Hallo, Ik ben de trotse moeder van twee prachtige en lieve kinderen. Bij mijn eerste waren de eerste weken erg vermoeiend en onrustig, maar hij werd gelukkig na verloop van tijd (3 maanden) steeds rustiger en kan nu goed slapen en speelt ook fijn en rustig. Mijn jongste is nu ruim 6 weken en die heeft de eerste 2-3 weken veel en rustig geslapen, tussen iedere voeding door. Nu echter, wordt ze met de dag onrustiger. Ze krijgt meer en meer last van haar darmpjes (lijkt wel) en komt moeilijk in slaap. Ik loop regelmatig naar boven om haar even te kalmeren, maar soms lukt het haar echt niet om de slaap te vatten. Ze ziet er echter wél moe uit dan en gaapt veel. Met mijn oudste zat ik maanden in een vicieuze cirkel, en ik ben bang dat ik nu weer in zo'n cirkel kom: moe, geprikkeld, slecht slapen, nog moeier, nog geprikkelder, nog slechter slapen, etc... Wie herkent dit en wie heeft er goede tips? Is het normaal dat ze rond deze leeftijd even wat meer onrust ervaren? Ik herken dat niet want had bij de eerste vanaf het begin veel onrust.. PS: beneden in de wipstoel (horizontaal) slaapt ze wel in. Ik heb boven wel eens de radio aangehad, maar dat had niet hetzelfde effect. Hou ik de deur open, zodat ze meeluistert met de huisgeluiden ook niet. Zal het dan de wipper zijn? Ik kan haar daar toch niet steeds in leggen? 's Nachts slaapt ze heel goed in bed.
Ik had het met mijn zoontje ook: de eerste 3 weken had ik haast geen kind aan hem en vanaf toen begon de onrust. Eerst geklooi met zn voeding: hij huilde steeds best veel waardoor ik dacht: issie nu alweer hongerig? Op een gegeven moment was het steeds na 2 uur weer huilen dat ik niet meer wist of hij nou huilde van de honger of van kramp/ volle buik of wat dan ook. Er zat totaal geen ritme meer in... Ik heb toen de vlg tips van het CB gekregen: -Altijd een vaste slaapplek. en vaste tijd: bv half uur na de voeding. -sowieso een vast ritme: voeden-verschonen-spelen/ knuffelen en weer terug naar bed. - inbakeren - osteopaat Inbakeren heeft hier veel rust gegeven want mn zoontje maaide steeds met zn armpjes zichzelf wakker. Rust en regelmaat deden ook wonderen. Hij weet nu: als ik in mn bedje lig moet ik slapen. Soms huilt ie even voor t slapen maar ik laat m dan vooral liggen en na 5 minuten is ie vertrokken! bij mijn zoontje werd de onrust oa veroorzaakt doordat ik totaal geen regelmaat/ structuur meer met hem had. Qua voedingstijden heb ik ook echt strikt 3/4 uur moeten aanleren, want voorheen gaf ik m maar een steeds een fles als hij weer ontroostbaar was... Ook is mijn zoontje met een vacuumpomp geboren en bleek hij veel last te hebben van zn hoofje/ nek. Had ook een flinke voorkeurshouding en lag met zn rug in een kromming. De osteopaat had met 1 behandeling alle spanning uit zn lijfje weten te halen en dit hielp ook behoorlijk! Ik hoop dat er wat tips voor je bij zitten. Het schijnt wel zo te zijn dat met 6 weken de baby het meest huilt en dat het daarna langzaam minder wordt. Daarmee heb ik me er ook doorheen geslagen! Succes.
Als ze de eerste weken wel gewoon rustig en regelmatig sliep en nu ook 's nachts nog wel goed slaapt, zou het kunnen dat ze in haar eerste sprong zit (de 5 weken) sprong. Die sprong kan al beginnen als je baby 4 weken is. Tijdens een sprong slapen de meeste baby's slecht en huilen ze meer. Ze heeft waarschijnlijk de veiligheid van mama nu even wat harder nodig. Gewoon even wat extra aandacht geven, lekker knuffelen en troosten, en als ze in deze periode niet gemakkelijk wil slapen haar misschien gewoon overdag af en toe in een draagzak bij je dragen. Waarschijnlijk is het tijdelijk en pakt ze straks haar normale ritme gewoon weer op. Succes ermee!
