Wie is hier ook bekend mee? Vandaag kreeg ik het te horen. Morgen kan ik een ijzerdrankje gaan ophalen en over een maand moeten we weer prikken. Stom, de waarden van het bloed heb ik helemaal niet gevraagd (was superdruk op de praktijk) maar die wil ik morgen nog even opvragen. Hoe kwamen jullie erachter dat je kind dit had? Mijn dochter heeft nu al wekenlang aften in haar mondje en is wat snel moe. (ze eet trouwens als een dijker dus vraag me af hoe ze eraan komt? De assistente zegt dat wel meer kindjes dit zomaar hebben).
Onze dochter had ook een laag ijzergehalte. Werd ontdekt voordat ze geopereerd werd. Nu hebben zowel mijn moeder als ik ook een laag ijzergehalte dus het is erfelijk in haar geval. Ze heeft toen na de operatie een bloedtransfusie gekregen omdat ze veel bloed verloren had en samen met het lage ijzerpeil was dat geen beste combinatie. En dat krikte gelijk het ijzergehalte flink op. Nu merken we het alleen als ze een periode wat hangerig wordt. Dan eten we gelijk wat meer ijzerrijk eten en meestal helpt dat wel.
Nou, heb de waarden. Het Hb was goed 7,2. Ijzer te laag 5,4 (hoort tussen 10 en 25 te zijn) en MCV is ook wat aan de lage kant 73 (70-95). Heb net voor het eerst d'r ijzerdrankje gegeven, in een beetje sinaasappelsap, ze vond het heerlijk. angel: dat lijkt heftig zeg een transfusie bij je kleine meisje! Rosao, ik hoop ook dat het snel aanslaat, ze heeft telkens van die rood omrande vermoeidheidsoogjes.
onze oudste zoon had dat ook .. hij viel onder het eten gewoon in slaap.. soms als we de deur uitliepen vielen gewoon zijn ogen dicht om half 10 'smorgens ... het was erg zielig ik had het ook echt met hem te doen. toen zijn we bloed gaan prikken en kregen we een ijzerdrankje en daarna ging het een stuk beter ... mijn dok kon ook niet verklaren hoe hij eraan kwam ... hij zei het is belangrijker om hem ervan te krijgen.. als ik aan die periode denk word ik ook echt verdrietig ... want je kunt ze niet helpen .. en er zit zoveel leven in hem en als je hem dan als een hoopje ellende op de bank ziet liggen !! de medicijnen sloegen wel meteen aan, alleen heb ik niet weer bloed geprikt want hij raakte er helemaal over stuur van, dus toen we klaar waren met de kuur en ik voor mijn gevoel genoeg verbetering zag vond ik het wel prima.. wel houd ik hem goed in de gaten zodra ik weer die tekens zie sta ik bij de doktor ~~~ heel veel beterschap en hopelijk knapt ze snel op
Onze zoon heeft dat in zijn 1e jaar ook gehad als gevolg van veel infecties waarvan zijn ijzervoorraad uitgeput raakte. De ijzerdrank hielp wel, maar hebben we best lang moeten geven totdat het goed ging (een paar maanden). Succes ermee!
zwegje, dat is wel erg sneu zeg dat ie tijdens het eten in slaap viel. Zo erg heeft mijn dochtertje het nog niet. Maar wel moe en veel duimen daardoor. En wat sneller huilen. Gelukkig geeft mijn dochter niks om bloedprikken dus vind het wel erf fijn om de controle te doen over een maand. Hester, jij ook bedankt voor je ervaring. Dus bij jullie kwam het door infecties...wist niet dat dat kon. Het schijnt idd lang te duren voordat een ijzervoorraad zich opbouwt. Ben benieuwd. De avondportie is er hier ook weer goed in gegaan, ze vraagt om meer .
Let erop dat je ijzerrijk voedsel (ook het drankje) niet tegelijk met melkproducten geeft. Dan wordt het ijzer minder goed opgenomen. vitamine C daarentegen zorgt voor een betere opname dus sinaasappelsap is top! Succes! Groetjes, Julliette
Pff, d'r mondje zag er beter uit gister maar vandaag weer 3 zweren erbij. 2 op de binnenkant van d'r onderlipje en 1 boven....
Zou het nog helpen om met kamille oplossing te spoelen? Dat ontsmet de mond ook een beetje namelijk en is vaak wat verzachtend. Je kunt het in druppels krijgen en dat in een beetje water doen.
Rosao, bedankt voor de tip. Toch lijkt ze geen last te hebben van die zweren gek he. Vind het zelf gewoon zo zielig om te zien. Of ik heb een bikkeltje...
Wat is precies het verschil tussen het hb-gehalte en ijzer? Hb is wel goed! Ik heb zelf last van aften bij verminderde weerstand en neem dan veel vit.C en poets dan met zendium. Hebben ze geen zendium voor kindjes? En ik zag laatst Floradix voor kinderen, misschien is dat iets?
zogelukkig, hemoglobine wordt wel gemaakt van ijzer maar hb zorgt ervoor dat zuurstof aan de rode bloedcel gebonden word en wordt getransporteerd. Hier meer uitleg: Hb, wat wordt er nou echt gemeten? | Mens en Gezondheid: Diversen Je hebt ook nog het MCV, dat heeft met celvolume te maken en geeft ook vermoeidheidsklachten wanneer het te laag is. Wist niet dat floradix er ook voor kinderen is! Zelf gebruik ik het wel. Zal navragen of ze het erbij mag gebruiken (aangezien een teveel gevaarlijk schijnt te zijn voor kinderen!). Bedankt voor de tip.