'Militaire' opvoeding

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Nescio, May 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter 'helpt' trouwens ook met de was opvrouwen en opruimen, vind ze geweldig. Als ik iets heb opgevouwen klopt ze er zo op, en zegt ze goedkeurend 'netjes'. Ze voelt zich ook heel trots als ze haar eigen kast mag 'inruimen' (ik doe het daarna weer over).

Wat ik wel merk is dat er nu weer zo'n tegenstelling ontstaat tussen niet opvoeden en wel opvoeden, en dat er dan mensen zijn die menen hun 'strengheid' te moeten verdedigen. Dat is niet de bedoeling geweest van mijn topic en ik heb nooit gezegd dat kinderen die netjes eten (moet hier ook), hun handen uit zichzelf wassen of niet vies willen worden "zielig" zijn. Ik heb dat jongetje ook niet zielig genoemd want denk heus dat hij blij is en goed kan spelen. Ik wil geen een opvoedingsstijl bekritiseren of zelfs maar daarover discussieren, want je ziet nooit het complete beeld, maar ik vond dat jongetje zo 'in het gareel' lopen dat ik er eerlijk gezegd wat onzeker van werd omdat mijn dochter wel wat onstuimig is daarnaast.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk (van wat ik van je lees hier) dat jij niet te laks bent..maar dat jouw dochter en dat jongetje een ander karakter hebben. Dat bij hem (zoals bij mijn oudste) sommige dingen niet eens in hen opkomen of dat ze aan 1 waarschuwing genoeg hebben. En ik denk dat jouw dochter meer is als mijn jongste...wat onstuimig idd en hebben veel vaker herhaling nodig om hetzelfde effect te bereiken. Daar is ook niks mis mee, want ieder kind is zoals hij is.
    Maar wil daarbij opmerken (niet naar jou toe maar in het algemeen) dat ik vaak zie dat ouders met zo'n "onstuimig" kind als het onze vaak meer pikken van zo'n kind en dus wel "lakser" worden onder het mom van: "tja het is gewoon een pittig kind met een eigen mening dus die maak je niet zo snel iets wijs". Dat is iets wat ik regelmatig zie gebeuren en dat klopt in mijn ogen niet. Juist omdat wij dus in 1 gezin die 2 verschillende karakters hebben merk je goed dat het opvoeden van mijn jongste veel meer energie en inzet kost dan het opvoeden van mijn oudste. Maar de regels blijven hetzelfde, dus het feit dat zijn zus nooit bedacht heeft dat je op een salontafel kunt klimmen betekend niet dat ik dat bij hem maar toesta " want ja, het is zo'n lekker ondernemend kind";). De keren dat ik mijn dochter weg hebben moeten zetten in 5,5 jaar tijd zijn op 1 hand te tellen en mijn zoontje zit soms wel 10 keer per dag in zijn kinderstoel om hem even uit de situatie te halen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dus zeker niet dat jij aan jouw opvoedstijl moet twijfelen omdat hij zo in het gareel loopt. Maar je er bewust van zijn dat jij een ander soort kind hebt en dat die dezelfde nette manieren kan leren..maar dat dat jou gewoon wat meer energie gast kosten dan de ouders van dat ventje

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik vind ook niet dat jij aan je opvoedingsstijl moet twijfelen hoor Nescio. Maar wat Tuc zegt, je kan het ene kind niet met het andere vergelijken.
    Onze oudste is een ontzettende brave Hendrik. (bijna) nooit een stap verkeerd, die kan ik met 20 potten verf alleen in de kamer laten en hij raakt ze met geen vinger aan.
    De jongste, echt het tegenovergestelde. Wat een draak. Maar dezelfde opvoeding als de oudste, alleen moet ik hem nog veel meer in het ' gareel' houden.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mooi gezegd tuc en Aszz, ik denk inderdaad ook dat het meer aan zijn karakter ligt. Ik was zelf vroeger zo'n brave, mijn moeder had echt geen kind aan me, en bij mijn broertje moesten de handen uit de mouwen. Die moest ook echt drie keer per dag naar buiten, anders vloog hij tegen de muren op.

Ik wil ook zeker niet laks worden want heb allerlei nare voorbeelden in mijn omgeving wat dat teweeg brengt, en merk soms wel dat ik op een regenachtige zondagmiddag meer toegeef dan me lief is...

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dus idd precies wat jullie zeggen. En die kleinste maakt mij er echt bewust van hoe een dagtaak dat opvoeden is;) maar ik denk echt dat het een investering voor de toekomst is. Ben ook groot voorstander van consequent zijn...en waar ik bij dochter nog wel eens een steekje kon laten vallen (dat had geen gevolg voor de volgende keer) is bij mijn manneke consequent echt het toverwoord en heel belangrijk...want geef hem 1 vinger....;)

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het dan wel weer grappig om te zien dat hij veel aanhankelijker en knuffeliger is dan zijn zus op die leeftijd...echt mama's vriendje;) komt echt regelmatig op schoot zitten en heeft veel meer last van verlatingsangst.

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik denk inderdaad dat iedereen in dit topic het erover eens is dat grenzen stellen nodig is. Maar het resultaat ervan verschilt per kind. Sommigen accepteren die grens meteen en onvoorwaardelijk, andere kindjes laten niet na regelmatig hun teentjes even over de denkbeeldige lijn te zetten om te zien hoe mama en papa reageren. En dan krijg je dus het verschil tussen kinderen die braaf op een stoel blijven zitten, en kinderen die je eropz moet zetten :)

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja inderdaad, dit is bij ons thuis precies hetzelfde.

