Precies, ik zie ook helemaal niet het verband tussen de dingen nu gebeuren in de Arabische wereld en landen waar de Taliban de dienst probeert uit te maken.. Die mensen daar zijn helemaal niet bezig met 'het westen' maar met hun eigen haggie, zou niet weten waarom al die mensen daar opeens 'ons' aan zouden moeten vallen.
Denk je nou echt dat die mensen daarmee bezig zijn? Mensen moeten eens ophouden met alleen maar doem denken over Arabische landen!
Ik zie deze opstanden eigenlijk als iets positiefs! Tja, klinkt dom, maar als je goed na gaat, lijkt het wel alsof de burgers van de arabische wereld eindelijk hun mond open DURFEN te doen. En juist MET hulp van het westen. Het is een noodkreet dat ze het niet langer pikken en willen juist hulp van het westen. Nu er wordt ingegrepen door de NAVO, laten "we" juist zien dat we de inwoners van de Arabische wereld niet laten stikken. "We" willen ze juist helpen te overleven. Dus ik hoop dat iets negatiefs (oorlog) omgebogen kan worden tot iets positiefs. Dat het een keer klaar is met "hun" tegen "ons". Er is maar 1 wereld en die zullen we toch echt met z'n allen moeten delen.
Dat denk ik niet, maar je moet ook niet zo naïef zijn om te denken dat alle rebellen die op dit moment strijden tegen hun regering, vredelievend of westers gericht zijn. Dus je levert de ene dictator in, maar wat krijg je er dan voor terug... Ik snap deze hele actie gewoon niet... waarom komen ze 'ineens' allemaal in opstand? Waarom moet de Navo zich er 'ineens' mee bemoeien, terwijl Khadaffi zijn volk al jarenlang loopt uit te moorden? Waarom gebeurt dit nu, en waar gaat dit naartoe? Dat is waarom ik dit een enge ontwikkeling vind. Ik heb het gevoel dat dit veel groter gaat worden dan Libië alleen. En verder: ik ben niet aan het doemdenken over Arabische landen, maar wel over de verhoudingen tussen het westen en het oosten. De bemoeizucht van het westen (puur gericht op olie en wapenverkoop) gaat ons nog een keer duur komen te staan (denk bijv. aan Iran en Noord-Korea).
Ik denk eigenlijk dat de Navo, Amerika enz zich er zo sterk mee gaan bemoeien omdat er veel te halen valt in die landen. Wanneer de Arabische landen eindelijk eens zouden gaan samen spannen (en dan bedoel ik niet een oorlog tegen het westen ofzo) maar gewoon gaan samen werken en problemen daar uit de weg gaan werken dit niet het idee is wat het westen voor ogen heeft.. Het hele Israel - Palestina conflict, de Arabische landen er omheen met burgers die vol afgrijzen toekijken maar niks kunnen doen omdat hun leiders onder 1 hoedje spelen met de 'grote bazen'..
De reden dat deze landen nu allemaal in opstand komen begon in Tunesië...het is hun gelukt...het is Egypte gelukt, dan zou het Libië, Yemen enz ook wel lukken. Deze mensen hebben door de andere landen hoop gekregen, hoop om te leven zonder een dictatuur maar in democratie! Edit:En tja tuurlijk zal olie enz erin meespelen...achter oorlog zit altijd een vies spelletje. Maar voor nu vind ik het belangrijkste dat het volk daar beschermt word tegen deze vieze dictator...en als dat met deze achter liggende redenen gebeurd is dat prima dan worden we er allemaal uiteindelijk alleen maar beter van. En zover je tot nu toe kan zien zijn ze daar alleen maar blij met de hulp van het westen.