Ben zomaar benieuwd in hoeverre jullie jezelf feminist noemen. Opzij! had ooit een 'feministische meetlat', maar omdat ik geen Opzij-lezeres ben, heb ik geen idee hoe mensen werden gemeten. Daarom maar de vraag: ben jij feminist en wat versta je onder feminisme? Ik ben in zoverre feminist, dat ik geloof dat vrouwen op elk vlak 'even goed' zijn als mannen en dat het nergens op slaat ze te vergelijken op basis van zo'n waardesysteem. Mannen en vrouwen zijn anders, maar absoluut gelijkwaardig. Aan de andere kant denk ik niet dat het huwelijk een mannelijke uitvinding is. En ik heb ook geen hekel aan modellen met size zero. Wat ik wel erg vind, is dat meisjes op steeds jongere leeftijd last krijgen van anorexia. Dat een 'dun lichaam hebben' ontzettend belangrijk is. Dat ze op steeds vroegere leeftijd denken aan plastisch chirurgie en dat dat zo ontzettend wordt gepromoot.
Volgens mij is het oorspronkelijke idee van een huwelijk... Dat mannen en vrouwen elk hun eigen kwaliteiten hebben en dat dat elkaar aanvult Wie bedacht heeft dat dat perse monogaam moet zijn... Tja geen idee Hier net zo heel feministisch... Denk zoals je merkt hetzelfde over verschillen tussen man en vrouw... Soort van appels en peren... Lijkt wel een beetje op elkaar maar het is ook heel anders. En ik vind die extreem skinny modellen echt geen gezicht.. Maar ik kan er ook niet van wakker liggen gelukkig. Volgens mij ben ik vrij gemiddeld qua denken op dit gebied. Wat betreft anorexia op jonge leeftijd... Hoorde laatst op het schoolplein dat de schoolarts tegen een meisje (van 5!) had gezegd dat ze toch wel wat dik was. (Terecht op zich.. Maar om nou te zeggen dat ze accuut op dieet moest.. Zo erg vond hij het ook weer niet) Paar dagen later... Meisje gaat naar boven.. Douchen, pyama en bed zegmaar. Dus moeder loopt naar boven om te helpen met de douchekraan.... Stond ze voor de spiegel in d'r lijf te knijpen en dr buik te checken Kind is dus 5...... Moeder in kwestie heeft dus toch even de school gemeld dat dit niet de bedoeling kan zijn van zo'n schoolarts bezoekje. Iets anders wat ik via dochterlief hoorde... Meisje van 6 had gezegd tegen onze dochter dat als je te dik bent.. Je gewoon niks meer moet eten. Toch maar even uitgelegd dat dat niet zo heel gezond is.
dat gedonder om gewicht altijd... ik vind een maatje 40 toch echt mooier dan 34. verder ligt het aan het moment, als ik thuis iets moet doen ofzo. dat regel ik allemaal prima. maar bijvoorbeeld hypotheek, auto naar de garage dat soort dingen, die laat ik mn man liever doen. maar dat is gewoon omdat ze vrouwen vaak bedonderen dan.
ik ben een echte feministe, zeggen ze over mij dus haha.Voor mij zijn man/vrouw gelijk bij klussen ga ik het eerst zelf proberen en meestal lukt het me ook! alleen gaten boren kan ik (nog) niet haha maar komt nog wel. Ik heb best wel veel kijk op auto's en ik regel de financiën zelf en nee ik ben geen manwijf haha maar gewoon een vrouw die haar zelf wil redden met alles. en magere modellen vind ik ook helemaal niks, ik zie liever een maat 40, jammer dat jonge meisjes dit zien en zichzelf ook al gaan uithongeren voor het ideaalbeeld. Maar geloof dat de meeste mannen magere vrouwen ook niet mooi vinden, ze hebben toch echt een kont om in te kunnen knijpen haha.
Feminisme - uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw - is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en vrouwenemancipatie nastreven. Een ander begrip dat in deze wordt gebruikt is vrouwenbeweging. Verschillen tussen mannen en vrouwen die mannen direct of indirect bevoordelen, dienen in deze maatschappijopvatting te worden opgeheven. Het feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft juridische en feitelijke opheffing na van ongelijkheden tussen mannen en vrouwen, ijvert voor verbetering van de positie van vrouwen en het op een gelijkwaardige en evenwichtige manier onder de aandacht brengen van onderwerpen die belangrijk zijn voor vrouwen. Het feminisme kent vele stromingen die op elkaar bouwen maar soms tegen elkaar gericht zijn. Ik ben geen feminist... die tijd ligt achter ons. In Nederland is er volledige juridische gelijkheid. Feitelijke gelijkheid is er soms niet maar dat is heel vaak terug te voeren op de vrouwen zelf. Baas over eigen buik etc, Dolle Mina's.. die strijd is wel voor ons gestreden. Ik voel verder niet te behoefte om me als vrouw te verbijzonderen.. juist omdat we gelijkwaardig zijn aan mannen (maar niet GELIJK)
Ik ben behoorlijk feministisch... enige waar ik een man voor nodig heb is het krijgeb van kinderen...voor de rest kan ik alles zelf, misschien zelfs wel beter dan mannen. Vrouwen aan de macht! hehehe grapje
Ik ben geloof ik niet erg feministisch. Vind het absoluut belangrijk om als gelijkwaardig beschouwd te worden en al helemaal qua salariëring in dezelfde functie. Ik heb mijn mondje klaar en laat mij niet door een man (of vrouw) de les lezen, maar vind het bijvoorbeeld erg prettig als mijn man de kliko voorzet en de meeste klussen in huis oppakt
Eens met cygnet. Mannen en vrouwen zijn gewoon anders, wel gelijkwaardig. Dingen als kiesrecht, gelijke rechten etc natuurlijk! Ik dacht trouwens dat anno nu mannen en vrouwen nog niet helemaal gelijkwaardig worden uitbetaald bij een baan? Is dat zo? En tja, ik ben gewoon niet gek op auto's, klussen (dingen in elkaar zetten vind ik dan weer wel leuk) of meer van zulke dingen.. Mijn man is daar beter in dus dat mag hij lekker doen. Idem voor het geduld met de kinderen, koken etc.. Vind ik leuk en kan dat ook beter. En ik kan wel heel feministisch met de vuilniszakken van 3 hoog naar beneden gaan lopen slepen maar mijn man heeft nou eenmaal wat meer spiermassa dus laat dat liever aan hem over. Is dus niet dat ik het niet kan, maar ik geloof gewoon dat mannen en vrouwen op bepaalde gebieden anders geschapen zijn. En we moeten ook niet teveel doorschieten, ik word graag nog als een echte vrouw behandeld.
