mijn zoontje lust geen verse groente

Discussie in 'Voeding' gestart door ccwomen, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

    ccwomen Fanatiek lid

    11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ik heb meerdere keren geprobeerd mijn zoontje met de pot mee te laten eten...
    bietjes met aardappels geprobeerd, hereboontjes, bloemkool....
    Hij lust het alle 3 niet, terwijl hij wel elk potje groente lust.....
    Hoe kan ik dit oplossen of het eten lekkerder maken zodat hij het wel gaat eten?
    Hij zal toch een keer met de pot mee moeten gaan eten!!!
    Hij kokhalst en gaat echt bijna over zn nek, oook graait hij net zolang met zijn handjes in zijn mond totdat zjn mondje leeg is!
    En je begrijpt na een aantal hapjes doet hij zijn mond niet meer open!!!
    Alle tips / adviezen welkom :d
     
  2. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel van anderen gehoord die van potje naar vers over wilden stappen, om door een potje groenten een verse aardappel heen te doen en later wat verse groenten. Steeds een beetje meer vers en minder potje. Misschien dat de overgang dan minder groot is en hij uiteindelijk gewend is aan de verse smaak.
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Tulip heeft inderdaad een goeie tip. Potjes smaken echt heel anders dan verse groenten (vers is veel smaakvoller) en daarbij van een andere structuur. Kindjes moet dit dus echt leren. Als je echt wilt dat hij van de potjes afkomt en straks helemaal met de pot mee gaat eten, zou ik toch maar stoppen met de potjes of de bovengenoemde tip gaan toepassen. Het lijkt erop dat je kindje op dit moment 'de makkelijkste weg' kiest (tenminste... ik neem aan dat hij verder geen problemen heeft met het eten van stukjes e.d.)
     
  4. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb mijn zoon "nu" pas over op met de pot mee eten. Hij wou eerst echt niet met de pot mee eten dus kreeg gewoon potjes. ik heb wel eens gedacht van "als hij 18 jaar is eet hij nog die smerige potjes" haha. Maar geleidelijk aan ben ik met de pot mee eten begonnen. Gaf hem eerst een potje en daarna kreeg hij een aardappel en groente van mij in zijn bordje en ik liet hem knoeien er mee en hij at er toch wel van. En nu is hij helemaal van de potjes af en eet met de pot mee! vooral verse groentes met een aardappel vind hij heerlijk en van verse spinazie krijgt hij geen genoeg haha. Het komt echt wel hoor en laat je kindje spelenderwijs wennen aan met de pot mee eten, dan maar een knoeiboel maar het helpt wel!
     
  5. Mammie van Roy

    Mammie van Roy Fanatiek lid

    8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Mijn zoontje eet met de pot mee, eet alles behalve zijn groentes.
    Lust alleen spinazie en broccoli, voor de rest eet hij het niet.
    Ik moet eigenlijk zeggen "at" hij het niet.
    Wij bleven het gewoon op zijn bordje leggen. De laatste tijd verdwijnen er steeds meer erwtjes, boontjes e.d. in zijn mondje.
    Wij hebben niks gepusht of gedwongen of zo. Komt allemaal wel.
    Hier ging er ook af en toe nog een potje in hoor. Moet toch groente eten. Hier werkte het goed om aardappels te prakken en er puree van te maken en dan de groente daar doorheen mengen. En dan steeds grover en minder er doorheen roeren. Nu ligt alles weer naast elkaar op zijn bordje en eet hij redelijk groente (en vreet aardappels)
     
  6. ccwomen

    ccwomen Fanatiek lid

    11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Oke bedankt voor de tips!!
    Ga ze snel proberen!
    Verder eet hij alles, is gek op fruit brood etc.
    Hoop dat t werkt hier :d
     
  7. jammetje

    jammetje Actief lid

    5 mei 2010
    216
    0
    0
    ja hier het zelfde probleem mijn zoontje is al ver de 2 jaar gepasseerd maar met de pot mee eten ho maar! Ook hij eet alle potjes maar vers lust hij alleen spaghetti verder helemaal niks sinds kort lust hij ook patat maar daar houd het ook echt bij op. lust ook geen snoep en wil alleen maar brood met pindakaas. Had nog niet aan gedacht de boel te gaan mengen ga dat ook eens proberen. hoop dat het lukt!
     
