Toch maar eens even vragen over en moeders zijn die dit probleem herkennen... Seph zit op een superleuk kdv en heeft het er altijd enorm naar zijn zin (gehad?). Het is een huiselijk verblijf met 1 verticale groep en hele lieve leidsters. Inmiddels is Seph de op 3 na jongste (hij is 16 maanden). Er zit ook een jongetje van >2,5 en dat is ergens wel een lief ventje hoor maar hij is ook gewoon ontzettend vervelend en heeft veel aandacht nodig. Hij zoekt iedere keer een nieuwe slachtoffer om 'ruzie' mee te maken, speelgoed af te pakken of te duwen (zijn vorm van aandacht vragen). De grotere kinderen kunnen hem inmiddels baas of negeren hem of zeggen heel duidelijke dat ze er niet van gediend zijn. De kleintjes laten het vaak maar gebeuren en vinden het nauwelijks erg. Maar juist de kindjes die net leren voor zichzelf op te komen en die er niet van gediend zijn die zijn dus echt de klos... en nu is mijn zoontje dat. Hij is ook wel een type dat van zich laat horen dan want hij vind dat niet leuk en geeft zich ook niet zomaar gewonnen. Dus soms staan ze gewoon samen aan iets te trekken en te gillen Nou hebben de leidsters afgesproken dat ze dit gedrag niet van dat andere jongetje tolereren en dat hij bij elke keer naar de mat moet (strafplek). Ik weet niet of het helpt... Als ik mijn zoontje 's morgen breng kom ik zijn moeder meestal tegen en zij vind het ook lastig (volgens mij vind ze het sowieso al erg dat haar kindje de stempel 'vervelend jongetje' heeft lijkt me ook echt niet fijn) en ze corrigeert hem ook elke keer weer, zakt door haar knieën, maakt oogcontact en keurt zijn gedrag af enz. Als we er bij zijn (ik blijf meestal even spelen) dan gaat het goed met die twee maar je moet dat jongetje heel goed begeleiden "samen spelen" "nee, niet afpakken, teruggeven" "nou is Seph aan de buurt" enz enz. Eigenlijk vind ik het gewoon zielig voor mijn zoontje want als ik hem ophaal zeggen de leidsters gewoon eerlijk dat dat andere kindje Seph steeds opzoekt om mee in conflict te komen en dat hij mede daardoor wel weer een zwaar dagje heeft gehad. En ik zie nu soms ook dat Seph heftiger op andere kindjes begint te reageren. Dus als hij bij een vriendje speelt en ze willen allebei hetzelfde speelgoed dat hij gelijk even van zich laat horen zeg maar Ik hoop dus echt niet dat hij dit er nu van leert....? Wat kan ik hier aan doen? Ik vind dat het kdv er goed mee omgaat hoor zij zijn er echt mee bezig maar daarmee is het nog niet opgelost...
jeetje, wat vervelend. Een gesprek aanvragen met beide ouders en leidsters. Het is niet goed om 1 kind te straffen. Laat ze dan allebei straf krijgen. Want nu denkt het andere jongetje, dat jou zoon fout zit. Waardoor hij ook de confrontatie blijft opzoeken. Het zal jammer zijn als jou kind straks onderdanig gedrag zou gaan vertonen, omdat hij niet voor zichzelf mag opkomen. Zeker als de regel is dat de jongste wordt gestraft. Sorry, dat vind ik echt B...shit!! Dan heeft een kind van 4 alle rechten... Nou dat kan toch niet. De leidsters weten, wie de oorzaak is. Laat ze aub de oorzaak aanpakken. succes, maar een gesprek lijkt me dus het beste...
Oh nee wacht je begrijpt het verkeerd... Mijn zoontje wordt helemaal niet gestraft (hij doet niets verkeerd en dan vinden ze hem daar ook nog te jong voor) nee dat andere kindje wordt juist gestraft doordat hij op de mat moet zitten (weg uit de situatie) zodat mijn kindje weer even rust heeft en dat andere jongetje dus leert dat het niet mag wat hij doet
Jeetje, wat moeilijk! Wel fijn dat je het gevoel hebt dat ze er op het KDV goed mee omgaan, scheelt een zorg voor jou. Zou het een idee zijn om jouw zoontje en dat andere jongetje eens 'gewoon' samen te laten spelen? Dus buiten de deuren van het KDV? Bij jullie thuis of bij hen thuis of gewoon op 'neutraal' terrein? Dan kun jij eens goed met die moeder van gedachten wisselen (niet op een vervelende manier, maar meer als overleg) en ook eens goed observeren wat er gebeurd. Wie weet is er buiten het KDV helemaal geen probleem tussen de mannetjes en is het 'staande houden in een groep' hier wel het probleem? ** of is dat een heel stom idee?**
In eerste instantie zou ik voorstellen om een ander KDV op te zoeken, maar het is niet jou probleem in de 1e plaats. jij ervaart wel de gevolgen. Het probleem ligt bij het jongetje wat steeds de confrontatie op zoekt. Ik ben van mening dat dat gedrag wel serieus genomen moet worden door de KDV en zijn ouders. Wellicht therapie. Ik ben nl bang dat als hij in een adere groep geplaatst wordt, hij een ander "slachtoffer" zoekt. Pff kan me ook voorstellen dat zijn moeder hier ook wel mee zit. Maar ja nu heeft jou kind er wel veel last van.
