

13. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Klopt wat je zegt.
    (maar je kan het misschien wel wat vriendelijker verwoorden als iemand het fout heeft ;)

14. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ja ik dacht ook, whoehoe meer centjes maar dat viel enigszins tegen haha :D
    Of ik 1 dag werk of 2 dagen... Ik betaal dan E10,- meer belasting.. Nou zijn het natuurlijk geen reuze bedragen maar E10,- voor 1 dag meer werken ;)

15. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Over overuren worden altijd het hoogste belasting tarief berekend.

Dit krijg je als je aangifte doet over 2013 terug mocht je teveel betaald hebben.

Dus zoals jij zegt dat je net in de tweede schaal zou vallen met de over uren zou ik zorgen dat je ze op contract krijgt want dan hou je er nu meer aan over omdat ze dan niet als overuren worden belast maar als gewoon gewerkte uren. Maar uit eindelijk maakt het niets uit omdat je de over uren terug krijgt bij de aangifte

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Toen ik nog parttime werkte werden mijn extra uren weggeboekt onder meeruren en niet onder overwerk. Hierdoor werden die uren normaal belast, en niet als overwerk. Overigens bleef ik sowieso altijd in schijf 1.

Misschien eens navragen hoe de salarisadministratie het weg boekt?
    Misschien dat dit ook nog iets uit maakt.

17. Brusje10

Brusje10 Actief lid

10 jun 2013
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waar dit ook aan kan liggen is het volgende.

Iedere Nederlands belastingplichtige (dus vrijwel iedere nederlander) heeft recht op de algemen heffingskorting. Als je niet werkt krijg je dit uitgekeerd (het ook wel genoemde aanrechtsubsidie). Als je een baan hebt en loonbelasting betaalt, is dit bedrag in mindering gebracht op de loonheffing die je over je structurele loon betaalt.

Dus stel, je betaalt 42% over 2.000,- is dus 840,- loonheffing. Dan is hier het bedrag van de algemene heffingskorting vanaf gehaald. Die is ong 2.100 per jaar dus dat scheelt bijna 200,- aan loonheffing. Als je extra uren maakt, betaal je dus wel de volledige 42% waardoor het lijkt of het extra belast is.

Plus als je in 42% schijf valt, betaal je over de eerste schijf het lagere tarief (ik meen iets van 37%) dus je loonheffing op je loonstrook is dan geen 42% maar extra uren wel.

18. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Heeft weinig met de schalen te maken. Incidenteel overwerk wordt vaak belast als bijzondere beloning (zelfde als je vakantiegeld). In sommige Cao's wordt het als tabelloon geboekt zolang je nog niet aan de max cao-uren zit, maar meestal is het tariefloon.

19. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Hoeveel maanden doe je dit nu..?
    Toen ik nog onregelmatig werkte kreeg je de ort uren
    pas een maand later uitbetaald..

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    jep, hier ook. ik heb wel vaste uren maar de over uren en de ORT uren/vergoeding werd pas later verrekend.

Deel Deze Pagina