Bloeddruk klachten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sharon89, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon89

Sharon89 Lid

6 mei 2013
    20
    0
    1
    Pedagogisch Medewerker
    Zoetermeer
    Hoi iedereen.

Ik heb de laatste weken wat klachten waar ik niet zo goed weet wat ik ermee moet.

Momenteel ben ik 35 weken (& 3dagen) zwanger van mijn eerste kindje. Sinds week 28 ben ik sneller buiten adem. Volgens mijn vk kwam dit doordat het kindje steeds groter wordt en op je longen begint te drukken. Klinkt heel logisch.

Nu heb ik sinds 2 dagen regelmatig benauwd, buiten adem en voel ik me hart bonzen op me borst en in me keel. Vanochtend tijdens het douche voelde ik me ineens weer niet lekker (buiten adem, hart bonzen) en ben toen flauw gevallen. Omdat ik het toch niet zo vertrouwde ben ik vandaag langs de huisarts geweest.

Deze zei dat mijn klachten te maken hebben met een lage bloeddruk. Ik heb van mezelf een bloeddruk van tussen de 90 en de 100 over 60.
    Echter tijdens het onderzoek bij de ha bleek dat mijn bloeddruk op dat moment 120/78 was. Dit is dus iets hoger dan normaal. Me ha vond deze wel wat te hoog.
    Omdat mijn tante overleden is aan zwangerschapsvergiftiging en het HELLP-syndroom wordt ik daar altijd extra op getest. Hij heeft toen even een test op eiwitten gedaan. Deze was 1 eiwit aanwezig en 2 ontstekingscellen.

Volgens hem is dit niet direct alarmerend en ik moet vrijdag weer urine inleveren om te kijken of de eiwitten toenemen, in combinatie met me bloeddruk.

Dit klonk allemaal logisch dus ben ik met een gerust hart thuis gegaan.
    Maar even later bedacht ik me.....
    Hoe kan je klachten hebben (benauwdheid, hartbonzen) van een lage bloeddruk, terwijl je bloeddruk eigenlijk hoger is?
    Zou dit kunnen schommelen op een dag? Maak ik me zorgen om niks?

Mijn ha raadde me aan om te gaan liggen zodra ik deze klachten heb. Dit heb ik net dus gedaan, maar bleef toch ruim 30 minuten benauwdheid en hartbonzen hebben. Ik heb toen zelf even een aantal me hartslag gemeten en dit schommelde tussen de 78 en 83. Niet erg hoog om je zorgen over te maken, volgens mij?

Herkent iemand iets uit me verhaal? Of heeft er iemand tips voor mij?
    Of hoort dit gewoon bij de zwangerschap?

Alvast bedankt voor het lezen.

Liefs, Sharon.

2. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Ik ben geen arts maar werk wel al jaren in de medische wereld en 120/78 is volgens mij helemaal niet hoog maar juist perfect volgens het boekje! Hoe is het met je suiker spiegel? Ik heb namelijk precies dezelfde klachten als mijn suiker te laag is. Alleen de fout die veel mensen maken is om dan suiker te gaan eten. Begin eens met om de 1, 5 uur wat te eten en dan het liefst iets met eiwit of iets van fruit. Je kunt op internet zoeken naar voedingsmiddelen met een lage glycemische index. Dit zorgt voor een regelmatige suikerspiegel.
    Succes! En als het niet gaat weer huisarts of verloskundige bellen hoor! Laat je niet afschepen.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    benauwdheid en hartbonzen kunnen ook komen omdat je niet genoeg zuurstof krijgt. Je kunt ook proberen om op je ademhaling te letten en goed naar je buik toe te ademen. Het kan zijn dat je middenrif niet zo goed meedoet met je ademhaling omdat je kindje er tegenaan ligt bijvoorbeeld.

120/78 is helemaal niet hoog hoor voor jouw termijn, pas bij 130/95 gaan ze je medicijnen geven in het ziekenhuis.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Als mijn bloeddruk zo is zegt de vk en de gyn. altijd dat het prachtig is..
    Ik herken die 'aanvallen' wel, heb ze zelf ook. Maar er is niks met mijn bloeddruk, ijzer of suiker dus echt nuttige dingen kunnen ze er niks over zeggen. Afwachten, uitzingen..

5. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Ik heb een lage bloeddruk, vorige zwangerschap ook. 100 om 50 gemiddeld. Ik merk dat bij inspanning, sneller buiten adem, duizelig, raar hoofd, minder zicht soms, maar dat alleen als ik echt teveel heb gedaan. Jouw bloeddruk is zo te zien niet hoog en niet laag, maar kan een momentopname zijn. Misschien ben je gespannen?

6. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Ik heb ook sinds ongv 2 weken last van een hogere bloeddruk en dat is bij mij tussen de 150/95 (op zn hoogst) 150/85 (op zn laagst). Terwijl het de hele zw rond de 110/65 is geweest.
    Ik heb nu al 2x gecontroleerd op zw-vergifteging, omdat ik ook misselijk was en hoofdpijn had. De laatste keer had ik ook last van hartkloppingen. Nu zei de gyn dat hartkloppingen niet met zw-vergifteging te maken heeft, hartkloppingen heeft te maken met dat je hart vaker en beter zn best moet doen. En als je dit goed voelt en erop gaat letten, je jezelf ongerust gaat maken en dus nog snellere/hardere kloppingen krijgt. Zijn advies was dan ook rustig proberen te worden en bijv een boek lezen of tv kijken zodat je er niet meer op gaat letten.
    Succes!

7. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Mijn vk zei dat het ook te maken kan hebben met schommelingen in je bloeddruk. Rustig aan doen en inderdaad regelmatig iets eten heeft mij geholpen. Heel goed dat je zo goed in de gaten laat houden wat je bloeddruk doet, kan me heel goed voorstellen dat het je bezig houdt. Succes met je zwangerschap, ik hoop dat je er snel weer onbekommerd van kunt genieten.

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Het gaat er niet om dat je bloeddruk op dit moment netjes is. Als jij normaal gesproken een onderdruk hebt van 60, en deze is nu 78, is de stijging vrij hoog!

Goed van je ha dat hij het in de gaten houdt. De klachten kunnen Idd van je bloeddruk stijging komen, maar het hoort ook zeker bij dit termijn. Je lichaam moet steeds harder werken om al het bloed rond te krijgen+baby drukt op je longen wat minder zuurstof betekent dus gaat je hart nóg harder werken. En daar kan je bloeddrukstijging ook wegkomen :)

9. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik herken je verhaal heel goed!

Ik heb van mezelf ook een hele lage bloeddruk maar vanaf 34 weken zwangerschap had ik ook veel klachten ineens ook vergelijkbaar met die van jou.

Ik ben toen niet heel serieus genomen maar op het laatst pas en ben toen gelijk ingeleid.

T is een heel verhaal maar als je het wilt weten kan je me pben:).

Deel Deze Pagina