Mijn zoontje is klein voor zijn leeftijd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vlindertjeh, 27 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Maar wilde jezelf naar de ka dan? Als er verder geen zorgen zijn en hij doet het goed is er toch geen reden om te gaan? Normen verschillen ook erg zie ik. Mijn zoontje was/is kleiner en hier nooit zorgen geweest.

2. maliro

maliro Niet meer actief

Normen verschillen idd. Mijn zoon zat nog in maat 92 toen hij aan groep 1 begon. Er heeft bij hem nooit een haan naar gekraaid

3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ja de normen verschillen, dat merk ik vaker.
    Ze wilden voor de zekerheid checken of alles goed is. Ik maak mij verder geen zorgen. Zal wel goed zijn.
    Maar een check kan nooit kwaad.

maliro en Mammielove vinden dit leuk.
  4. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ja hier dus ook, hij is nu 4,5 en heb m
    Vanavond na het eten op de weegschaal gezet nav dit topic. 13.9kg, vind t toch wel heel erg weinig. Maarja... hij lijkt verder gezond en is niet vaak ziek enzo.

5. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Ik had al eerder op dit topic gereageerd over mn zoon van 5 dat hij ook klein is.

Maar nu kwam ik gister op het consultatiebureau met mn dochter van net 3. En ze woog 11,4 kilo en is 89 cm. Dat is voor de lengte dus veel te klein. En matcht ook niet erg met de berekening die ze er op los hebben gelaten van de lengte van mn man en mij.

Wij zijn dus ook naar de kinderarts doorverwezen. Daar moet ik volgende week heen. Ben erg benieuwd. Er zitten aan de kant van mn man veel korte mensen in de familie dus in dat opzicht maak ik me niet echt zorgen. Ze is verder ook een vrolijk en actief kind

De arts op he CB vertelde dat ze bij de kinderarts waarschijnlijk gaan kijken naar botgroei, maar ook naar de opname van voedingsstoffen. Het schijnt dus als je bepaalde stoffen niet opneemt dat je dan ook niet in de lengte groeit.

In een ander opzicht maak ik me wel zorgen. Onze dochter is als gevolg van een ontbrekend stukje gen (erfelijk) slechthorend. Volgens de onderzoeken zijn mn man en ik daar beiden drager van. En het zou alleen slechthorendheid tot gevolg hebben. Maar nu heeft ze ook problemen met het zien. Heeft een bril en moet ook 1 oog afplakken. En dat gaat ook niet hard vooruit. En ze valt vaak. Problemen met het evenwicht. En nu dit nog weer.
    Dan denk ik: misschien is er toch meer aan de hand dan alleen maar de slechthorend heid. Want in 1e instantie hadden ze uitgezocht dat het niet erfelijk was. Dat het probleem bij de gehoorbeentjes zat. Maar dat bleek later niet zo te zijn. Dus misschien hebben ze wel meer dingen over het hoofd gezien.:(.

Maar misschien zijn het wel gewoon allemaal op zichzelf staande probleempjes en is er verder niks aan de hand.
    Dus we wachten wel af.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.170
    8.897
    113
    Hij is niet zwaar, maar of het heel erg weinig is ligt natuurlijk ook (vooral) aan hoe lang hij is. 100 cm is ook vrij klein, 20 kg zou bij die lengte vreemder zijn. Maar het is wel wat te licht.

7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.449
    1.130
    113
    Wat een zorgen dan ineens! Super fijn dat je zo snel terecht kan. Ben benieuwd naar het stappenplan. Hier moeten we bijna 2 maanden wachten op de afspraak met de kinderarts, 5 december afspraak na doorverwijzing cb op 10 oktober door kleine dochter, 80 cm bij 2 jaar.

8. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Dat is inderdaat ook niet groot. Onze dochter was 83 cm bij 2 jaar.
    Ik zal wel wat laten horen als ik geweest ben bij de kinderarts volgende week donderdag.

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.449
    1.130
    113
    Fijn, dank je wel! Ben erg benieuwd !

10. Oranjerood

Oranjerood Actief lid

12 feb 2014
    128
    59
    28
    Ik vind groeihormonen wek heftig! Mijn dochter was aan de lange kant en dara lieten ze met 2 jaar iets vallen over dat ze haar met een bepaalde leeftijd groeiremmers zouden kunnen geven. Maar ik zei, waarom? Als antwoord kreeg ik dat lange vrouwen het vaak moeilijk hebben in onze maatschappij minder snel een relatie kunnen krijgen etc. Nou ik heb vriendelijk bedankt.. je hebt kleine mensen en grote mensen he in het dagelijks leven. Dan zijn er logischrwijs ook kleine en grote kinderen..

