Ik heb even een vraag over het eetpatroon van Milan. Ik heb namelijk geen idee welke hoeveelheden normaal zijn, maar ik heb 't idee dat Milan best veel eet. Dit is nu ongeveer ons schema: 07:00u. bv 08:30u. 2 boterhammen (zonder iets erop), dit doen we sinds een week, omdat hij anders echt honger heeft. 10:30u. fruit (2 stuks, gewoon hele stukken, maar hij eet wel alles op wat we 'm geven) 13:00u. bv 16:00u. bv 18:00u. groente (ongeveer 250 gram, hierbij eet hij ook alles op wat we geven) 20:00u. bv 02:00u. bv (soms nog rond 04:30u bv) Borstvoeding heeft hij altijd al veel gedronken, dus daar kunnen we sowieso niks aan veranderen. Maar nu vroeg ik me af of we 'm eigenlijk wel al groente + fruit + brood mogen geven? En dan in deze hoeveelheid. Soms krijgt hij tussen 13:00 en 16:00u ook nog een rijstwafel omdat 'ie gewoon echt honger heeft dan. Ik ben nu een beetje bang dat we 'm gewoon echt te veel geven, maar misschien is dit wel gewoon normaal en maak ik me zorgen om niks .
Nog even een extra vraag: vanaf wanneer kan je beginnen met yoghurt, en wat voor yoghurt moet je dan geven (magere - halfvolle - volle)? Ik merk namelijk dat Milan na zijn groenten nog graag iets wil, daarom geven we 'm nu soms nog wat bv na, maar hij drinkt dan weer gelijk superveel, en wordt echt boos als 'ie moet stoppen. Dus ik denk dat yoghurt misschien wel een optie is dan, maar ik heb geen idee vanaf wanneer dat kan/mag...
Misschien kun je een aardappeltje door zijn groente doen. F vond dit namelijk ook erg lekker. Als je yoghurt geeft zou ik halfvolle geven en dan eerst eens klein beetje om te proberen.
vanaf 6 maanden mag je yoghurt geven. ik kreeg toen als advies om biogarde of milde=halfvolle yoghurt te geven. misschien kun je om 1 uur ook brood geven met bv erachteraan. voor de nacht zou je een papfles kunnen geven van bv met bambix, dan gaat hij wat beter gevuld de nacht in en is hij misschien wat minder hongerig. in de ochtend zou je dit van een bord kunnen doen. je mag aardappel en groente gaan geven met evt wat vlees als je dat wilt. hij geeft aan dat hij niet genoeg heeft aan wat hij krijgt, dus misschien kun je er wat mee. groetjes, Miranda
Oké bedankt, hier kan ik wel wat mee! En lolly, jij ook bedankt! 's avonds krijgt hij idd al pap (biobim door de bv heen), dat was ik er vergeten bij te zetten. 's ochtends van een bordje gaat niet lukken, want als meneer eenmaal écht honger heeft (en dat heeft 'ie 's ochtends), dan wordt 'ie heel boos als ik met een lepel aan kom zetten, dan wil 'ie gewoon meteen drinken. Maar ik zou dan idd wel 's ochtends ook gewoon een fles bv + biobim kunnen maken. De rest van de tips ga ik ook maar eens toepassen volgende week. Als ik dan aardapels + vlees bijgeef, is het dan niet erg als 'ie meer dan 250 gram ineens op zou eten? Dit lijkt mij echt heel veel voor een baby van 6 maanden... En yoghurt mag nu dus ook al gewoon? Fijn! Dat zal ook wel wat schelen denk ik! . Dan ga ik idd maar beginnen met een klein beetje. Ik was eigenlijk bang dat 'ie te weinig bv binnen zou krijgen, maar ik heb vandaag alles afgekolfd gegeven, om te kijken hoeveel hij ervan dronk, en hij kreeg elke keer ong. 200 cc op (meer had ik ook niet klaargemaakt), dus daar kan 't niet aan liggen denk ik.
graag gedaan als je aardappels en vlees doet, probeer dan eerst 200 gram en dan een toetje na. ik gaf meestal nog iets van 100 cc yoghurt. aardappels en vlees vullen meer dan alleen groente, dus grote kans dat hij dan voller zit, vooral met een toetje na. groetjes, Miranda
@ Linda Onze zoontjes zijn even oud, zie ik aan je banner. Die van mij eet echter (nog) niet zoveel als die van jou. Qua flessen gaat er bij mij nog 5 x 200 cc in, waarvan de 1e en 1nalaatste fles papflessen zijn. Mijn zoontje krijgt 's ochtends rond 7 uur ( of 6 uur) zijn eerste fles Vervolgens rond 10 uur probeer ik fruit ( maar potjes en vers weigert hij tot nu toe, zelf al stukjes uit het vuistje geprobeerd) en hij sabbelt dan van een kwart liga ( stap1) de helft op, meer nog niet. Om 11 uur heeft hij dan zijn 2e fles, dan weer om 15 uur, 17 uur groente ( 4mnd potje) gaat ong. 50 gr. in en dan om 19 uur papfles en evt. tegen 23 uur laatste fles. Zo zie je maar, zelfs al zijn kinderen evenoud, er zit toch hier ook duidelijk verschil in wat ze binnen krijgen. Waar jij je afvraagt of Milan niet te veel eten krijgt, zou ik af en toe willen dat mijn zoontje eens fruit ging eten en meer groente.
