Mijn zoontje blijft vaak zo boos, hoe moet ik hierop reageren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Als mijn zoontje boos dan kan zo lang boos blijven, hoe moet ik hiermee omgaan en op reageren.

Voorbeeld:
    Gisterenavond was het bedtijd dus ik zeg tegen hem dat hij naar bed moet. Hij zegt dan dat hij niet wil omdat het nog licht is. Dus ik leg hem uit dat het zomertijd is en dat hij met zomertijd ook als het licht is naar bed moet. Hij blijft maar zeggen dat hij niet naar bed wil. Ik pak hem bij de hand en neem hem mee naar boven. Inmiddels is hij behoorlijk overstuur en huilt en roept 'ik wil niet naar bed, ik wil niet naar bed". Wij hebben boven op de badkamer op het bad een standaard staan met daarop een soort van commode. Ik heb hem daarop gezet (dat is zo hoog dat hij daar niet zelf vanaf komt) en gezegd kalmeer eerst maar eens een beetje en dan kom ik terug. Vervolgens ben ik boven een beetje gaan rommelen en opruimen en af en toe vraag ik of hij al gekalmeerd is. Ik heb hem dus genegeerd. 15 minuten later is het nog huilen en schreeuwen geblazen. Uiteindelijk dreig ik dan dat ik geen boekje meer ga voorlezen als hij niet stil en dan is hij opeens wel stil. Maar hij roept dan nog wel rustig 10 keer dat hij niet naar bed wil, hij schreeuwt en huilt dan niet meer maar laat dan nog wel heel vaak weten dat hij dus niet naar bed wil en alles gaat met tegen zin, het tandenpoetsen, de pyama aan doen, het boekje voorlezen enz. Uiteindelijk ligt hij boos in bed en dan is hij dus al een uur echt boos.

Dit gebeurt niet elke dag maar hij is toch wel 3 keer per week een keer zo boos en dat kan over alles gaan wat niet gaat zoals hij wil. We hebben zelfs een keer een hele boze Luca gehad die de sokken niet aan wilde die ik had klaar gelegd. Het huis was te klein. Pffffffff, hij heeft wel een temperamentje.

Vandaag had ik een 10 minuten gesprek op school en hier vertellen ze precies hetzelfde, dat als hij boos is hij heel erg boos is en ook zo lang boos kan blijven. Hij is ook heel druk en kan moeilijk stil zitten maar dat is het aard van het beestje dat ben ik ook. In zijn druk zijn vergeet hij soms dat andere kinderen niet zo zijn en dat schrikt andere kinderen wat af. Dit kun je denk ik wel aan hem uitleggen want hij speelt graag met andere kindjes.

Pak ik het goed aan of moet ik helemaal anders doen, hoe zouden jullie het doen, hebben jullie adviezen voor mij?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hmm.. ja lastig. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit zeg dat ze 'naar bed moeten'.. Heel veel dingen draai ik meestal om heen en probeer er een beetje een spelletje van te maken. Weet niet of dat bij hem werkt? Ik weet niet of je ook van tevoren al aangeeft dat het bijv alweer bijna bedtijd is voordat je 'plots' zegt dat hij naar bed moet?

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Het was gisteren toevallig met bedtijd maar het kan ook om heel iets anders gaan, het is maar net hoe zijn humeur is. Meestal gaat het naar bed gaan heel goed hoor. Ik zeg een paar keer dat het bijna bedtijd is en dan om 19.00 uur dat het echt bedtijd is. Wat bij hem dan vaak werkt is dat ik de tv aanzet op de zender Disney junior, dan gaan alle Disney figuren naar bed en slapen ze en stopt de zender. Dan snapt hij dat het bedtijd is maar gisteren wou hij dus niet.

4. kandy

kandy Actief lid

5 aug 2008
    133
    0
    16
    Hoi meis,

Als ik je verhaal zo lees dan kan ik je denk ik wat tips geven die hier helpen:

- tijdig aangeven dat ie over 10 minuten (na TV programma, of na lezen boekje) met mama naar boven gaat en dat we dan gaan slapen
    - met je kind meeveren.. als je weerstand met weerstand wilt bestrijden dan bereik je in mijn beleving het averechtse. Wat ik doe als mijn kind heel boos is..is met m in gesprek proberen te gaan (als hij schreeuwt en stampt is dit uiteraard niet mogelijk dan laat ik m ook even uitrazen), hem dicht tegen me aannemen en m nog even wat tijd gunnen om mentaal klaar te zijn om naar bed te gaan. Dan geef ik m dus nog 5 of 10 minuten uitstel.

Tegenstanders zullen zeggen: " maar dan krijgt ie toch iedere keer zijn zin".. in mijn ogen is dat niet zo erg..liever 10 minuten later naar bed en een goed gevoel bij moeder en kind dan heel strict de regels volgen en een overstuur kind in bed doen!

Hier werkt dit goed.. het kost mij minder energie en Quinn gaat dan toch met een " goed" gevoel naar zn bed.

