Hoi meiden, Ik heb een zoontje van ruim 2.5 en vriend heeft ook nog een dochter van 5. Nu lopen de 2 kinderen in het weekend dat meisje er is de hele dag van mij van mij te roepen, en mijn papa mijn papa, en mijn zoontje mijn mama en zij dan mijn elsie, echt 100x per dag, we worden daar echt gek van van die strijd tussen beide. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Ik neem dan kinderen dan altijd bij me en leg uit dat ik mama ben van alle 3, en dat mama evenveel van ze allemaal houdt, en dat het niet nodig is om daar ruzie over te maken. Je zoontje zit natuurlijk in de 'mijn' fase, dus hij zal bij alles 'mijn' roepen. Bij een 5-jarige is dat niet meer gebruikelijk, maar ze wordt dan denk ik een beetje uitgedaagd door hem.
Mijn zoontje zit inderdaad in die fase dus dan is het wel normaal, maar van een 5 jarige verwacht je gewoon dit soort dingen niet. Ze is hier ook niet vaak dus ze zal ook best jaloers zijn dat ons zoontje wel altijd bij ons is.
Ze is natuurlijk maar een keer per twee weken bij jullie. Zou me er eerlijk gezegd niet te druk om maken. Ze dagen elkaar uit net als normale broer en zus. Hier doen ze het ook en de oudste is al 12. Dochter daagt broer uit en die doet dan ook van mijn papa en mijn mama. Ik laat ze samen uit zoeken. Zeg wel altijd van ik ben jou mama en de mama van je broer/zus! En vijf jaar lijkt groot maar dat is het in wezen natuurlijk niet. Ze zal ook ergens wel wat jaloers zijn. hij heeft papa vaker om zich heen dan zij. Ze is ook nog maar ( klein).
Snap haar ook heel goed hoor, het is allemaal niet makkelijk voor haar vooral ook omdat haar moeder ook erg moeilijk doet. Ik zeg dan op een gegeven moment dat het klaar is en dan stoppen ze ook wel. Afgelopen weekend was het van ik wou dat ik geen broertje had en hem expres van haar kussen afduwen.
Dat kunnen normale broers en zussen ook doen. En wat je zegt die moeder doet moeilijk denk dat daar een probleem ligt ze wil bevestiging dat haar papa haar papa is.
Dat denk ik ook wel idd, vind het alleen soms zo lastig om met de hele situatie om te gaan. Merk ook aan mijn zoontje dat hij anders is als ze er is, en als ze weer weg is is hij echt heel erg moe. Maar dat zal denk ik naarmate hij ouder word ook wel makkelijker worden.
Op zich ook logisch, want het is drukker in huis met 2 kinderen, ipv 1, en hij moet dan ook de aandacht delen. En als je dat maar 1x in 14 dagen moet, is het denk ik elke keer weer wennen. Voor je stiefdochter denk ik dat het heel belangrijk is dat ze ook 1-op-1 tijd krijgt met haar vader. Ook omdat ze zo weinig bij jullie is. Dat ze op die dagen tenminste 1-2 uur samen op pad gaat. Want zijn zoon kan hem vrijwel altijd voor zichzelf alleen hebben, dan zou ik de dochter die tijd ook gunnen. Dan ga jij iets leuks met je zoontje doen. Wellicht dat ze na zo'n uitstapje ook rustiger zijn, en meer aan elkaar hebben. (en dat zij minder jaloers is)
Dat is misschien wel een idee inderdaad. Wel slaapt zoontje nog tussen de middag en dan gaat zij lekker met papa op de bank liggen een filmpje kijken.
ja is wel sneu voor jullie allemaal, dan blijft het steeds weer wennen. Zit er ook geen uitbreiding aan te komen in de toekomst ofzo?
We zijn er mee bezig want dit kan gewoon zo niet voor ons allemaal. Meisje geeft ook aan dat ze vaker bij ons wil zijn, nu gaat dat in het weekend natuurlijk niet lukken omdat ze ook weer naar school moet op maandag. Maar wij hopen toch echt dat ze in de toekomt de helft van de schoolvakanties hier kan zijn. Vorig jaar was ze dan een week bij ons, en echt na een paar dagen verdwijnt die strijd...
Ze moet elke twee weken opnieuw haar plekje veroveren en dat doen 5jarigen op deze manier.. Heel normaal gedrag. Wel vervelend, hoop voor jullie dat ze vaker bij jullie kan zijn.
Klopt hoor, maar soms erg lastig mee om te gaan, willen ook niet te veel corrigeren, maar ook niet zo dat onze zoon denkt van hee zus mag het wel of als zus er is mag er ineens meer...
Als het over papa gaat zou ik juist bij beide kinderen benadrukken dat hij evenveel papa is van beide.