Wij hebben de naam gekozen en zijn er zo goed als uit. Ons kindje krijgt gewoon traditioneel de achternaam van haar vader. Daar past haar voornaam ook mooi bij. Nou is het zo dat haar naam zo'n beetje rijmt op mijn achternaam, dat klinkt dus voor geen meter! (Denk aan Lot Pot bijvoorbeeld ). Komt het wel eens voor dat om welke reden dan ook, het kind inees de achternaam van de moeder zal krijgen terwijl bij de geboorte de achternaam van de vader wordt doorgegeven? (Behalve wanneer zij hier op latere leeftijd zelf voor kiest natuurlijk) Snappen jullie me nog?
Volgens mij niet hoor! Vroeger was het zo dat je voor medische zaken altijd je meisjesnaam moest geven; misschien ben je daarmee in de war. Nu hoeft dat niet eens meer en dit is niet eens op jullie van toepassing want haar meisjesnaam is dan de achternaam van je man. Hooguit moet ze een keer een formulier invullen en jouw gegevens invullen; "meisjesnaam moeder".
Oke, dat is fijn om te horen! Partner en ik zijn niet getrouwd, maakt dat ook niets uit? Als ik mijn volledige naam en daarna de hare zal uitspreken klinkt het ook niet raar, maar wel als zij mijn achternaam zou dragen, haha.
Nee hoor, volgens mij zijn er geen situaties denkbaar waarin dit gebeurt. Je geeft je kind de achternaam van 1 van beide ouders en met die naam staat ze dan overal geregistreerd.