Succes ermee!;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm hier ook nooit kleine emoties..
    altijd alles vol open.. boos is BOOS en gelukkig is blij ook BLIJ...
    maar TELEURGESTELD is altijd een hele lastige.

qua boos doen zeg ik altijd dat het niet erg is dat ze boos is.. maar dat ik wel wil dat ze dat even in een andere ruimte gaat doen.
    ik kan wel boos worden en zeggen dat ze moet stoppen.. maar buiten dat ze dat heel lastig vind.. werkt het ook niet echt.
    want als dan vervolgens het naadje van dr tshirt scheef zit.. begint het weer van voor af aan.

natuurlijk lastiger met naar bed gaan.. maar toch :)
    met bedtijd was het hier ook vaak gemopper.. (geen boos gedrag maar wel hoop gestrubbel en geklaag en geen zin)
    tegenwoordig heeft ze een aquarium op dr kamer..
    rond 6.45 gaat ze naar boven om uit te kleden.. en afhankelijk van hoe snel ze opschiet is er nog tijd voor 1 of meerdere verhaaltjes...
    als het licht namelijk uit gaat van het aquarium.. is het slapen geblazen.
    is het licht nog aan terwijl ik wel vind dat ik klaar ben met lezen.. mag ze zelf in bed nog even lezen.
    sinds die tijd nooit meer problemen eigenlijk.
    (en als ze eens een keer na half 8 naar bed gaat.. is ze ineens heel meegaand want het is al HEEL laat! Altijd handig)

(nouja.. behalve dan dat ze met geen 10 paarden in slaap te krijgen is sinds die zomertijd... echt elke avond is ze om 9 uur/half 10 nog wakker. Terwijl ze normaal dr ogen dicht doet om half 8 en vrijwel meteen slaapt)

6. Saskia78

plus overstuur in bed.. geeft alleen maar gedoe :)
    dan slaapt ie een uur later nog niet....

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hoe lang heeft hij dit trouwens al? Kan het niet zijn dat hij moe is?

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Gelukkig slaapt mijn zoontje altijd wel vrijwel meteen ook als hij boos is. Binnen 5 tot 10 minuten slaapt hij.

Hier is het ook gelukkig dat als hij blij hij ook echt blij. Hij is niet de hele dag boos hoor maar het is wel een paar keer per week goed raak en op school doet hij net zo. Andere kindjes schrikken hier soms wel eens van zei de juffrouw vandaag. Ze gaat het met de opvoedkundige van school bespreken en we krijgen dan tips hoe om te gaan met zijn boosheid en drukte.

Als hij boos is dan reageer ik juist niet boos omdat dit averechts werkt, ik negeer hem juist en laat hem uitrazen om vervolgens te vragen of hij gekalmeerd is en dat praten we erover. Dat laatste lukt dus niet zo goed omdat hij toch blijft mopperen. Ik herken dat wel van mijzelf. Ik kan ook lang boos blijven als ik bijv. onenigheid heb met mijn vriend dan moet ik mij er echt overheen zetten om weer normaal te doen. Ik kan ook uren boos blijven. Ik ben volwassen dus ik kan daar rationeel over nadenken en naar handelen maar hij is nog maar 4. Zo moeder zo zoon helaas :D!

Hoe krijg je hem zover dat hij sneller kalmeert en weer eerder normaal en blij is?

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hij heeft die boosheid wel eerder als hij moe is daar heb je gelijk is. Op dinsdag gaat hij de hele dag naar school, moet overblijven en daarna naar de BSO en dan hebben we grote kans dat hij heel boos wordt thuis. Daar kan ik niks in veranderen, wij moeten allebei werken die dag.

Het is meer als er dingen niet gaan zoals hij wil dat die gaan, bijvoorbeeld hij is zijn handschoenen kwijt, of hij wilt toch andere sokken aan, of hij lust het eten niet, of hij wil 17.00 nog een snoepje en ik zeg nee. Kleine dingetjes zeg maar.

Hij is nu al de hele middag heel erg rustig en lekker aan het spelen met zijn autootjes en nu mag hij van mij een half uurtje tom en jerry kijken.

Hij slaapt wel goed van 19.00/19.30 tot 07.30 aan 1 stuk door. Vaak moet ik hem wakker maken en in het weekend kan het wel eens 08.30 worden.

10. kvinna

kvinna Niet meer actief

Temperamentvol, dus:D.

Ken ik hier ook, met ons meisje van 2,5 (en nee, dat is bij haar niet alleen de peuterpuberteit). Bij ons is het echt: pick your battles. Wil ze die sokken niet aan? Prima, pak maar andere. Knipje in haar haar mag ze zelf uitkiezen, is dan soms paars bij een rood truitje, soit.

