Ik zit al een half jaar in de WW. Ik had nog recht op WW tot 30-08-2015. Ik heb altijd 40 uur pw gewerkt. Nu begin ik per 01-02-2015 met een nieuwe baan voor 32 uur per week. Ik heb begrepen dat ik recht heb op een uren aftrek of zoiets. Dus 8 uur WW per week. Stel mijn contract wordt over een jaar niet verlengd. Wat zijn de consequenties dit omdat ik nog steeds gebruik blijf maken van de WW.
Beste Zaantje2014, Je vraagt wat de consequenties zijn als je van het WW-recht dat je hebt 8 uur aanvulling op je salaris blijft ontvangen. UWV kort inderdaad de uren die je werkt op je WW-uitkering. In jouw situatie zou je dan nog 8 uur betaald krijgen. Ben je 26 weken of langer 32 uur aan het werk? Dan heb je voor deze 32 uur een nieuw WW-recht opgebouwd. Wordt je contract daarna niet verlengd? Dan kun je voor deze 32 uur opnieuw een WW-uitkering aanvragen. Ben je korter dan 26 weken aan het werk en word je dan weer werkloos? Dan stopt UWV met het korten van de 32 uur en ga je weer de volledige uitkering voor 40 uur ontvangen. Na het bereiken van de maximum duur (30-8-15) stopt de uitkering. Actuele informatie over WW en (gedeeltelijk) werken vind je hier. Ik wens je veel succes in je nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Bedankt voor de toelichting. Na een jaar werken heb ik dus weer nieuwe WW rechten opgebouwd. Wordt er bij toekenning van een nieuwe WW aanvraag gekeken naar de aantal maanden dat je een WW ooit hebt ontvangen of speelt dat geen rol?
BesteZaantje2014, Zo gauw je in je nieuwe baan 26 weken hebt gewerkt, heb je een nieuw WW-recht opgebouwd. Die 26 weken worden beoordeeld aan de hand van de wekeneis. Van de laatste 36 weken voor je werkloos wordt, moet je minimaal in 26 weken hebben gewerkt. Als dit het geval is, heb je weer recht op minimaal drie maanden WW. Vervolgens wordt er gekeken naar de jareneis. Hiervoor worden de laatste vijf kalenderjaren gebruikt. Het jaar waarin je werkloos wordt, telt hierbij niet mee. Heb je in deze vijf jaren minimaal vier jaren gewerkt? Dan telt je hele arbeidsverleden weer mee voor berekening van de duur van je WW-uitkering. Dat je in de tussentijd ook WW hebt gehad, maakt hiervoor niet uit. Wanneer telt een jaar mee voor de jareneis? De jaren tot en met 2012 tellen mee als je in dat jaar over tenminste 52 dagen loon hebt ontvangen. De jaren vanaf 2013 tellen mee wanneer je in dat jaar voor tenminste 208 uren loon hebt ontvangen. Actuele informatie over de berekening van de duur van je WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een fijn weekend! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV