Ik heb net vandaag contact gehad met de vertrouwenspersoon die verbonden is aan school, maar dat gaat voor mijn gevoel ook geen zoden aan de dijk zetten, want: therapie is tijd nodig. Dat zal, maar moet mijn zoon daar dan nog langer last van hebben? En niet alleen mijn zoon. Het regent klachten sinds school weer begonnen is na de lock down. Wij hebben a.s donderdag gesprek met beide juffen over het 'uiten' van mijn zoon. Ik heb alleen geen idee wat ze hiermee bedoelen of welke kant ze op willen. We gaan het horen. Ik weet inmiddels wel waarom de 'pester' van school gewisseld is destijds. En dat was niet omdat hij gepest werd maar omdat een groep ouders op school aangegeven heeft destijds of hij weg, of wij weg. Vrijdag zal ik dan weer contact opnemen met de vertrouwenspersoon, maar met praten ben ik wel klaar.
Therapie? Als meer kinderen er last van hebben dan zou ik sowieso andere ouders ook vragen hun zorgen bij school te uiten, eventueel samen. En ook actie te ‘eisen’. Ik ben echt anti ‘terug doen’, maar ik heb in het verleden ook wel eens tegen mijn dochter gezegd dat ze van zich af mocht duwen nadat ze thuis kwam met bloeduitstortingen op haar schouders. Niet slaan, schoppen, enz., maar wel haar ‘belager’ eenmalig een harde duw geven zodat ze weg kon. Dat heb ik ook bij de juf gemeld. Uiteindelijk hebben we haar overigens van school laten wisselen, omdat de problemen niet opgelost werden. Maar zij zat niet in groep 8...
Ja, therapie voor zijn intimiderende en agressieve gedrag. Mooi dat eraan gewerkt wordt, maar voordat dit effect heeft (als dat het überhaupt gaat hebben) is het jaar al voorbij. Mijn zoon is geen vechtersbaas. Die zal niet snel iemand een mep verkopen. Dat doet hij thuis al niet, buitenshuis zeker niet. Maar het is niet alleen mijn zoon. Als er wat gebeurt is en ik meld dat op school, dan is het eerst weer een week (soms 2) rustig. Dan is een ander kind aan de beurt. Of twee anderen. Deze jongen is meer mee aan de hand. Die hoort niet op een reguliere school. Klinkt heel lullig, maar als ik naar mijn werk kijk, gaat hij dezelfde kant op. Grote waffel, agressief, altijd overal bij betrokken en volgens ouders heeft hij het nooit gedaan. Met oud en nieuw zwaar knalvuurwerk hebben ('t jong is 11), oliebollenkraam in de fik proberen te krijgen met z'n vriendjes, klasgenoot bekogelen met vuurwerk. Komt niet veel goeds van.
Inderdaad. Super fijn, maar geen excuus, niet voor het kind en niet voor de school. Wat de toekomst brengt zal moeten blijken, maar ze moeten in het hier en nu de veiligheid van je kind kunnen garanderen. Dan maar aangepaste regels en/of meer controle oid...
Als dit al jaren speelt en tot nu toe is er niks verandert is de vraag wat wil je dan Want school heeft er blijkbaar niet zo'n haast bij Persoonlijk heb ik niet zoveel geduld met pestkoppen en als het m'n kind dagelijks raakt zou ik er al snel klaar mee zijn want die krijgt hier zeker schade door Ik zou de ouders persoonlijk elke x blijven aanspreken mocht het niet stoppen Andere ouders optrommelen hetzelfde te doen Mn kind voor zich zelf te laten opkomen want je last je nooit slaan oid zonder iets terug te doen En ik zou elke dag bij de directeur klagen
Is het niet zo dat een kind zich veilig moet kunnen voelen op school? Ik zou het denk ik nog hogerop zoeken. Nu gebeurt er niks. Er bestaat dus een wet en er is een inspectie. Ik zou alles inzetten als ik jou was. Waar heb ik recht op? De regering moet ervoor zorgen dat elk kind zich veilig voelt op school, door pesten zo veel mogelijk tegen te gaan. Ook de scholen, ouders en kinderen zelf moeten hierbij helpen. Dat staat in de Wet Veiligheid op School. Zo moet er op iedere school een vast aanspreekpunt zijn waar jij of je ouders melding kunnen doen van pesten. En er moet iemand op school zijn die verantwoordelijk is voor het anti-pestbeleid en in de gaten houdt of je je wel veilig voelt. De overheid controleert via de onderwijsinspectie of scholen zich aan deze regels houden. https://www.dekinderombudsman.nl/ik-heb-een-vraag-over/pesten
Is dit de interne vertrouwenspersoon als die aan school verbonden is? Ik had op aanraden van een juf (die ergens anders werkte) de externe vertrouwenspersoon er bij betrokken. Zij zei dat interne vertrouwenspersonen meestal de kant van school kiezen, geen zin hebben om collega’s aan te spreken op hun aanpak etc. Wij hebben echt veel gehad aan de externe vertrouwenspersoon. Zij kunnen je ook helpen een officiële klacht in te dienen als je er met school niet uitkomt.
Ik vraag mij af of of dit nog zin heeft. Het is groep 8 en het jaar is al halverwege . Ze hebben hier jaren niets aan gedaan. Dat gaan ze nu ook niet even oplossen voor de schoolvakantie. Waarschijnlijk willen ze zelf ook van deze jongen en zijn ouders af en zitten ze het uit. Schandalig maar waarschijnlijk de praktijk. Ik ken een situatie waarbij ouders per mail hebben aangegeven dat hun kind thuis zou blijven indien het kind in kwestie niet zou vertrekken. Leerplichtambtenaar erin meegenomen en andere ouders erbij verzameld die ook gingen klagen (niet bij de juf maar direct nij de directie). Ook een uitgebreid bericht in de klassenapp zodat iedereen op de hoogte was. Enorme toestand maar het heeft gewerkt. Het verzamelen van medestanders helpt daarin. Uiteindelijk wist de halve school en buurt wat er aan de hand was en ouders werden hier ook op aangekeken. Kind werd overal in gaten gehouden of was gewoon niet meer welkom. Natuurlijk is dit extreem maar soms heb je geen andere keuze. Als mijn kind dagelijks schade oploopt door geweld en onveiligheid haal ik ze uit die omgeving. Die paar maanden groep 8 missen ze niets aan.