Mijn jongste wordt binnenkort 6 jaar en hij wil graag een skateboard voor zijn verjaardag. Nu was mijn moeder overbezorgd vroeger en ik hoor haar nog in mijn hoofd over skateboards. Maar ik denk dat hij het wel heel leuk zal vinden, uiteraard met bescherming. Wat vinden jullie hiervan? Wel of geen skateboard en vanaf welke leeftijd?
En dat gaat goed? Zonder noemenswaardige ongelukken zeg maar? Mijn jongste is een wel een durfal die geen angst kent namelijk haha.
Ze heeft altijd haar fietshelm op, en beschermers aan knie en elleboog. Net zoals wanneer ze haar skates aanheeft . Maar het is niet dat er al hard gegaan wordt...
Mijn zoontje van 7 heeft er ook 1, hij is heel voorzichtig, gaat prima. Hij heeft wel beschermers maar is nog nooit gevallen, hij gaat ook niet zo hard.
Ze hebben hier allemaal een pennyboard. Met de juiste bescherming lijkt het me ook geen probleem. Vooral polsbeschermmers vond ik altijd wel een geruststellend idee.
Mijn zoontje heeft er ook 1 gekregen toen hij 6 werd. Hij is niet zo’n held en rijdt er voornamelijk op zijn knieën op.
Een skateboard kan prima met 6 jaar. Kinderen weten zelf heel goed wat ze wel of niet kunnen/durven. Ik zou hem dus lekker zijn eigen gang laten gaan (met bescherming). Waarschijnlijk gaat hij in het begin toch nog niet zo hard, het is een beetje aftasten en proberen. Wanneer hij het wat beter onder de knie heeft, zal het er steeds sneller en wilder aan toe gaan. Maat dan heeft hij ook al wat meer ervaring en hoef je ook minder bang te zijn dat hij valt.
Ze worden groot met vallen en opstaan Hier staan al jaren loopfietsen, spacescooters, steps, wave boards, skatebaord, pennyboards en skeelers die ze allemaal kunnen pakken. En dat gebeurd de meeste tijd zonder beschermers, want ik zie niet alles als ze weggaan. Ze zijn aan alles met wielen verknocht, vallen regelmatig, staan weer op en beginnen overnieuw. Probeer je eigen angst weg te stoppen, want ze kunnen meer dan je denkt. En het is erg goed voor de motorische ontwikkeling.
Het punt is niet zozeer dat ik niet denk dat hij het niet kan, ik denk dat hij het juist wel kan en gelijk keihard wil gaan. Mijn jongste mist het onderdeel "rustig aan beginnen" een beetje haha. Maar ben wel overtuigd, gewoon proberen, maar wel met bescherming..
Mijn dochter is ook zo'n durfal, die gewoon gaat en er dan soms achter komt dat dat toch niet handig was . Wij hebben daarom ook best een tijdje getwijfeld, maar uiteindelijk heeft ze toch een skateboard gekregen met haar 7e verjaardag. Tot nu toe geen noemenswaardige ongelukken, maar ze zit wel altijd onder de schaafwonden en blauwe plekken. Ze moet van mij wel bescherming om.
Bescherming is idd voor nieuwe dingen best handig. Hier is het niet haalbaar met 3 kinderen. Ik moet er twee van nog bij helpen, en alles is voor 5 of 10 minuten. Dan willen ze weer naar binnen of fietsen of krijten. Een kwartier daarna weer op het skateboard. Ik weet nu dat ze het allemaal wel aardig kunnen, maar het gaat wel eens mis. Maar ook gewoon met rennen hoor, als ze tikkertje spelen oid, juist dan moet ik ze vaker van de grond rapen dan met dit soort dingen. Zo valt mijn zoon rustig van een glijbaanhuisje van 2 meter hoog, uiteraard zonder bescherming . Met 1 stoere meid en 2 race-monsters slaat mijn hart niet meer over van een flinke valpartij haha.