5 voedingen per 24 uur?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kiwi1, 19 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hallo,

ik lees overal dat pasgeboren baby's minimaal 8 voedingen per dag nodig hebben. Ik geef borstvoeding. Mijn baby van 1.5 week drinkt per keer heel veel.
    Ik ben ongeveer een uur bezig per voeding totdat hij een keer verzadigd is. Ik weet zeker dat hij doordrinkt, daar hoor ik aan het slikken en het feit dat er nog genoeg melk is. Na het voeden valt hij hij in slaap en slaapt vaak 4 tot 5 uur door. Op deze manier kom ik maar aan 5 voedingen per 24 uur. Want 's nachts slaapt hij ook al aardig door. Soms wel 6 tot 7 uur! Is dit normaal? Hij komt goed aan en lijkt verder heel tevreden. Maar ik begrijp dat dit ook slecht voor mijn melkproductie zou kunnen zijn.

Wat vindt u?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Dat is inderdaad wel wat weining. Een uur aan de borst drinken is ook wel heel lang....Is je kindje op tijd geboren? En wat was zijn gewicht toen en nu?

Wat je zou kunnen doen is kijken hoe hij aan de borst drinkt: in het begin zie je die korte zuigbewegingen om de melkstroom op te wekken, daarna gaat het over in het echte slikken en klokken. Meestal is dit zo'n 10-15 keer, dan nemen kindjes pauze om weer opnieuw te beginnen met klokken. Het oppervlakkige zuigen komt pas weer aan het eind van de voeding terug, als kindjes wel zuigen maar niet drinken. (hier is dus verschil in!)
    Kijk naar je kindje, wanneer het pauze neemt of de oogjes dicht laat vallen, moedig hem dan aan verder te drinken, aai over zijn bolletje, praat tegen hem, wrijf in zijn handje, om hem eraan te herinneren dat hij aan het drinken was.
    Gaat hij niet echt door met drinken, dan haal je hem van de borst (zal hij niet willen, immers hij was nog niet klaar met de voeding!) en leg je hem aan de andere kant aan. Hij zal nu weer met vernieuwde energie gaan drinken. Weer let je op zijn zuigritme. te lang pauze, niet doordrinken, is weer stimuleren en wisselen. Dit doe je gedurende 20-30 minuten. Dan is de voeding klaar.
    Op deze manier leer je je kindje dat hij in 1 keer zijn voeding moet nemen en niet blijft teuten. Ook vallen veel kindjes in slaap aan de borst en willen zuigen als je ze afhaalt. dat heeft niets met voeden te maken. Hij moet leren zijn voeding actief, zelf binnen te halen. Na een paar dagen zal hij het leren en hoef je niet meer vaker dan 1, misschien 2 keer te wisselen van borst, hij zal begrijpen dat hij beter langer door kan drinken dan steeds gestoord te worden.

Ik denk dat het goed is hem een keer extra te voeden. Mogelijk zal hij zelf een keer of 2 vaker komen als hij niet een uur aan de borst drinkt, maar korter.

Hoe gaan zijn plas en poepluiers? Hij zou iedere luier flink nat moeten zijn en mag wel 4 keer ontlasting hebben, zie je dat terug?

Succes vast hiermee,
    groetjes Heidi Margit

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi,

bedankt voor je antwoord. Hij is met bijna 42 weken geboren en woog bij de geboorte 3935 gr, en nu ongeveer 4150. Hij is nu 1,5 week oud. Hij heeft genoeg plas en poepluiers. Verder krijgt hij ook 2 tot 3 x per dag bijvoeding omdat hij aan de borstvoeding blijkbaar niet genoeg heeft, lijkt het.

Bedankt voor je tips, ik ga dat zeker proberen. Ik vind 1 tot 1,5 uur voeden per keer soms best slopend. Met voeden en verschonen en in slaap komen zit er soms wel 2,5 uur tussen de slaapjes door. Dat is volgens mij voor zo'n kleintje ook heel lang.

Groetjes,
    Kiwi

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Succes meid, aan de slag, een paar dagen intensief met deze methode bezig zijn, maakt dat je 1. meer melk maakt en bijvoeden minder kan, en 2. dat hij sneller en effectiever leert drinken.

Ik noem het wel eens: opvoeden begint hier: je wilt straks ook niet dat hij een uur over zijn boterhammetje kaas doet;)

hoor ik van je hoe het gaat?
    groetjes Heidi margit

Deel Deze Pagina