Hogere bloeddruk bij kinderen uit lage sociale milieus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door zogelukkig, 17 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koon

Koon Niet meer actief

Klinkt logisch. Ik denk dat de mensen in de lagere sociaaleconomische groepen vaker zorgen hebben.
    De kinderen zullen hier vast e.e.a van meekrijgen.
    Onbewust, maar ook bewust omdat er te vaak volwassen zaken met kinderen gedeeld worden.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ze noemen dit als reden:

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Gaan we weer met zo'n baggeronderzoek.

We weten het nu wel:
    Domme ouders zijn slecht voor het kind.
    Laten we er een verbod op gooien voor ouders uit lagere sociale klassen om een kind te krijgen.

Stel je eens voor zeg.

4. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn

+1 helemaal eens

5. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Mijn zoon is het tegendeel. Ik behoor namelijk tot de lagere sociale klasse: Mijn zoon werd geboren met 35 weken en 6 dagen met een gewicht van 3.220 gram, heeft nu een normale omvang en hij heeft wel een jaar lang borstvoeding gehad. O ja hij heeft zeer zeker geen hoge bloeddruk. Gooi dat onderzoek dus maar weer de prullenbak in.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    :cool:

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn moeder zat in de bijstand ik heb nooit bv gehad.
    En ondanks mn overgewicht heb ik een te lage bloeddruk.. :D

8. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ja dit is weer een onderzoek voor de rijkere moeders die zichzelf al als goddelijk zien om nu nog meer eigendunk te krijgen.. En nog meer neer te kijken op ouders ( en kinderen ) uit een gewoon gezin...
    ( en nee ik zeg niet dat iedere ouder met meer geld zo is )

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies, lijkt mij ook niet meer dan logisch. Ruzies/spanningen thuis omdat de rekeningen niet betaald kunnen worden, ruimtegebrek, sociale isolatie, slechtere eetgewoonten. ;) Verschrikkelijk sneu voor die kinderen, daar zou gewoon veel meer aandacht aan besteed moeten worden. ELK kind heeft recht op een zorgeloze en gezonde jeugd! :)

10. Purk

Purk Niet meer actief

Dat lijkt mij ook ja. Dit is geen onderzoek voor en door rijkere moeders, maar van wetenschappers. Er staat ook nergens dat het om domme ouders gaat, maar om ouders met een lager opleiding of financiele achtergrond. Heeft niks met intelligentie te maken, want een opleiding zegt niks over je intelligentie, maar meer met day to day zorgen dus in die gezinnen die impact hebben op alle leden van het gezin en helaas ook op de kinderen.

Dit ABCD onderzoek zorgt er misschien voor dat in de loop der tijd er meer aandacht en ondersteuning komt juist voor de lagere sociale klasse omdat er dan eindelijk bewijs is dat er hulp nodig is. Dat zouden we toch zeker met zijn allen moeten toejuichen ipv afserveren??

11. adi

adi Niet meer actief

Ik ben het in basis helemaal met je eens, maar van andere kant denk ik niet dat een kind beter af is als het in een soort sprookjeswereld opgroeit waar geen zorgen en harde realiteiten bestaan.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Zo nou dan hebben we met zijn allen nog heel veel te doen...

De wereld zit vol met kindjes die een verschikkelijk leven hebben op het moment.

:(

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja, die mondiale wens is natuurlijk een utopie helaas. Maar puur vertaald naar de Nederlandse samenleving zou het wel een stuk beter moeten kunnen, we zijn zo'n rijk land met zoveel mogelijkheden en kunde. :)

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar wat word bedoeld met een uit een laag sociaal millieu?

Bedoel mijn moeder had het echt niet makkelijk en moest echt elk dubbeltje omdraaien en vaak "nee" verkopen.
    Echter heb ik hier weinig van gemerkt als kind.
    En heb een zorgeloze leuke jeugd gehad met elke avond een gezond prakkie op tafel.
    Ik wist tot mn 14e niks van die zorgen en zelfs toen ik het wel wist veranderde dat niet veel ik wist dat mijn moeder er alles aan deed om geen schulden te krijgen en te zorgen dat wij niks te kort kwamen. Ik liep niet in afegtrapte kleding en kreeg genoeg warmte/liefde van haar.
    En dat laatste maakt geld echt niet goed.

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ben ik met je eens hoor. ;) Maar er zijn grote zorgen en kleine zorgen en veel kinderen hebben in Nederland helaas ook nog een zodanig zware en moeilijke jeugd dat ze daar als volwassenen ook nog jaren last van kunnen hebben. Helaas kan ik daar over meepraten, iedereen keek ernaar maar ingrijpen ho maar. :(

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja verschrikkelijk :(

17. Purk

Purk Niet meer actief

In antwoord op je vraag, vind ik dit;

Sociale klasse Deel van de bevolking
    Klasse A Welgestelden
    Directeuren van grote ondernemingen, hoge ambtenaren, vrije beroepen
    Klasse B1 Bovenlaag middengroep
    Directeuren van kleine onder-nemingen, grotere middenstanders, semi-hoge ambtenaren, hogere managers
    Klasse B2 Onderlaag middengroep
    Ambtenaren in middenpositie, middengroep middenstanders, middenkader
    Klasse C Minder welgestelden
    Kleine middenstanders, lager kantoorpersoneel, geschoolde arbeiders
    Klasse D Minst welgestelden
    Ongeschoolde werknemers

(bron: http://www.kennisdomeinen.nl/Kennisdomein Marketing_4.htm)

Het is een indeling van de populatie op basis van de combinatie beroep, inkomen en opleiding.

Ik denk dat ze groep Misschien C en zeker D bedoelen, maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker

18. Purk

Purk Niet meer actief

Precies dat bedoel ik, als door zo'n onderzoek nu eens handvaten worden ontwikkeld om deze gezinnen te helpen, is de jeugd van de kinderen misschien niet zo zwaar en krijgen ze meer kansen

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk alleen groep D

Deel Deze Pagina