Wat is dat toch met die jongste kindjes? :$:D:D

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik noem het ' het tweede kindje syndroom '.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat jouw kind nodig heeft. Ik las laatst een stuk over 1 gezin met 2 kinderen waarvan beide kinderen een andere opvoeding hebben genoten. Niet 1 kind is hetzelfde en wat bij de een wel nodig is zal misschien bij de ander niet nodig zijn. Ik kijk vooral naar onze jongen en daar pas ik dingen op aan. Ben ook best netjes en hij neemt heel veel over (bijv pardon zeggen als hij een boer laat of als hij erlangs wilt, netjes hallo of gedag zeggen) en sommige dingen zit er gewoon in. Hij eet best netjes en daar hebben wij ook wel invloed op gehad maar hij was ook gewoon geen smeerkees zoals zijn vriendinnetje wel echt is. Met eten gooien of met spullen dat willen we niet dus daar hangt 1 waarschuwing aan vast en zo niet luisteren is een time out. Ik wil wel overal komen met mijn kind en niet 100 keer iets moeten zeggen en dat hij dan nog steeds niet luistert. Maar een rommel maken dat mag en hier ligt ook gewoon speelgoed maar word wel 2 x per dag opgeruimd voor het naar bed gaan. Hij moet wel echt kind zijn en vies worden. Dat hoort er ook echt bij.

12. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Thuis mochten wij echt wel kind zijn.. Zo mochten wij wij ook de bank als trampoline gebruiken.. Handstand tegen deuren aan. Het hele apenkooi gebeuren. Hier hadden mijn ouders dus ook hun meubels na. Niets was nieuw..

Maar wij wisten dondersgoed wat wel en niet mocht. Het apenkooi gebeuren mocht alleen als mijn moeder er 'toestemming' voor gaf.
    Als we dingen deden die niet mochten was 1 blik al voldoende. Maar gedrild worden? Nee dat is na mij beleving echt niet geweest..
    Wij mochten veel, maar wel met duidelijke regels.

Zo kregen wij als we k t zeiden al straf.. Tegenwoordig worden ouders uitgescholden met woorden die ik nog niet in mijn mond durf te nemen en dat wordt 'normaal' gevonden..

Ik vind dat opvoeden al bij de geboorte gebeurt.. Dan ga je al 'opvoeden'.

13. tuc

tuc Niet meer actief

#53 tuc, May 15, 2014
    Last edited by a moderator: May 15, 2014
    Hier net commentaar gehad op mn militaire opvoeding:p beetje lastig uit te leggen maar het kleutergebouw staat in een straat met heel veel autoverkeer. Voor de poort is dus een oversteekplaats gemaakt, wat betekend dat er aan elke kant op de stoep een dubbel hek staat. 1 hekje vlak aan de straat en 1 een halve meter ervoor. Daar kun je dus tussen wachten tot je over kunt steken (geen klaarovers) ik heb met mijn dochter de afspraak dat zij voor het eerste hek wacht...dus niet het hek vlak aan straat maar die daarvoor nog. Omdat het gevaarlijk is als ze bij het laatste hek doorschieten dat ze gewoon aangereden worden. Dit gaat al 1,5 jaar perfect. Nu liep ze met 2 klasgenootjes ietjes voor mij en liep dus met hen zo door...en stond al met dr tenen op straat. Ik ben heel erg boos geworden en als "straf" moest ze op het plein die 5 minuten naast de kinderwagen blijven staan ipv rondrennen.

Komt er een moeder die alles gehoord en gezien had: ach joh relax er is toch niks gebeurd?? Nee idd maar ik wil dat ook graag voorkomen dus los ik dat zo op..we hebben een afspraak en die niet nakomen betekend een consequentie.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nou tuc, je moet er toch niet aan denken inderdaad! Veiligheid voor alles, mijn dochter had een tijdje geleden ook zo'n fase van niet in de wagen te willen zitten, geen handje te willen geven en ook nog eens niet op de stoep te willen blijven (we wonen in een autoluwe omgeving, maar toch). Dan pakte ik haar bij kop en kont en ging ze in de wagen, dan maar brullen. Zouden er ook vast buren uit de ramen hebben gehangen ;)

Die 'opmerkingen' van anderen zijn dan weleens irritant, ik krijg ook standaard te horen dat mijn kind "zielig" is als ze blij is met een stukje komkommer op een verjaardag ipv chips...

15. misa

misa Niet meer actief

Noutuc, dat vind ik niet militair of hard eigenlijk.. Gewoon opvoeden en leren waar gevaren zijn! :)

16. misa

misa Niet meer actief

Pff waarom wist ik dat vooraf niet.... ;) :p

17. tuc

tuc Niet meer actief

Blij met jullie reacties..maar ik zie om mij heen op school dus echt veel mensen die dit dus veel te streng vinden.

18. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik vind dus echt niet streng!

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou ik ben zo'n schreeuwend viswijf die dan ook nog eens een flinke brul richting kind geeft haha.
    De oudste heeft het ook wel eens geflikt dat hij zomaar de straat op rende. Schrok me de tandjes. Flinke brul en verplicht hand vast houden, je had de mensen moeten zijn kijken ;)

20. tuc

tuc Niet meer actief

Haha jep hier ook...veel ouders hoorden mij maar dat interesseert mij niks...wil dat ze daar wat van leert..zeker in veiligheidssituaties.

Share This Page