Bij ons is het zo dat ik de namen verzin/zoek en mijn man laat dan weten wat hij er van vindt. Op deze manier hebben we ook de naam van onze zoon gekozen. We wisten niet van tevoren dat hij een jongen zou zijn en ook nu weten we niet wat het geslacht is. Voor een jongen hebben we wel een paar namen die we allebei mooi vinden, maar voor een meisje is het echt een ramp. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de naam Em.rys, ik vind het heel mooi. Het is een jongensnaam, maar toen ik de naam aan mijn man voorstelde, dacht hij dat het voor een meisje was en hij vond het mooi. Ik vind er ook wel iets vrouwelijks aan en heb geen probleem de naam als uni naam te zien. Er is minstens 1 meisje in Nederland dat Emrys heet trouwens en in het buitenland worden meisjes ook zo genoemd. Vinden jullie het echt voor een jongen of kan het ook voor een meisje?
Dat is denk ik het voordeel van dat het een weinig voorkomende naam is. De grap is dat mijn man de meisjesnamen waar ik mee kom meestal 'niet vrouwelijk genoeg' vindt.
In eerste instantie denk ik wel aan een jongensnaam maar ik ken de naam niet. Zou Emryse ook nog kunne?
Ja, nu ik erover nadenk vind ik het best voor een meisje kunnen Je zou het een beetje als een bijzondere 'versie' van Iris kunnen zien. Maar ik zou het wel uitspreken als emris en niet emries, klopt dat?
Ik vind Emryse niet zo, maar wel een creatieve variatie. Het wordt inderdaad als Emris uitgesproken, maar ik vind de oorspronkelijke schrijfwijze met een y het mooist.
Ik vind m heel mooi voor een meisje! Als ik de naam hoor denk ik ook aan een meisje niet aan een jongen
Het is de naam van Merlijn de Tovenaar, die voluit Merlijn Ambrosius heet ('de Tovenaar' is dus zijn bijnaam) Merlijn Ambrosius is in het Welsh (Keltisch taal) Myrddin Emrys. Emrys is dus Ambrosius (bet. 'de onsterfelijke') Het is wel hip om meisjes een jongensnaam te geven en qua klank vind ik het wel kunnen.
De betekenis is voor mij ook belangrijk inderdaad, maar mijn man heeft daar niet zoveel mee. Hij vindt het wel leuk hoor, maar het is geen doorslaggevende factor. Ik vind Merlin ook leuk voor een jongen of meisje, maar mijn man wil een naam die in het Nederlands goed uitgesproken wordt en hij vindt 'mur-lin' mooier dan 'mer-lin'. Merlijn vinden we allebei niks. Verder vind ik Engelse namen zoals Emmet (m) en Elliot (m/v) ook mooi, maar dat zijn voor mij meer de 'net niet' namen voordat ik Emrys gevonden had. Behind the Name: Meaning, origin and history of the name Emrys Baby Name of the Day: Emrys - Appellation Mountain