En als ze echt heel boos is, werkt hier afleiden nog heel goed: zelf ook schreeuwen (moet natuurlijk wel kunnen), kietelen, ineens iets heel geks zeggen: "Zullen we dan maar neushoornstaartenpasta op je boterham doen?" Vaak komt ze er dan toch uit. Hier werkt negeren/haar alleen laten/laten afkoelen of hoe je het ook noemt niet, ik moet haar er echt nog bij helpen. Maar goed, ze is nog een stuk jonger natuurlijk.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou boos kindje nooit ergens hoog neerzetten. kan van boosheid zich naar beneden gooien.klinkt gevaarlijk. ik weet natuurlijk niet hoe t eruit ziet...

zo een kind snapt natuurlijk niet wintertijd zomer tijd. we laten de klok zien.7uur betekent naar bed gaan.

boosheid kun je gewoon laten gaan. dus negeren. en je kunt op een andere moment daarover praten waarom dat nou was.

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Op school is het natuurlijk anders als hij zo boos is!

Als hij echt wil kan hij eraf, hij draait zich dan op de buik en laat zich dan naar beneden zakken. Daar moet hij wel even bij nadenken en zich concentreren en als hij zo boos is dan kan en wil hij dat niet dus blijft hij goed zitten en het is een heel stevig ding.

Wij laten ook de klok zien maar toch was het ik wil niet naar bed en toen heb ik geprobeerd het uit te leggen van de zomertijd, was wellicht niet zo handig omdat hij het inderdaad niet snapt:D.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn regel is als iets niet werkt dan doe ik het niet meer: je hebt totnutoe niet op hem boos geworden en hem liet uitrazen. misschien moet je een keer wel boos worden en hem een straf geven?

14. Saskia78

Hmm hier dus iemand die niet naar bed wil omdat het eigenlijk geen 7 uur is.. En als je dan de klok laat zien krijg je steevast de reactie: ja MAAR papa heeft de klok verzet!
    Mt naar school gaan ook trouwens.. Heel irritant.

15. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier werkt het om m van te voren te zeggen wat we gaan doen!

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vind het wel lastig eigenlijk.. mijn dochter blijft er dan niet zo lang in hangen gelukkig maar ze is wel regelmatig gewoon boos. En bij is het echt puur vermoeidheid, gewoon frustratie dat dingen dan niet willen hoe het gaat en dan kan ze echt heel boos worden. Ik probeer haar wel echt bij me te nemen en haar niet geïrriteerd of boos te benaderen want dan blijft het wel lang aanhouden.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja hier ook steeds argumenten onderhandelen niet alleen bij slapen. maar goed, ik zeg dan hou op.naar bed etc. hihihi.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    moeilijk he.

Wat hier goed helpt is even samen rustig worden, dan ga ik naast ze zitten en gaan we samen diep adem halen en soms gaan we de boosheid wegtrommelen op een paar van die trommeltjes.

Als de boosheid weg is gaan we erover praten. Hun proberen uit te leggen waarom ze zo boos zijn (nog niet moe, wilden iets afkijken op tv, was gezellig beneden etc) en we zoeken samen een oplossing (vanaf nu een kwartiertje later naar bed, in de vakantie mag je dat programma af kijken etc)

We proberen hier nooit boos te gaan slapen.

19. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Temperamentvol idd zo te lezen....

Zoontje hier is hetzelfde, hij blijft ook altijd heeeeeeel lang boos ;) En als hij verdrietig is, kan dat ook heel lang duren, afleiden heeft geen zin, hij blijft er echt "in hangen" :(

Maar goed wat hier bij beide kids wel helpt is dingen van te voren aangeven. Nog 1x een boekje lezen en dan naar be. Verder denk ik bij heel veel dingen "hoe belangrijk is het dat ze doen wat ik wil?" Voorbeeld van de sokken niet aan willen die je klaar gelegd hebt, nou dan ben ik heel makkelijk hoor, wil je andere aan prima :)

Dochter heeft het aanpassen van de tijd niet gezien, maar volgens haar is de klok stuk, want om 19:00 uur moet het donker zijn :D

20. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.297
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Als hij die sokken niet aan wil dan mag hij van mij natuurlijk andere sokken aan, maar dan is geen enkele sok goed. Na 10 paar die hij dan afkeurt houd het wel een beetje op, dan moet hij op blote voeten naar school zeg ik dan en dan pakt hij vervolgens toch de sokken die ik heb klaar gelegd, soms!;)

Misschien inderdaad een goed idee om diep adem te halen en de boosheid weg te trommelen, klinkt wel leuk om te doen en misschien helpt het. Als hij gekalmeerd is dan praten we er ook over.

Thuis vind ik dit allemaal niet zo erg want dan hebben we alle tijd voor hem maar als hij op school zo boos is en blijft is dat lastiger. De juffrouw heeft natuurlijk niet een half uur alleen tijd voor hem.

We hebben met school afgesproken dat we hem thuis en op school precies hetzelfde aanpakken. Als ik dus iets gevonden heb wat goed en snel werkt dan geef ik dat aan de juffrouw door en dan doet zij dat ook. Op dit moment werkt waarschuwen en zeggen ik tel tot drie goed en dan ook echt tot 3 tellen. Binnen die drie tellen luistert hij vaak wel en doet wat ik wil. Dat gaat de juffrouw nu ook op school toepassen. Consequent zijn!

Deel Deze Pagina