Hoi Hoi, Hoelang hebben jullie kindjes moeten wennen op het KDV ??? Tim is nu voor de derde keer gegaan hij gaat nu tijdelijk even halve daagjes maar echt tranen met tuiten. Gaat dit echt voorbij want als dit zo doorgaat dan ga ik er denk ik echt niet mee door.... Groetjes Lysanne
Ik heb op het KDV gewerkt en het verschilt wel een beetje per kindje. Ik zie dat jouw kindje net een jaar is en dat is ook meestal best een lastige leeftijd. Als ze kleiner zijn, moeten de moeders vaak meer wennen dan de kindjes. Als ze groter zijn kan je het al een beetje uitleggen en snappen ze beter dat mama ook echt wel weer terug komt. Ik zou het gewoon overleggen met de leidsters, dat ze bv. sowieso na een uur of zo even bellen ook als hij lekker aan het spelen is en dat ze even een vast persoon aan hem 'koppelen', dat steeds dezelfde leidster hem van jou overneemt. Het komt bijna altijd wel goed na een poosje, na 3 keer kan het nog best goed komen , er zijn ook kindjes die 10 keer nodig hebben. Als het echt niet lukt (dat gebeurt heel soms ook wel eens) en je hebt die mogelijkheid zou het het over een paar maandjes nog een kunnen proberen, al is mijn ervaring wel dat tussen een maand of 10 en 2 jaar wel net de lastigste periode is om te wennen.
Probleem is dus dat als ik hem nu op kom halen dat ze (gelukkig wel eerlijk) zeggen dat elke keer dat ze hem neerzetten hij weer heel erg moet huilen. En dat vind ik gewoon zo erg! Hij heeft 2 begeleiders. Gisteren was er een mannelijke en die vroeg ik of hij hem even wilde beethouden tot ik weg was en dat was geen probleem hij ging wel huilen alleen zelf had ik er minder moeite mee omdat hij voor mijn gevoel niet helemaal alleen op een kleedje werd achtergelaten. Vandaag was er een vrouw (waarvan mijn eerste indruk al niet zo heel positief is...dat speelt natuurlijk ook wel mee) En ik kwam binnen en toen zei ze van oh ik moet even weg want er zijn nieuwe kindjes die het ook moeilijk hebben(volkomen begrijpelijk want snap ook wel dat mijn kindje daar niet de enige is) maar ik kan hem gewoon niet helemaal overstuur alleen op een speelkleedje achterlaten ....dus ben bij hem gebleven tot die vrouw terug kwam maar was zelf inmiddels natuurlijk ook helemaal overstuur. Toen zei ze ook nog van ja hij voelt natuurlijk ook aan dat jij het er moeilijk mee heeft daarom is hij zo...maar gisteren ging het helemaal goed en had ik totaal geen problemen met hem achterlaten omdat er gewoon even iemand voor hem was.....en ze gooien het daar op verlatingsangst maar als ik hem bij mijn moeder op de grond zet en wegga dat kijkt hij even en gaat weer verder spelen. Dus volgens mij is het gewoon het vertrouwt raken met de omgeving waar hij last van heeft. Ben ik nou een typische overbezorgde moeder of kan ik misschien wel bij het KDV aangeven dat ik er een beetje mee zit? Sorry voor mijn lange verhaal hoor maar elke keer als ik er denk dan word ik zo emotioneel.....moet het gewoon even kwijt (stomme hormonen ook)
Huilt hij alleen op het moment dat jij weg gaat, of huilt hij daar veel in de tijd dat hij daar is? Kindjes huilen vaak tijdens het afscheid nemen, maar dat is meestal ook zo weer over zodra mama weg is.
Hij huilt volgens de leiding continue als de deur bijv. opengaat en als ze even wat moeten doen (bijv. dweilen) en ze zetten hem neer dan is het ook gelijk weer huilen. En ik ken zijn huiltjes heel goed ik weet wanneer hij een zeur bui heeft maar dit is echt een verdriet huiltje hij loopt dan ook echt nog een half uur na te snikken. Ze zeiden ook de eerste dag al dat het een heel gevoelig mannetje is (heeft ie van mij)
Celyn heeft het altijd moeilijk met nieuwe dingen, het KDV was echt een ramp! gillen, brullen, schreeuwen, aan je hangen, als je niet beter wist zou je denken dat ze daar kindjes zwaar mishandelen als je haar zo hoorde..dat is even doorgegaan tot ik dacht van het is wel goed, we kijken over een tijdje wel verder, tot ik een dag haar niet weg kon brengen en ze mee ging met de moeder van een vriendinnetje, nou ik dacht dat gaat helemaal een puinhoop worden, naar het KDV zonder mama! maar ze rende naar binnen en er was niks aan de hand!! sindsdien ging ze met plezier! wat het nou geweest is, inderdaad een wenperiode, het doorbreken van een patroon, ik weet het niet maar ik was al lang blij dat het toen wel goed ging
Als hij echt komt wennen, waarom plannen ze dat dan op een tijd dat er nog meer nieuwe kindjes zijn en niet op een rustig tijdstip? Dan heb je als leidster ook echt even de tijd om met een kindje te gaan zitten. Het is op zich niet erg als ze huilen, ook wel logisch als je mama ineens weg gaat en je hebt geen idee wat de bedoeling is, maar het is dan wel fijn als in elk geval iemand hem even vasthoudt en zegt dat het ok is of zo. Wij belden altijd expres na een uurtje, juist ook om te zeggen dat het goed ging (als dat zo was tenminste, bijna altijd wel)
ja ik persoonlijk denk dat je je kindje niet pas heen moet brengen als het al bijna 1 jaar ofzo is, maar veel eerder. sophie is gegaan met 4/5 maanden, is had het zwaarder dan haar om haar weg te brengen. ze huilde wel als ik wegging, maar ze lieten zien dat zodra ik buiten stond het weer over was. ik krijg haar nu niet eens meer mee, zo leuk vind ze het.
Ons jochie was 15 maanden, maar dat was ook zo'n drama. De 1e dag wennen (2 uurtjes) ging prima, helemaal geen kik gegeven. De 2e dag wennen ging niet door. En daarna een hele ochtend. Na een dik uur hebben ze maar gebeld. Hij was niet stil te krijgen. Hij was ook echt zielig, echt verdriet. Hij wilde ook niks drinken of eten, dus dat ging ook niet. Daarna toch wel doorgezet, en daarna ging het wel steeds iets beter. In het begin echt langer huilen, maar tegen fruit tijd (zo'n 45 minuten na binnenkomst) kon hij wel rustig aanschuiven. Na een maand begon hij ook echt troost te zoeken bij 2 leidsters, die konden hem dan ook makkelijk overnemen en was hij snel stil. Bij anderen was het nog wel eens lastig helaas. Het is wel goedgekomen. Maar nu nog steeds, na dik een jaar, moet hij soms nog even huilen, dat is dan 5 minuten en is het over. Daar maak ik me niet zo druk meer om. Hij heeft achteraf toch altijd wel plezier gehad. Ons jochie is trouwens ook redelijk gevoelig, rustig. Dus ook nogal overdonderd door al die drukte. Daar moeten ze ook echt aan wennen.
Helaas kan ik niet 7 maanden terug in de tijd reizen anders had ik dat wel gedaan. Ons dochtertje gaat straks vanaf 10 weken dus hopelijk gaat het daar wel beter mee De rest in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Denk dat we het maar moeten gaan afwachten....hopen dat het steeds minder word...ik hoor overigens graag nog ervaringen hoor van mensen die ook hun kindjes op oudere leefdtijd naar het KDV hebben gebracht!