het kdv moet dat andere jongetje gewoon meer op zijn plek zetten hun laten het dus toch toe dat hij jouw zoontje steeds lastig valt hebben ze geen kinderstoel of grondbox??? dan zetten ze m maar apart het is gewoon zijn leeftijd 2,5 kunnen echt draken zijn
Als het steeds jouw zoon is die het slachtoffer is dan denk ik dat de leidsters hen niet meer alleen met elkaar moeten laten spelen. Dus als ze naar elkaar toe gaan, meteen uit elkaar halen of er bij blijven. Wij hebben iets dergelijks aan de hand gehad met bijten (1 kindje beet steeds Thijmen) en toen is dit gedaan. Dat heeft erg geholpen. Ik vind dat het kdv er erg laks mee omgaat. Als ze zelf al zeggen dat hij jouw zoon steeds opzoekt en jouw zoon daardoor een zware dag heeft... dan moet er toch iets gebeuren lijkt me.
De oplossing ligt inderdaad bij de leidsters. Op het kdv moeten ZIJ de grenzen aangeven. Dat betekent dat ze het jongetje bijvoorbeeld even apart moeten zetten als hij vervelend doet tegen andere kinderen. Maar ook dat ze hem een compliment geven als hij leuk aan het spelen is! Het enige wat jij hoeft te doen is bij de leidsters aangeven dat ZIJ hiervoor verantwoordelijk zijn en dat je dus ook verwacht dat ze dit doen. Als ze met dit soort gedrag al niet goed om kunnen gaan, is er echt iets mis met hun pedagogisch handelen!
Blijkbaar heeft het KDV nog geen manier gevonden om het jochie goed aan te pakken. Een matje is niet genoeg. Misschien heeft het jochie gewoon meer uitdaging nodig (peutergroep), of misschien meer "straf" (niet alleen op matje, maar bijv echt uit het zicht). Ik zou in overleg gaan met de leidsters, dat het tot zover ging, maar nu echt klaar is. En dat ze met die ouders maar een fatsoenlijke oplossing moeten vinden. Jou kindje hoeft hier niet de dupe van te worden..
sorry, dat ik je verkeerd begreep. Maar het is voor jouw zoon vooral vervelend. Ben nog steeds van mening dat in gesprek gaan met leidsters de beste oplossing is.
Dank voor jullie reacties... Ik overweeg serieus om toch even in gesprek te gaan voor een betere oplossing. Maar wat ik me afvraag he denken jullie dat dit invloed heeft op het gedrag van mijn zoontje? Zijn opa was vandaag met hem naar de speeltuin en zei (uit zichzelf) dat Seph 'boos' was geworden toen hij tegelijk met iemand anders hetzelfde speelgoedje wilde pakken Hoe ga ik met dit gedrag om? Hij is nog zo jong en begrijpt eigenlijk nog niet wat ik van hem wil (niet boos worden, niet gillen)...
het is echt heel moeilijk zoiets, ook voor de leidsters. Nu vind ik het wel ver gaan om een vervelend kind meteen therapie te gaan geven wat iemand zei. Sowieso zul je het kind mee moeten maken om te zien hoe erg het is. Als eerste lijkt het mij slim dat ze je zoontje en de ander uit elkaar halen, dus het spel een beetje sturen. Hoe oud is het jongetje waar het om gaat eigenlijk??? Wij hebben het probleem op het kdv ook (gelukkig niet in mijn groep), en het jongetje is een soort van ontspoord. Bij ons heeft het echt geleid tot levensgevaarlijke situaties Maar zonder medewerking van de ouders ben je nergens. Die is er nu bij ons inmiddels wel.