Die sprong had ik ook al bedacht, maar duurt die ruim 2 weken dan? En eerlijk gezegd dacht ik dat die ook al voorbij was, want vorige week was het nog even heviger dan nu. Ik ben al 1 keer naar de osteo geweest en heb morgen tweede afspraak. Dat hielp namelijk ook goed bij de oudste. Rust en regelmaat kunnen het wel zijn. Ik heb dat niet meer zo, maar dat komt ook omdat ze zo onrustig is geworden. Ik ben nu steeds zoekende, waardoor de regelmaat een beetje ver te zoeken is... Daar had ik zelf nog te weinig bij stil gestaan. Ik heb haar zojuist laten huilen, want het bleef bij een 'zeur-huiltje'. Bij hysterisch of schel huilen zou ik wel zijn gaan kijken natuurlijk. Nu is ze dus stil. Ik hoop dat ze wat langer slaapt nu... Ik ga de tips over rust en regelmaat dus verder uitbouwen. En misschien dat osteopaat ook weer wat verder bij de oplossing komt. Ik stel de vraag nu gewoon snel, want ik wil die cirkel doorbreken, voordta ik er weer maanden mee rondloop. Dat lijkt me onnodig. Bedankt voor jullie reactie. Meer tips ideeën blijven welkom.
juudje ik heb ook begrepen dat de darmpjes bij 6 weken het ergst zijn.. en dan gaat het weer afzakken..
ja klopt, de darmpjes en het huilen heeft een piek met 6 weken en zakt daarna langzaam weer af, regelmaat heeft hier ook echt goed geholpen tegen de onrust het enige probleem hier is dat mama het ook moet volhouden en de kleine dus af en toe even moet laten huilen en dat is erg moeilijk
Inderdaad erg moeilijk, en daarom was de regelmaat hier volledig weg. Ik ging steeds kijken of een speentje aanbieden. Soms zelfs eruit halen of wiegje naar beneden halen... Nu al anderhalve dag het toch-even-laten-huilen-principe en ze slaapt meestal met 10 minuten (weer). Ook als ze tussendoor even wakker wordt. Het gaat al zo snel weer beter, dat ik echt denk dat het aan mezelf en het gebrek aan regelmaat heeft gelegen. Ze is nu weer zo rustig als in het begin. Simpel eigenlijk...
He Juud, Gaat het nog steeds goed met Femke nu er weer meer regelmaat in zit? Ik had in het begin ook moeite met het vinden van de regelmaat. Maar kan niets anders zeggen dan dat het voor Rosan erg goed werkt. Wakker worden-luier verschonen-even spelen/knuffelen-drinken-boertje en naar bed als ze gaapt.
Wist je dat een baby met 6 weken op het toppunt van krampjes en dus ook huilen is? Met 6 weken schijnt het heftigst te zijn en daarna wordt het langzaam minder. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dit heb ik heel vaak gelezen. Dat staat ook in het boekje van het CB.
Oei, klinkt inderdaad als een sprong/regeldagen. Hier heeft het meer dan 2 weken geduurd, voordat de rust terugkeerde. Erg vermoeiend, maar ik wist dat het eraan zat te komen, van de oudste. Een troost, na die regeldagen/weken zijn mijn beide kinderen een stuk leuker geworden. Ze zijn veel meer wakker, alert, vrolijk, je kunt er echt contact mee maken. Ik heb altijd het idee dat babies die net geboren zijn, de eerste maand helemaal knock-out zijn van de bevalling en het wennen aan het leven op zich. En dat ze na een week of 5/6 ineens wakker worden en helemaal overstuur zijn van het feit dat ze bestaan, haha. En dat ze daar echt ff aan moeten wennen en daarna worden ze ineens een stuk vrolijker en alerter en gaan ze echt leven. Ik ben niet zo'n zweverig type, maar ik kan me echt zo voorstellen dat het allemaal zo voelt voor een baby. Sterkte in elk geval, dit is de minst leuke tijd van de babytijd, hierna wordt het allemaal nog leuker en beter!