Wacht, ik heb toch recht op zorgverlof?!?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pringle, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pringle

Pringle Nieuw lid

26 jan 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn kleine is een aantal dagen geleden met spoed opgenomen in het ziekenhuis (i.v.m. herkenbaarheid zeg ik liever niet waarmee). Hij is inmiddels gelukkig weer thuis, maar ik moet de komende dagen nog elke dag naar het ziekenhuis en hem daarnaast natuurlijk verzorgen.

Toen ik mijn werkgever belde, om te zeggen wat er aan de hand was kreeg ik als antwoord: "Goh, dat gaat dan wel om een heleboel uren, die zul je dus in moeten halen". Uiteindelijk gaf hij aan dat ik 1 van mijn 2 weken vakantie mocht opgeven, en zo de dagen mag inhalen. Door alle stress heb ik er verder niet meer bij stilgestaan.

Nu denk ik ineens: Ik heb toch gewoon recht op zorgverlof?! Hij kan me dit toch niet van mijn schaarse snipperdagen afhalen? Ik ben de enige die op het moment voor ons kleintje kan zorgen, i.v.m. vervoer. Volgende week kan ik deze zorg wel aan mijn partner overlaten, omdat de ziekenhuisbezoekjes dan waarschijnlijk minder zijn.

Mijn vraag is eigenlijk: Kan ik achteraf nog bij mijn werkgever aangeven dat ik dit graag als zorgverlof wil opnemen?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Even snel opgezocht, wat ik heb geleerd tijdens mij studie is dat je als werknemer recht hebt op maximaal 2 weken zorg verlof. Je word dan 70% doorbetaald. Bij langdurig zorgverlof worden alleen van de eerste 2 weken 70% uitbetaald

3. Pringle

Pringle Nieuw lid

26 jan 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies. Daar kom ik nu dus ook achter. Kan ik 'm morgen nog bellen en te vragen of ze deze dagen kunnen aanmerken als zorgverlof, of is dat nu te laat?

(ik voel me een beetje genaaid dat er meteen werd gezegd, dat ik het maar moet inhalen... Ik stond op het moment ook echt een beetje met mijn mond vol tanden... Ik had verdomme een doodziek kind!)

4. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    Getver, wat een vreselijke, zakelijke en ongevoelige reactie!
    Maakt ook niet dat je snel geneigd bent een stapje extra te doen als het werk dat vraagt lijkt me. Heel onaardig ook!
    Ik heb er geen verstand van, maar wil je alleen even een hart onder de riem steken in deze stressvolle tijd! Sterkte!

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik vind dat je het zeker nog moet proberen. Dit is zijn plicht als werkgever en jou recht als werknemer!

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Even van het internet afgehaald;

Kortdurend zorgverlof kan worden aangevraagd bij de werkgever. De werkgever kan het kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door het verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen komt.

Als het zorgverlof eenmaal is begonnen, mag de werkgever dit niet meer stoppen. De werkgever mag wel achteraf vragen naar bijvoorbeeld een doktersrekening of een afspraakbevestiging voor een medisch onderzoek.

Als u en uw werkgever het niet eens worden over het opnemen van kortdurend zorgverlof, kunt u de volgende stappen ondernemen:

u neemt contact op met de afdeling personeelszaken van uw bedrijf;
    u neemt contact op met uw vakbond;
    u zoekt rechtshulp.

Sterkte en succes meis!

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    In wat voor sector werk je? (Ik hoef het niet te weten.) Er zijn soms specifieke afspraken of regelingen in de eigen CAO vastgelegd. Dat maakt het misschien makkelijker om naar te verwijzen dan de "wet".

Deel Deze Pagina