Het ventje is ruim 2,5 en het is absoluut geen duiveltje oid het is eigenlijk best een schattig manneke (en ook nog jong) maar tja hij... ik weet niet. Hij kan eigenlijk alleen maar druk spelen, wild doen enz en andere kindjes (leeftijsgenootjes) zijn hem inmiddels een beetje gaan mijden vandaar dat hij nieuwe vriendjes zoekt... alleen tja hoe zeg je dat... hij pakt het gewoon echt verkeerd aan. Daarnaast weet/kan/snapt hij echt niet niet het samen spelen samen delen principe. Het kdv is er wel actief mee bezig hoor. Ze hebben samen afgesproken dat er niet meer eerst gewaarschuwd wordt elke keer. Bij ongewenst gedrag wordt hij uit de situatie gehaald en moet hij op de mat (dat is een mat bij de wc en achterdeur die helemaal apart ligt van de speelruimte. Ook houden ze hem wel eens aan tafel zodat Seph rustig zijn gang kan gaan. Het lastige is dat iedereen er toch al wel mee bezig is en ook haar best doet om het zo goed mogelijk te regelen voor beide mannekes. (een andere groep is geen optie. Er is maar 1 groep)
o dan is hij nog wel jong ja. Ik denk dat hij gewoon heel erg bezig is zn grenzen te verkennen. Ik hoop dat de leidsters vooral zn positieve gedrag proberen te benoemen. Want dat is in deze leeftijdsfase zo belangrijk. Dus niet alleen roepen wat niet mag, maar vooral wat hij allemaal wel goed doet.
Wat een vervelende situatie Ik denk dat het het beste is om in gesprek te gaan eventueel met de andere moeder erbij, om te kijken naar een betere oplossing! En als Seph boos wordt als iemand met hetzelfde speelgoed wil spelen of iets dergelijks dan denk ik dat het best wel gaat helpen als je hem erop aanspreekt en hem uit een situatie haalt... Kinderen weten vaak meer dan dat je denkt! Esmay probeert op het moment erg uit en ze weet dondersgoed wat wel en niet kan als ik haar erop aanspreek.. Nu is het vaak als ik b.v zeg "Nee dat mag niet" dat ze zelf al heftig nee gaat schudden.. Goed ze stopt niet altijd maar ze weet het wel! Zo kijkt ze b.v ook regelmatig of ik kijk als ze iets doet wat niet mag! Dus dat begrip is er denk ik toch wel dus ik zou adviseren om consequent te zijn en hem er wel op aan te spreken en eventueel uit de situatie halen en vertellen waarom je dat doet! Succes ermee!
Het is idd erg vervelend voor jouw zoontje vooral omdat hij nog niet instaat is om helemaal voor zichzelf op te komen. ik snap ook best dat jij als zijn moeder hem wilt beschermen tegen zulk gedrag maar je moet er ook wel aan denken dat kindjes leren door ook dit soort situaties hoe vervelend ook. ik zeg niet dat je maar de andere kant moet opkijken en hem aan zn lot moet overlaten maar ik zou me er niet al té druk over maken. je zoontje leert op zo een manier met steun van jou en van de leidsters om voor zichzelf op te komen. en 2,5 tjah dat is toch echt de leeftijd dat de kindjes "vervelend" worden. ik keur zijn gedrag niet goed hoor en uit je verhaal lees ik dat zijn moeder en ook de leidsters er goed mee omgaan. maar voor hem is dit zijn manier van groot worden zeg maar. elk kindje doet dat om zijn eigen manier, sommige zijn engeltjes andere zijn draakjes.
hmmm als ik dit zo lees vind ik de leidsters toch wel té streng. ik vind wel dat ze het jongetje eerst een waarschuwing kunnen geven en bij een tweede keer dan op de mat zetten. en de mat helemaal afgezonderd van alles en iedereen vind ik niet kunnen. een strafplekje prima maar niet zo eentje, van de tafel houden nee sorry dat gaat er bij mij niet in. dan zouden ze dat jongetje niet in de buurt van speh moeten zetten. ik moet er niet aan denken dat het mijn zoontje was geweest die ergens afgezonderd bij de wc moest zitten of van de tafel werd gehouden! ik zou daar flink pissig om worden. de leidsters worden en zijn opgeleid om kindjes in de leeftijd van 0 tot 4 op gepaste wijze te straffen en te belonen maar dit is toch echt geen goede manier lijkt mij. dat andere kindje zal vroeg of laat ook echt niet meer naar dat kdv willen gaan omdat hij zowat alleen maar gestraft wordt.
Klopt is zeker zo. En tja straks gaat hij naar een basisschool and so on en ik kan hem niet altijd beschermen.. maar moeilijk is het wel... Ik ben ook niet van plan om gelijk hele interventies op stapel te zetten want daarvoor zijn ze echt allebei nog te jong... en Ach wie weet misschien gaat het wel snel weer over... Dacht er wel om om volgende week even een dagje te ruilen zodat Seph ook even een dagje rust heeft en daar gewoon lekker rustig kan spelen enz... (ik ben zelf erg flexibel en het is nu vakantie tijd dus er zijn wel wat beschikbare plekjes) Kleintje je hebt gelijk Seph doet dat soort dingen ook dus inderdaad begrijpt hij het misschien toch al wel. Ik zal het blijven proberen (uit de situatie halen, zakken naar gelijk niveau en zeggen dat ik het niet goed vind en een alternatief bieden.