Ik heb dus laatst heel stoer de leidingen onder de gootsteen losgehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet PowerMama
Mee eens. Ik ga alleen niet zitten wachten tot mijn man eindelijk eens en schroefje ergens in zet bijvoorbeeld. Maar technische dingen en dingen met de auto, die doet hij. Ook veel betaal dingen. Maar dat is meer omdat hij daar goed in is, en ik niet! Verder kook ik vaker, omdat ik het leuk vind, en omdat hij 's avonds vaak werkt. Ik draag dus ook meer zorg voor Finn. Maar ondertussen studeer ik en heb ik de kans om mezelf te ontplooien. Ik vind wel echt dat mannen en vrouwen anders zijn, maar zeker gelijkwaardig behandeld dienen te worden.
Ik ben niet extreem feministisch geloof ik. Mannen en vrouwen, gelijke rechten, gelijkwaardig zijn aan elkaar. Maar: Mannen en vrouwen verschillen van elkaar....en ik vind dat sommige rollen beter bij mannen passen en andere rollen beter bij vrouwen. Dus ik een wasje draaien en mijn man een lamp ophangen. En neem bijvoorbeeld voetbal. Ik vind vrouwenvoetbal echt een aanfluiting. Het is gewoon niet echt weggelegd voor een vrouw. Zo kijk ik ook liever naar praatprogramma's waarin mannen de leiding hebben dan waarin vrouwen de leiding hebben. Het is gewoon een stukje natuurlijke uitstraling, overwicht, andere humor. Maar aan de andere kant....ik heb liever Jolanda Sap dan Tofik Dibi. En voor de rest...ik heb maatje 36...thanks voor de complimenten meiden
Wat zijn vrouwenberoepen? En je bedoelt Dead end? Geen idee wat je daarmee bedoeld maar het staat toch iedereen vrij om iets anders te gaan doen? Mannen en vrouwen krijgen in gelijke functie en bij gelijk functioneren in principe gelijk betaald. Nu is het zo dat gemiddeld genomen vrouwen minder goed betaald krijgen maar dit heeft alles te maken met het feit dat zij minder goed voor zichzelf opkomen bij salarisbesprekingen.
Alles wat op 'ster' eindigt? Feminist? Mwoah, is dat nog nodig dan? Zoals Cygnet zegt, die strijd is al gestreden. Mijn man en ik zijn gelijkwaardig, maar hij is net zo 'goed' in het opvoeden van de kids als ik. Hij is alleen wat meer van het klussen. Zoals kunstgras leggen. Vaak doen we dat wel gezamenlijk. Zo ook de nieuwe schutting van laatst. Dan zijn we echt samen aan het klussen. En dan doen we allebei hetzelfde, ik boor ook voor, ik zet de planken ook vast, ik meet ook op. Alleen de palen in de grond slaan laat ik aan hem over Wat maakt ons sterk? Teeaaaaamwerk. Is ons motto
Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig ja, maar ze verschillen vaak wel. Al zijn sommige mannen erg goed in het huishouden en kunnen helemaal niet klussen en vice versa. Een feminist ben ik niet. Ik vind het wel best zoals het is. Anorexia zie ik hier los van (?) Maar ik vind persoonlijk een (goed) slank figuur wel mooier dan wat stevig.. Extreem mager en ook nog heel lang vind ik zeker niet mooi. Maar niet te groot, mt 36 en goed in verhouding heeft wel mijn voorkeur. Zo voel ik mezelf ook het prettigst..
Gezien de laatste reclame voor Chanel moeten we denk ik niet zeuren over vrouwen als sexsymbool.. Oja, de kleine maatjes? Dat doen we zelf.. het is al meerdere keren bewezen dat de gemiddelde man (de meerderheid dus) liever een wat voller figuur ziet dan ultraslank. Maar wij vrouwen zijn heel goed in het zichzelf en vooral ook de buurvrouw te dik vinden...