Hoi Meiden, Hadden jullie dit gevoel ook? Mijn zoontje is nu 4 weken en 1 dag. 36+2 in zwangerschapsweken. In het academisch ziekenhuis zijn ze zijn voeding aan het opbouwen geweest tot 8X45 ml BV. Nooit klachten gehad over niet goed genoeg aankomen of dat hij zou spugen. In het streekziekenhuis ligt hij nu 1,5 week. Hij is daar eerst geklommen naar 8x50ml BV+BMF (waarna hij al eens mondjes terug begon te geven) en daarna naar 8X55ml+BMF. Dat laatste heeft hij nu sinds dinsdagmiddag. Woensdagochtend kwam ik bij hem en toen vertelde de verpleegster me dat hij moeite had met zijn voeding. Hij was echt bij die laatste milliliters aan het kokhalzen. Vanaf toen begon hij ook te spugen. Mondjes, maar ook flink. Niet altijd, maar zo nu en dan. Het is een paar dagen goed gegaan (ik vroeg er telkens naar, heb ook aangegeven dat ik er moeite mee heb dat hij tegen heug en meug vol gestopt wordt om maar 150 gr per week aan te komen, zolang hij groeit is het toch goed?). Gisteren zag ik dat hij al 55 gr was aangekomen in 1 dag, en vandaag blijkbaar ook weer 140 gram in een dag!! En hij had ook weer flink gespuugd! Nu zei de verpleegster dat alle kindjes miraculeus zoveel waren aangekomen en dat de weegschaal kuren had. Ik heb nogmaals aangegeven (daarbij gezegd niet te willen zeuren) dat ik niet wilde dat mijn zoon letterlijk volgepropt werd. Ook letterlijk gezegd dat hij toch geen plofkip is. Hij heeft een gewicht van (vanmorgen) 2505. Dat is toch kei-netjes, of zie ik dat verkeerd?? In plaats van minderen in voeding geven ze hem nutriton tegen het spugen???(en ook tegen zijn dips). Ik betrap mezelf erop dat ik onze zoon, als ik hem eten geef, stiekem iets meer laat resten (millimeter of zo, dus niet verschrikkelijk), maar ik vind het gewoon zielig. Ik baal er een beetje van dat hij al een week aan deze voeding is voor ik weer een gesprek met de arts heb (ten slotte, zij spreekt dit af, niet de verpleging). Dit is nog wel niet afgesproken, maar ik ga er een beetje vanuit dat ik dat wel kan aanvragen maandag. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wij merkten ook dat de voeding in rap tempo opgebouwd werd in het streekziekenhuis. Ze ging er met 10 x 25 of 30 heen en zat in no time aan 8 x 45. Ze hoeven maar 100-150 gram per WEEK aan te komen! Vraag een gesprek aan want dit is niet normaal straks krijgt hij nog weerstand tegen de fles.... Hier gingen ze hevelen via de sonde en daar moest zij van spugen. Dan hangen ze een vol spuitje op en loopt het zo de sonde in. Toen gezegd dat wij dat niet voor haar wilden en toen gaven ze het restant via het spuitje.
Er is elke dag een kinderarts dus zou dan gewoon vragen om even met de kinderarts te spreken ook al is het een andere.
Ik snap trouwens niet waarom ze doorgaan met de fles geven als ze zien dat hij vol zit en begint te kokhalzen. Luna mag altijd flink wat 'resten' op een dag. Toen met 55 cc per fles mocht ze over de 8 voedingen in totaal 55 cc resten!