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.170
    8.897
    113
    Als je kind met 2 jaar 1,50m is en er na onderzoek blijkt dat hij/zij 2.50m gaat worden oid, dan zou ik dat overwegen...maar met gewoon wat lang absoluut niet. De lengte met twee jaar zegt niet altijd evenveel. En klein of groot betekent ook niet altijd teveel of te weinig groeihormoon of ook lang doorgroeien of juist niet. Ik begrijp serieus niet waarom een cb (ga ik maar even vanuit) dergelijk ‘grote uitspraken’ doet...

Ik heb dus een langer en een kleiner kind dan gemiddeld en beide hebben ze vriendinnen die (soms veel) langer en (ook soms veel) kleiner zijn. Lijkt me allemaal prima. Bij twee weet ik dat hun lengte door de kinderarts is onderzocht. Een maakte geen groeihormoon aan, zij krijgt nu hormonen, omdat <1 meter als volwassene wel erg klein zou zijn. De ander is lang, bij haar is de voorspelde eindlengte nav onderzoeken (zoals röntgenfoto’s) onder de 2 meter, haar ouders hebben er voor gekozen het in ieder geval voorlopig af te wachten.

12. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Vandaag bij de kinderarts geweest. Weet eigenlijk nog verder niks. Er is bloed geprikt om te kijken of er wat in te zien is. Daar krijg ik over 2 weken de uitslag van. Is daar wat in te zien dan maken ze daar een plan voor. En als dat niet het geval is word ze weer doorgestuurd naar de klinisch geneticus. Om te kijken of er relatie bestaat tussen haar slechthorendheid, het slechte zien en haar achterblijven in lengte. Dus we zijn benieuwd

13. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Nog even een toevoeging: ik heb niks gehoord over groeihormonen. En ze hebben ook niet gekeken n aar botgroei ofzo.

14. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ze hebben in het bloedonderzoek vast ook groeihormonen mee laten prikken. Aan de hand van die uitkomsten kunnen ze beredeneren of ze er überhaupt voor in aanmerking komt. Denk daar ze het daarna eventueel aan jullie zullen noemen.

Hier wel een botscan gehad (supersnel, foto van linkerhand) maar begreep dat het bij die kleintjes nog niet heel betrouwbaar is .

Sterkte met wachten, is een spannende tijd he. Ging het bloedprikken goed? Ik vond het heel naar om te zien met onze zoon... hij begreep het niet goed.

15. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.449
    1.130
    113
    Klinkt alsof er wel echt naar oorzaak gezocht gaat worden. Heb je over 2 weken telefonische afspraak?

16. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Bloedprikken was drama. Heb nu enorme spierpijn. Ze moest echt stevig vastgehouden worden

17. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Ja inderdaad telefonische afspraak..

18. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Even een update:

Gister de uitslag van het bloedonderzoek gehad en alles was helemaal prima!
    Ze hebben overal naar gekeken. Ook de groeihormonen waren oke. Lever, nieren, schildklier enz enz, alles is bekeken.
    Wij hoeven ook niet terug te komen bij de kinderarts. Ze is dus gewoon klein.

Wij zijn nu wel doorverwezen naar de klinisch geneticus. Dit in verband met haar slechthorendheid. We willen uitgezocht hebben of alles wat ze nu heeft op zichzelf staat of dat het onderdeel is van de erfelijke vorm van haar slechthorendheid.

Vlindertjeh vindt dit leuk.
  19. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Mijn dochter is al vanaf geboorte klein. Laatste jaar heeft ze wel een inhaalslag gemaakt. Ze is nu net 5 en 1.03 en bijna 15 kg geloof ik. Hier ook bloedonderzoek gehad enz enz maar verder niks uitgekomen.
    niks mis met haar verder. Ze heeft haar zwemdiploma gehaald een week na dat ze 5 werd en dat terwijl ze met 1,5 nog op haar billen zat.

Vlindertjeh vindt dit leuk.
  20. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    @HvL .. wat “fijn” dat niks afwijkends in het bloed is gevonden!
    veel succes bij de klinisch geneticus.. erg zenuwslopend.

wij mogen over 2 weken weer naar consultatie bureau.. ik ben benieuwd of hij nu gegroeid is en of ze me eventueel doorsturen naar kinderarts

Deel Deze Pagina