ziek gemeld, gevolgen voor mij?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by baboesjka, Jan 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baboesjka

baboesjka Lid

Dec 30, 2013
    9
    0
    0
    Hallo,

Ik ben werkzaam in het ziekenhuis en omdat ik ook met röntgenstraling werk, kan ik een klein gedeelte van mijn werkzaamheden niet doen.
    Hierdoor moet er een extra persoon bij gezet worden, wat natuurlijk hogere kosten zijn voor mijn werkgever.
    Om deze kosten een beetje te compenseren begreep ik dat ik voor 50% ziek gemeld ben. Ik werk wel gewoon 100%.

Ik vraag mij nu af wat hiervan de gevolgen voor mij zijn? Wat als ik nu na mijn bevalling mij langdurig ziek moet melden, dan krijg ik na een bepaalde periode minder salaris. Maar op deze manier ben ik al snel op dat punt, aangezien ik dan al 9 maanden ziek gemeld ben.
    Heeft dit ook nog gevolgen voor mijn pensioen? Of misschien andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groeten

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste baboesjka,

Je vraagt welke gevolgen het voor jou heeft dat je werkgever je voor 50% heeft ziek gemeld.

Ik ga er bij mijn antwoord van uit dat je werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering heeft aangevraagd bij UWV.

Ben je voor en na je zwangerschapsverlof ziek door dezelfde oorzaak? Dan tellen deze 9 maanden die je verwacht ziek gemeld te zijn mee voor de wachttijd WIA. Deze wachttijd is de tijd die je maximaal een Ziektewet-uitkering kunt ontvangen. Je werkgever kan je vertellen hoe het dan met je salarisbetaling geregeld is. Krijg je een Ziektewet-uitkering van UWV omdat je ziek bent door zwangerschap? Dan blijf je een 100% betaling ontvangen tijdens de wachttijd. Daarnaast ga je door de ziekmelding verplicht 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof.

Tijdens je ziekteperiode moeten jij en je werkgever werken aan jouw re-integratie. Dit betekend dat de werkgever je vervangend/passend werk moet aanbieden als dit aanwezig is. De inkomsten die je hier mee verdient geeft hij door aan UWV. Dit wordt dan gekort op de Ziektewet-uitkering. Meestal merk je hier zelf niets van omdat je werkgever gewoon je salaris doorbetaald.

De vraag over pensioenafdracht kun je aan de werkgever stellen. Hij/zij kan je vertellen of de afdracht volledig doorloopt.

Actuele informatie over re-integratie tijdens ziekte vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page