milde wigschedel

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door oxbow, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Wij hebben vandaag te horen gekregen dat onze zoon van 2 jaar en 9 maanden een milde wigschedel heeft.

Nu hadden wij het vermoedde al wel een beetje sinds we met onze dochter de medsiche molen ingegaan zijn ivm te vroeg gesloten schedelnaden, waaraan zij net geopereerd is, maar dat is een andere vorm als wat onze zoon heeft.

Zijn er moeders die ervaring hebben met een milde wigschedel?
    Ik weet niet echt waar ik het plaatsen moet, omdat het geen aangeboren afwijking is en het bij onze zoon al wel laat ontdekt is, maar ik dacht misschien dat er hier ouders zijn met ervaring.

Zelf heb ik de indruk dat hij er geen last van heeft en hij heeft zeker geen hele andere vorm hoofd, dus ik denk dat het na 1 controle klaar is, maar zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen.

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi,

Ik heb 2 kids met een milde wiggeschedel.
    De kleinste zat tegen opereren aan maar gelukkig toch niet nodig.
    Vaak doen ze er op latere leeftijd niks meer aan.
    Ze zullen wel even kijken en mochten ze twijfelen hersendruk laten meten enzo.
    Veel succes er weer mee!

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Bedankt voor je reactie.

Ik ben eens gaan terugkijken vanaf wanneer die richel er zat en we zien nu dat het dus met een maand of 3 al het geval was.

Op het cb hebben ze het nooitontdekt, ondanks dat de fontanel bij de geboorte al bijna dicht zat, hij had echt een hele kleine fontanel.
    Er was wel een arts die er 2 keer geweest is die een echo wilde laten maken, maar onze eigen arts vond het toen niet nodig, omdat hij zo geboren was.

Als ik geweten had wat ik nu wist hadden we er ook achteraan gezeten dat er verder onderzoek naar gedaan moest worden.

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier foto van de jongste met bijna 1 jaar. Hier zie je de richel, alleen op foto is het niet zo duidelijk

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Foto.

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

Dat is wel een duidelijke richel ja, dan valt die bij onze zoon nog wel mee.

7. oxbow

oxbow Niet meer actief

Dit is wel een oude foto, maar toevallig stuitte ik net op deze foto en dan vind ik het toch wel duidelijk een wigschedel na mijn idee.
    Op deze foto is hij net een jaar oud en met de kennis die ik nu heb, had ik dus al veel eerder aan de bel getrokken.
    ga het ook zeker aankaarten bij het cb.

Helaas verkleind hij de foto, want op de grote foto is het duidelijker.

8. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ja ik zie wat je bedoeld.
    Idd even navragen.
    Maar zou eerder even met hansje overleggen.
    Die kan je meer vertellen dan het cb. En mag ook omdat je er al loopt met de jongste.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Sorry heb niet in he6t stukje staan dat we al een afspraak hebben staan.

We waren er afgelopen vrijdag met de jongste en toen hebben we uit nieuwsgierigheid gevraagd wat die richel was en of het zo kon zijn dat bij hem die naad te vroeg gesloten was en ons vermoeden werd bevestigd.

28 juni moeten we mat de jongste naar Rotterdam en dan krijgt hij ook een oogdrukmeting en hebben we een afspraak staan bij de arts.
    Dat balletje is dus al aan het rollen.

Het cb krijgt het nog wel even te horen van me, helaas weten ze er gewoon veel te kort vanaf.
    En had ik het geweten dat dat bestond (toen nog geen weet van) dan had ik er op gestaan dat er verder gekeken zou worden.

Gelukkig is dit een vorm waarbij een operatie niet altijd nodig is en in het geval van ons mannetje ook niet vermoed ik, maar toch.

10. oxbow

oxbow Niet meer actief

Moeten jullie voor Mitch ook nog regelmatig op controle?
    Ziva blijft toch ook onder controle?

Een collega haar dochter heeft het ook en die hoefde niet meer terug te komen na haar eerste afspraak.

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Mitch is sowieso onder controle in skz vanwege zijn afwijking en dan kijken ze ook gelijk hoe het gaat.
    Ziva gaat meestal mee maar is hier in het zh onder controle.
    Onze neuroloog is wel bekend met cranio en houd haar in de gaten zeker haar hoofdontwikkeling.
    Voordeel is dat we al mitch hadden en met ziva toen ze 8 weken was al in skz zaten.
    Dan rolt het balletje sneller he.
    Maar ik heb ook een wiggeschedel. Dus zit in de familie terwijl ze in skz eerst zeiden dat het niet erfelijk was ;)
    Maar daar denkt dr adrichem en matthijssen nu anders over.

Maar wel fijn dat ze hem nu dus ook gaan nakijken. Zekere voor het onzekere nemen.

Deel Deze Pagina