Hoi, Jouw verhaal komt me zo bekend voor! Hier hebben ze zijn voeding te snel opgehoogd. Elke dag werd de voeding met 10ml opgehoogd en ook hoe vaak hij zelf mocht drinken ging elke dag omhoog. De eerste dagen ging dit goed tot de hoeveelheid van 40ml per voeding. Hij dronk ze nooit leeg, maar kreeg de voeding wat hij liet staan via de sonde. Toen hij op 50ml zat ging het steeds minder goed. Hij spuugde een flinke lading na elke fles en omdat hij na 6 dagen nog steeds niet was gegroeid, zorgde het ervoor dat hij bijna 10% was afgevallen van zijn totaal gewicht. Ik vroeg of de hoeveelheid voeding niet te hoog was voor hem, maar dit kon niet want hij liep netjes op schema en moest groeien. Een dag later zag de vpk dat hij het schema van een veel ouder kindje had gekregen (termijn 36 weken ipv 34 weken!). Ze zijn toen gelijk gestopt met ophogen en zelfs 10cc omlaag gegaan. Hierna stopte het spugen en begon hij eindelijk te groeien met zo'n 10 a 20gr per dag. Hij heeft toen 3 dagen op dezelfde hoeveelheid gezeten en daarna is het heel langzaam weer wat opgehoogd. Hij zat op 8x 50ml toen hij naar huis mocht,hij was 2 weken oud, gecorrigeerd 36+3 zwangerschap. Pas een week later zat hij op 8x55ml. Kan je niet vragen of je al eerder een gesprek met de arts kan krijgen. Ik heb dit toen ook gedaan en de volgende dag kwam hij even op de afdeling langs toen ik daar was.
Hier ook gehad. Bij onze zoon bleven ze maar proppen. Uit eindelijk blijkt hij ook nog een lactose intolerantie te hebben dus was het niet zo raar dat hij niet wilde drinken. Ik zou een gesprek met de kinderarts vragen. En 1 tip volg je gevoel. Als jou gevoel zegt dat het niet goed is is het vaak ook niet goed. Ik heb dat te weinig gedaan toen ze in het ziekenhuis lagen en heb daar nu spijt van.
Geen week wachten wanneer je een arts wilt spreken. Gewoon aangeven dat je een gesprek wil. Verder je gevoel volgen. Mijn zoon ging op een gegeven moment ook spugen, voeding weer iets minder gegeven, spuugde niet meer maar groeide nog wel goed.
Hoi Allemaal, Bedankt voor jullie herkenning tips en steun! Het gewicht op de weegschaal klopte dus toch!! Ik heb wel laten blijken dat ik dat toch wel erg veel vind. Toch gaf de arts aan dat het echt niet erg is en dat hij die extra energie nu kan steken in andere dingen. Ze gingen dus gewoon zo door. Na dat gesprek zat het me dus nog steeds niet lekker. Hij kan de voeding inmiddels goed verdragen, maar op de een of andere manier blijf ik dat plofkip-idee in mijn hoofd houden. Ik heb daarom 's avonds aan de pleeg gevraagd of ze voor de visite van vandaag wil opschrijven of de BMF dan toch mag stoppen. Dat is puur extra calorieën en eiwitten, als hij zo goed aankomt op mamamelk heeft hij dat toch niet meer nodig, wel?? Dat zal alvast wel iets schelen, hoop ik. Hij stopt vandaag ook met de coffeine, hij dipte gisteren nog 2 keer, en niet meer zo heel diep engeen saturatiedalingen meer, alleen een brady tot 72 met spontaan herstel in een paar seconden.. Spannend... Ik heb me nu voorgenomen dat als hij de monitor niet meer nodig heeft en de sonde het enige is dat hem nog in het ziekenhuis houdt, we de BV in de fles gaan geven. Na een half uur ploeteren is hij nl elke keer hooguit 5 gr aangekomen. Via FF drinkt hij in een kwarter zo 15 cc op. Als dat het enige is dat hem nog in zkh houdt... Ik ben zo klaar met dat ziekenhuis. Ik mis hem! Eerder deze week was ik ook echt nog niet klaar voor zijn thuiskomst, maar van de ene op de andere dag, sinds het zoveelste kindje kwam en een (paar) dag(en) later weer met papa en mama mee naar huis mocht wil ik hem ook thuis hebben. Ik ben er klaar voor. Het huis inmiddels ook. Kom maar op!!