  8. Mammie van Roy

    Mammie van Roy Fanatiek lid

    8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ja ik was er niet zo'n voorstander van om alles maar te bedolven onder de appelmoes, dus toen bedacht ik me dat ik het ook wel kon mengen met de aardappels (wij hebben geen koekiemonster maar een aardappelmonster, dus das handig)
    Werkt hier heel goed.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    'k Zou ook niet beginnen met bietjes of bloemkool, dat zijn zeer uitgesproken smaken.;)

    Probeer eens doperwten, wortel of broccoli, je hoort vaak dat kinderen dat lekker vinden. Leg maar gewoon voor hem neer, en zie maar wat hij ermee doet. Kans is groot dat hij nieuwsgierig oppakt en zelf in zijn mondje stopt en het op deze manier wel lekker vindt.
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Potjes zijn niet altijd de boosdoeners ;) Althans, mijn zoontje at voorheen wel verse groente, maar inmiddels weigert ie ze ook al bijna 2 maanden... Ik blijf het iedere dag proberen, hij zal het vast wel weer gaan eten. Het duurt me alleen wel erg lang ;) Verder geen tips, sorry :)
     
  11. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier ook ergernissen om gehad. Stond ik uitgebreid vers te koken, hoefde mevrouw het niet :x
    Wat ik toen heel lang heb gedaan is: voordat wij gingen eten een half potje olvarit (de rest hoeft ze ook niet, kieskeurig als ze is) en als ze dat op heeft gingen wij eten. Dan wilde ze hebben wat wij aten en legde ik vanalles voor haar neer. Beetje van alles eigenlijk. Zo langzamerhand ging ze steeds meer eten en nu eet ze bijna alles met de pot mee. Behalve nasi en spaghetti, dat vindt ze gewoon niet lekker en misschien nog iets te pittig. Verder eet ze alles met smaak en heb ik hier al zeker bijna een maand geen enkel potje meer geopend, had ik 3 maanden geleden echt niet gedacht!
    Het is trouwens wel een zooitje aan tafel nu hoor als we gegeten hebben, je kunt gelijk met de dweil door de keuken helaas maar ja, ze eet met de pot mee, dat is ook fijn :D
     
  12. EmyD

    EmyD Niet meer actief

    Hier is madam ook geen fan van groente. Vooral wortels vindt ze afschuwelijk, maar ook broccoli is ze geen fan van. Het komt regelmatig voor dat ze alleen aardappels en vlees eet. Pasta's eet ze wel goed, stamppotten ook (behalve hutspot). Ach ja, het zal toch wel een keer komen..?? Potjes eet ze trouwens wel altijd helemaal op..
     
  13. jannn

    jannn VIP lid

    13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Wat ik me afvraag ( hier ook nog steeds potjes en wil niet eens met stukjes) beginnen jullie dan met stukjes in de hand te geven?? Of alles door elkaar prakken?? En dan een hapje geven?
     
  14. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Eet je kind wel brood, banaan, liga oid?
    Dan kan het dus wel stukjes eten.
    Je hoort het wel vaker dat kinderen die gladgepureerde papjes gewend zij helemaal gek worden als daar ineens een stukje tussen zit! (Denk eraan dat jij aardappelpuree eet met klontjes. Las die vergelijking ooit en vond hem wel grappig). Dat verwachten ze niet.
    Een kind van 11 maanden KAN stukjes eten, dus zou ik hem die aanbieden.
    Broccoli en sperzieboon pakken lekker beet. Een wortel en aardappel ook. Maar je kan ze ook aan je vork prikken en laten afhappen als je je kind niet met zijn handen wilt laten eten.
    Gewoon blijven proberen! Het liefst VOOR het potje, zodat er lekkere trek is. Na het potje zitten ze vol en is er dus geen animo.
     
  15. jannn

    jannn VIP lid

    13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Zogelukkig: Dankjewel.. Ik ga dat eens proberen.. Als wij een sperzieboon geven dan wil het wel.. Maar als hij het zelf kan dan anders wil hij het dus echt niet!!

    Hij eet nu nog steeds om 17.00 omdat hij anders de fles van 19.00 niet meer wil. Die moet er toch een keer af dus ga het denk ik vanaf een jaar proberen om hem dan later te laten eten of eerst gewoon even wat apart koken voor hem.
     
  16. ccwomen

    ccwomen Fanatiek lid

    11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Oke het ligt dus niet alleen aan mijn mannetje! haha
    Sperziebonen lust ie ook niet vers, kokt en haalt alles uit zn mond...
    Maar goed van de week wel weer wat anders proberen, aardappels bij zn potje!
    Eet trouwens wel stukjes! Liga vers fruit uit t vuistje etc, dus daar ligt t zoiezo niet aan..
     
  17. jannn

    jannn VIP lid

    13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    HIer ook wel een LIGA etc..
    Alles uit het vuistje wil hij wel hoor.
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Geef dan ook die aardappel en groente uit het vuistje!

    Alles went, gewoon blijven proberen; de aanhouder wint.;)
     
  19. roos80

    roos80 Actief lid

    22 jul 2007
    147
    0
    0
    Appelmoes er door heen. En dit afbouwen...
     
  20. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Wat ik me afvraag:

    Als jullie het dan hebben over prakjes (aardappel door de groente) of over dat jullie kindje liever een potje eet, bedoelen jullie dan dat jullie kindje dit zelf eet met een lepel?
     

Deel Deze Pagina