Het nadeel bij BV is dat je niet weet hoeveel je kindje binnenkrijgt maar je kan er dus nooit teveel van geven. Ik heb bij Louiza gemerkt dat zij niet voldoende uit de BV haalt, ik geef nog steeds de borst maar dat in combinatie met opvolgmelk, en daarnaast groenten, fruit en pap. En ze eet ook erg veel de laatste weken. Ik geef Nutrilon opvolgmelk (met bambix) en ik heb de indruk dat ze de nachten beter doorkomt en ze meer voldaan is... Maar volgens mij kan je dus nooit teveel geven zolang je kindje honger heeft en erom vraagt, het kan dus best zijn dat de BV niet voldoende verzadigend is, dan kan je dus zeker met yoghurt aanvullen.
Wow, ik vind dit wel heel veel! Wat zeggen ze er op het consultatiebureau van? Nouja, het lijkt me wel leuk, als hij de pan niet uitgroeit, dan heeft hij het geluk dat hij zoveel kan eten! Jesse is bijna een jaar, en eet: 8.30 uur: driekwart boterham plus 140 cc melk 12.30 uur: driekwart boterham plus 140 cc melk 15.00 uur: driekwart stuks fruit (of meerdere soorten door elkaar) 17.30 uur: warm eten (kook het zelf, maar het is minder dan een potje) en nog 100 cc toetje 20.00 uur: voor het slapen gaan nog 140 cc melk.
Lekker toch? OP voedingscentrum.nl staat wel een schema met wat ze mogen/moeten eten ... http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... r+dag_.htm Is wel vanaf 1 jaar ... daar zie je wel dat ze groente 100 + aardappelen 100 + vlees/vis/bonen 60 = 260 ... dus die 250 gram groente is wel best veel En je zoontje is net 6 maanden ... Hmmm ... tja ... Als je zoon een vol kindje is, geef je hem halfvolle producten (mager zou ik niet doen) ... gezien zn eetpatroon neem ik aan dat het geen mager/halfvol kindje is (anders gewoon vol/roomboter geven),. Ik denk dat ik het zo zou doen (BV op verzoek en zo vaak hij wil): ochtend - boterham (1-2) met margarine/roomboter tussendoor - 1-2 stuks fruit middag - boterham (1) met margarine/roomboter tussendoor - soepstengel/komkommer/tomaat avond - groente + aardappel (ik zou zelf nog even wachten met vlees ... maar that's only me ... je kunt wel een beetje kaas of bonen door de prak doen) Wel in overleg met CB gezien zn leeftijd (of even een mail naar bv.com) ... *** Mirre krijgt: ochtend: BV + boterham met boter en pindakaas tussendoor: beetje fruit en/of krentenbolletje, BV voor slaapje middag: boterham met boter of gesmolten kaas of ... tussendoor: fruit Tijdens Sesamstraat kook ik en mag Mirre een reformkoekje avond: warm eten (ong een aardappel, ong 1,5 opscheplepels groente, wat kaas/vis/bonen) BV voor slaapje (en dan nog 0-2x BV)
Allereerst: bedankt allemaal voor jullie reacties! @ Inez01: ja grappig hè, hoe dat zo kan verschillen. Ik ben op zich wel blij dat hij goed eet hoor, alleen soms is het wel vervelend, omdat het lijkt alsof 'ie altijd honger heeft. @ Mano82: daar zat ik idd ook aan te denken dat 'ie niet genoeg heeft aan de bv. Maar de eerste 6 maanden heeft 'ie ook alleen bv gekregen, en toen had 'ie er wel gewoon genoeg aan. Hij groeit er ook goed op. @ Kisbaba: ja, mij leek het dus ook echt heel veel, ik zie dat 'ie eigenlijk nog best veel meer eet dan Jesse. @ Salapio: Milan is nu (afgelopen donderdag) 8520 gram en 70 cm. Hij zit een klein beetje boven de middelste lijn van de groeicurve van het cb, maar nog niet bij de lijn erboven. Dus lijkt mij prima? Hij volgt die lijn ook echt al vanaf z'n geboorte, dus misschien heeft hij wel gewoon veel voeding nodig. Op het cb zeggen ze er eigenlijk niet zo veel van, alleen dat ik moet stoppen met bv. Want na 6 maanden is dat natuurlijk nergens meer voor nodig :S. Nja, daar heb ik dus niet zoveel aan. Maar ik zou idd wel eens kunnen mailen naar bv.com! Jouw schema zou ik wel eens kunnen proberen, hoop dat 'ie daar wel genoeg aan heeft. Zelf wacht ik liever ook nog een tijdje met vlees, maar een aardappel ga ik er zeker doorheen doen, en dan idd wat minder groenten. Ik had nog wel een vraagje: zelf eet ik me ook echt een ongeluk, en ik heb last van ondergewicht (er is verder geen oorzaak voor gevonden door de ha). Zou het kunnen dat dat erfelijk is ofzo, dat Milan daar ook "last" van heeft? Want dat zou natuurlijk best een boel verklaren.
Het kan volgens mij wel veel verklaren dat jijzelf een grote eter bent en niet snel bijkomt, het zal in de genen zitten