Wow, dus als ik het goed begrijp kreeg hij eerst bv, maar ging hij spugen (sinds ze hem volproppen) en hebben zij nu besloten dat hij beter kunstvoeding kan krijgen in de vorm van nutriton?? Als dat het geval is, zou ik daar onder geen enkele voorwaarde mee akkoord gaan. Dit is jouw kind en juist kindjes die een moeilijke start hebben, hebben zoveel voordelen van de borstvoeding. En borstvoeding geef je op verzoek!! Wanneer hij wil en hoeveel hij wil. Doen ze dat niet, klacht indienen. Lactatiekundige om raad vragen (of kinderdietist Stefan kleintjes, een kei op het gebied van prematuurtjes en bv) en je poot stijf houden. Zijn ze nou helemaal!:x
Hier niet die ervaring. Alleen in streekziekenhuis verbleven. Bij 37 weken zat ze op een schema van 8 x 50cc BV. Geen BMF erbij, nooit erbij gehad overigens. Maar wat ze niet op wou drinken dat dronk ze gewoon niet. Er werd niet gepusht. Vol is vol. Ze heeft ook nooit gespuugd in het ziekenhuis. Ze dronk qua hoeveelheid ongeveer 1 voeding 'te weinig' maar daar is nooit moeilijk over gedaan. Ze groeide prima. Ik zou in jou geval niet blij zijn met de manier waarop het gaat. Waarom volproppen als hij aangeeft vol te zitten? En waarom nutriton en/of bmf toevoegen? BV alleen is toch voldoende en als hij daarvoor niet spuugde van de BV dan was het toch ook prima. Voor m'n gevoel wordt er een spuugprobleem gemaakt door 'm te veel te geven en dat wordt vervolgens opgelost door er nutriton aan toe te voegen. Mi. rare gang van zaken.
@vlinder op verzoek is er eerst nog niet bij met premature baby's; ze moeten 100-150 gram per week aankomen en hebben een schema van de kinderarts ook als ze wel borstvoeding krijgen (via sonde of fles). Vanwege het lage gewicht moeten ze een bepaalde hoeveelheid krijgen ook ivm de bloedsuikerspiegel. Maar vol is vol natuurlijk!
@ megacarls zo dachten wij op een gegeven moment ook. Dan maar de fles als ze maar mee naar huis mocht. Hier dus toch even het voordeel van de twijfel met sonde naar huis maar al snel viel bij mij het kwartje dat aan de borst het hem helaas niet ging worden. Geef anders aan dat je een fles meeneemt en dat jullie dat besloten hebben. Dat moet toch geen probleem zijn? Als je daar vast mee begint dan is hij misschien sneller toe aan ontslag. .... Dan is het alleen wachten tot hij helemaal van de monitor af is en dat gaat ineens snel straks. Is bmf een borstvoedingsverrijker? Dat heeft ze hier nooit gekregen omdat er koemelk in zit en zij uit voorzorg geen koemelk krijgt. Allergie grote zus en intolerantie mama. En ze is ol alleen borstvoeding prima gegroeid later aangevuld met dieetvoeding omdat ik niet genoeg had. Jullie zitten nu ook op het punt dat het kind even het laatste zetje moet hebben voor de voeding heel herkenbaar en dan is elke dag een dag te lang. Succes en ik hoop dat hij snel in zijn eigen bedje kan slapen!
@vlinder84, nee geen KV. Nutriton is verdikkingsmiddel (johannesbroodpitmeel), zorgt ervoor dat het minder makkelijk terug omhoog loopt. Ons mannetje is vandaag gestopt met de BMF. Ik merk nu dat hij eerder wakker en alert is voor de voeding. In tegenstelling tot voorgaande dagen was hij zojuist met live-voeden na een half uurtje goed drinken maar liefst 85 gram (!!!!!) aangekomen. Daarna viel hij neer alsof hij de marathon had gelopen. Maar tien minuten later begon hij toch weer te zoeken en was niet tevreden zonder speen. Maak ik me weer zorgen of het gewicht op de weegschaal nu wel klopte Het is ook nooit goed, hihi. In elk geval, daarna heeft hij niks meer gekregen. En ik maak me spontaan minder zorgen om die 55 cc, als hij er uit zichzelf in een half uurtje ruim 80 uit trekt...
Wat goed! Zo kan hij de kans krijgen om zelf te komen en dat komt de borstvoeding ook alleen maar ten goede.
Mijn ervaring met BMF is dat ze daar heeeeel erg sterk op reageerde. Ze had 1 heel zakje gekregen en lag daarna de hele tijd op m'n buik te kronkelen tijdens buidelen . Daarna zijn ze halve zakjes gaan geven en dat ging beter. Die nutriton reageerde ze ook erg sterk op, dus zou ik ook zoveel mogelijk voorkomen , al kreeg ze dat hier veel later. Tenslotte; vertrouw op jouw gevoel, jij kent je kindje het allerbeste . Sterkte nog even en hopelijk snel naar huis! Lfs.