hoi dames, een klein vraagje. ik ben nu isnds kort zwanger. ik weet dat ik bepaalde dingen niet mag eten of in mindere mate (leverpastei) nu kwam er gister bij mij iemand op bezoek die op dit moment zwanger is van een tweeling. zij vertelde tegen mij dat ik de multi (vitamine drank) nu niet mag drinken? er zouden teveel vitamines in zitten die niet goed zijn voor de kleine? ik had hier nog nooit van gehoord. maar ja vooral omdat ik graag multi drink wil ik wel even het zekere voor het onzekere. ik kan het ook niet echt ergens op internet vinden bedankt alvst voor jullie hulp
Zij bedoelt waarschijnlijk dat er misschien teveel vitamine A in kan zitten. Zwangere vrouwen moeten oppassen met teveel vitamine A, want dit kan afwijkingen bij de ongeboren vrucht veroorzaken. Helemaal geen vitamine A is natuurlijk ook weer niet goed tijdens de zwangerschap, maar je moet bijvoorbeeld uitkijken met leverprodukten en misschien niet teveel van die sapjes drinken of eerst even op het pak kijken of er vitamine A in zit en hoeveel. Je hebt ook Appelsientje Sinaasappel/perzik o.i.d, ik denk dat daar niet zoveel vitamine A inzit, maar zeker weten doe ik het niet. Maar goed, 1 of 2 glaasjes per dag zal heus geen kwaad kunnen hoor. In de multivitamine sap zit waarschijnlijk wel wat meer vitamine A. Ik heb ook weleens ergens gelezen dat op sommige pakken sap staat dat het niet geschikt is voor zwangere vrouwen, maar dit is mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. Afijn, het is natuurlijk niet zo dat je helemaal geen sapjes meer kan/mag drinken tijdens de zwangerschap, want het is wel gezond om vitamines binnen te krijgen.
multivitaminensap zit volgensmij nog zo weinig in dat je je geen zorgen hoeft te maken. bovendien is het vitamininen A probleem al erg ouderwets. Vroeger aten heel veel mensen lappen lever/orgaanvlees 1 keer in de week. dat is inderdaad slecht, maar tegenwoordig eten wij dat bijna niet. ook eten wij tegenwoordig veel meer vis dan vroeger ipv elke dag vlees. de hoeveelheid vit. A die wij binnenkrijgen is totaal nog niet op het gevaarlijke niveau. je moet je niet al te veel zorgen maken. op vruchtensappakken zie ik trouwens bijna geen vitamininen staan. buiten af en toe toegevoegde vit. C maar ik zie geen rijtjes met vitaminen ben ik nou gek?
Vitamine A wat in lever zit, mag je inderdaad niet teveel van hebben. Je mag 1 boterham per dag dun besmeren met lever pastei. De vitamine A uit groente, fruit en vruchtensappen is een ander verhaal. Dat is anders dan de dierlijke variant. Vraag maar even aan je verloskundige, want ik kan het je niet precies genoeg uitleggen, maar voor zover ik weet is multi vitamine vruchtensap echt geen enkel probleem, totdat je er last van brandend maagzuur van krijgt. maar das weer een heel ander probleem...
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord om heel eerlijk te zijn. Ik ben dol op vruchtensapjes en multivitamine drankjes, en heb daar dan ook super veel van gedronken in mijn zwangerschap, en heb een gezond zoontje gekregen hoor !! Maar als je het echt niet vertrouwd een keer aan je verloskundige vragen misschien?
Teveel vitamine C mag je ook niet hebben! Je zou denken dat je het uit plast wat je teveel hebt, dat is ook zo, maar je kindje krijgt ook de vitamine C binnen. Je mag ongeveer 100mg vitamine C hebben per dag. Ik kwam hier achter omdat ik blaasontsteking heb en de huisarts adviseerde 2x 500 mg vit C te nemen. Toen ik dit in de apotheek ging halen zeiden ze dat ik zoveel niet mag hebben omdat het niet goed is voor het ongeboren kindje!!!
nog even, dan moeten we onder een kiezelsteentje liggen, omdat te veel zon ook kwaad kan Hahaha, nog nooit van gehoord.. Neem aan dat je niet elke dag 5 liter naar binnen schiet?