Lieve dames. Mijn vissen in mijn aquarium zijn ziek.. 2 weken geleden heb ik nieuwe gekocht bij hornbach, en toen werden ze ziek. Ik denk dus dat de nieuwe wat onder de leden hebben gehad. Het zijn een paar goudvissen, 2 koi karpers en een sluierstaart. Ze vallen elkaar aan, zijn erg onrustig,(een paar liggen doodstil op de bodem) en hebben rode vlekjes (ziet uit als gesprongen aders) op hun buik. Alle aquariumspeciaalzaken en dierenspeciaalzaken zijn hier dicht op zondag, maar ik ben bang als ik tot morgen wacht ze allemaal op hun rug liggen. Kan ik hiervoor na een dierenarts bellen? Of verklaard deze mij voor gek voor wat visjes? Want ik wil wel wat doen hieraan. Vind het zonde als al mijn visjes zometeen dood zijn... Wat moet ik doen? X Vera
Wel een beetje uit de richting, maar misschien kun je bellen? Koi & Vijvercentrum Dirkshorn Gr. Marjah
ik zou eens googlen op wat het kan zijn... en dan misschien er iets voor halen... maar je zou ook eens de nieuwe visjes apart kunnen zetten, want niet alle vissen gaan goed samen en je zegt ook dat ze elkaar aanvallen. ze kunnen elkaar doodmaken hoor. vreten gewoon stukjes van elkaar af. misschien zijn dat de rode vlekjes wel. zou eens beginnen met ze apart te zetten en dan eens googlen op wat het kan zijn. sommige tuincentra hebben ook veel visspullen en die zijn vaak wel op zondag open. daar hebben ze ook alle medicijnen voor vissen.
Ik heb al een deel apart gezet, maar ze doen het allemaal onderling. Dus niet een speciaal soort bij elkaar (zoals het normaal gaat) De tuincentra zijn hier in de buurt allemaal gesloten vandaag. En hier in het cenrum is geen dierenspeciaalzaak. Ik heb al gegoogled maar niks hierover kunnen vinden.
ik zou even googelen naar vis forums, er zijn heel wat aquarium forums en die weten ook veel over ziektens
ik heb geen idee. maar ik denk eerlijk gezegd dat een dierenarts toch ook niet veel aan een zike vis kan doen??? bedoel met spuitjes, pillen etc? niet rot bedoeld maar vrees dat er idd niet veel anders opzit als ze apart zetten en als dat niet helpt, tja
heb je wat meer info? ook hoe de vissen gehuisvest zitten enzo wie weet zit er wel een kenner hier op het forum! hoe groot is je aqaurium bijvoorbeeld? want goudvissen en koi's zijn nou niet bepaald echte aqarium vissen aangezien ze heel groot kunnen worden en ik denk dat een dierenarts er vrij weinig aan zal kunnen doen, je moet het echt bij de vis liefhebbers proberen (en de meeste tuincentrums hebben er ook niet zo veel verstand van) suc6 ik hoop dat je visjes zullen blijven leven!
Ik heb een aquarium van 300 L. Hierin overwinteren 2 kleine koi's (gaan in de lente de vijver in) 4 goudvisjes, een sluierstaart en een algeneter (Ancistrus Leucostictus) Elke 2 weken worden de planten vervangen (want de karpers eten ze op.)
zo die hebben lekker de ruimte heerlijk (kom ik aan met mijn 60 liter 3 sluierstaarten en een algen eter)
kun je een foto maken van de vlekken? er komt zo even niets in me op maar als ik het zie weet ik vast wat er mis is. welk water zitten ze in? (temp) zaten er al andere vissen in? wat voor vissen waren dat enz. misschien dat ik op deze zondag even uit de brand kan helpen. dierenarts word een heeel duur grapje ivm weekend tarief.
Inderdaad zoals mijn voorgangsters al zeggen eens op zo'n forum navragen. Mijn schoonbroer heeft er wel verstand van en ook een eigen site: Forumoverzicht | Cichliden kwekers forum Ik zou sowieso toch ook even de dienstdoende dierenarts bellen misschien heeft hij er zelf niet zo veel verstand van, maar weet hij wel iemand die je kan bellen die wel meer ervan weet. Succes ermee!
Ik heb een foto gemaakt. Ik heb er een uit het aquarium moeten halen want foto's maken via het glas ging niet zo soepel. http://img230.imageshack.us/img230/8553/dsc0238kl.jpg Nu moet ik erbij zeggen deze is er het ergste aan toe van allemaal.
Het water is 20 graden. Ik heb al meerdere watertests uitgevoerd oa nitriet en nitraat en dit was in orde. Het aquarium staat al 2 jaar, zonder problemen, de problemen zijn gekomen toen ik een week of 2 geleden 2 goudvisjes erbij heb gekocht.
Ja de zieken zitten nu apart, (had nog een reserve aquariumpje staan) De enige die nog niks zichtbaar vertonen zijn de koi's en de algeneter. (maar de algeneter is wel veel actiever dan anders.) Die beweegt normaal alleen als het licht uit is, maar is nu ook constant aan't zwemmen.
Ach jee en kwa aquarium die je het helemaal goed hoor! ik heb het wel eens eerder gezien maar ik weet toch niet meer hoe of wat... Volgens mij had het toen te maken met de mannier waarop de vissen zijn vervoerd naar de winkel (dan krijgen ze van alles toegevoegd) en dan de overgang naar het nieuwe (goede) aquarium maar aaaaah das al weer een hele tijd geleden en ik weet dus niet precies meer hoe of wat iets over een stof die mist of juist wel in de bak zit... sorry voor mijn onduidelijkheid, maar wellicht gaat er nu bij iemand anders een lampje branden.
De vis waarvan ik nu een foto heb laten zien, is een vis die ik al had. (dus geen nieuwe) Ik heb ook eens op deze site gekeken maar ik zie geen enkele foto die erop lijkt. pfff. JBL - Online Hospital
Nou, ik bedoelde eigenlijk: heb je ze apart gezet toen je ze kocht? Of heb je ze meteen in het aquarium erbij gezet? Waarschijnlijk waren de nieuwe visjes ziek en zijn de anderen daardoor ook ziek geworden. Volgens mijn man gaan de gezonde vissen de zieken aanvallen, omdat ze de zieken willen wegwerken zeg maar. Daarom is het verstandig om nieuwe vissen eerst een tijdje in quarantaine te zetten om te bekijken of ze niet ziek zijn, zijn ze inderdaad ziek, dan zet je ze niet bij de andere gezonde vissen en worden die in elk geval niet besmet.
waarschijnlijk een huidworm. schuren de vissen ook? inderdaad zieke vissen even apart zetten en verder kun je weinig doen als het water ook gewoon goed is. weet niet of je esha 2000 in huis hebt? maar zo ja dat kan nooit kwaad om erbij te doen. anders morgen naar de speciaalzaken voor flubenol.