Minder aankomen door vetreserves

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jaleesa, 29 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoezo slaat nergens op? "Wat je aan zou mogen komen" bij een bepaalde BMI stond in eea medisch wetenschappelijk blad dat bij de vk lag, geschreven door een gyn. Don't shoot the messenger!
    Stond ook bij dat de "gemiddelde" zwangere vrouw 12 tot 13 kilo aankomt en ook waarin hem dat zat.

2. Niet meer actief

Ja oke.. gemiddeldes ! Maar wil niet zeggen dat je precies zus en zoveel kg mag aankomen.. ik eet bijv. echt niet angstaanjagend maar ben wel al ruim 20kg aangekomen in de eerste 30 weken!

3. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb iets gedaan wat niet mag..... ik ben er ook 20 rijker. En nu? Strafwerk? Pak jij de pek, doe ik de veren ;)

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Volgens mij zegt niemand wat je wel en niet MAG aankomen. Waar het hier op gedoeld wordt is dat een zwangere vrouw normaal gesproken, als ze een gezond eetpatroon aanhoudt, gemiddeld 12 kg aankomt. Dat sommigen zich een tonnetje rond eten is natuurlijk aan hun. Het lijkt me dat het niemand stoort wat een ander met zijn lijf doet, dus strafwerk hoef je zeker niet te verwachten, pfieuuwwwww :D

5. Niet meer actief

Ja maar DAT is dus niet waar.. niet elke vrouw die veel aankomt eet zichzelf rond hoor dat bedoelde ik met dat gewicht aankomen, vind die ''standaard waarden'' zulke onzin

6. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Ik eet tot nu vrij gezond, ben pas 8 weken en ben nu al 3 kg aangekomen. Indien je in totaal meer dan 12 kg aankomt, betekent dat niet gelijk dat je jezelf tonnetje rond hebt gegeten.

Oeps, niet goed gelezen, daar is al iets over gezegd.... :(

7. Niet meer actief

haha ben het eens met jaleesa... en je hoort mij niet zeggen dat ik weinig eet ofzo of erop let, want als ik honger heb heb ik honger.. maar ik ken heel veel vrouwen die ontzettend veel zijn aangekomen en echt niet veel gegeten hebben

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat klopt, sommige vrouwen komen veel aan terwijl ze normaal eten, daarom zei ik ook "normaal gesproken". In meeste gevallen is het vocht de boosdoener. Het komt maar weinig voor dat als je niet te veel eet, te veel vetreserves opbouwt. Dus in veel gevallen heb je het toch zelf in de hand, behalve in "te veel vocht gevallen" , maar dat zal er ook snel weer afgaan na de zwangerschap.

En Jaleesa, dat je nu al 3 kg aangekomen bent betekent niet dat het in het zelfde rap tempo door zal gaan. Ik ben de eerste 3 maanden iets van 5 kg aangekomen, maar mijn totaal werd 12 kg. Dus die 3 kg hoeft niet veel te zijn.

9. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Nee, ik had het nogal ongelukkig verwoord... Ik bedoelde dat ik een weegschaal heb die BMI èn vetpercentage meet. Dus staat los van elkaar.
    Maar beiden zijn omlaag gegaan, terwijl mijn gewicht omhoog is gegaan.

Maar dat kan ook zijn omdat de geleiding van het stroompje van de weegschaal minder goed gaat, nu mijn lichaam zo verandert... ?

Maar is bij iedereen verschillend inderdaad.
    En ik heb tussen week 12 t/m week 14 van mijn zwangerschap naar Praag gefietst... Mijn vriend was 6 kilo afgevallen toen we terugkwamen en ik was precies gelijk gebleven, terwijl we toch echt allebei 1190km hebben gefietst... :confused:
    Is dus niet echt een pijl op te trekken...

10. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Gelukkig! er is nog hoop voor mij! :) Wel fijn om te horen, dat stelt me gerust!

Groeten,
    Jaleesa

11. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Vraagje als de gemiddelde vrouw gemiddeld 12 kilo aankomt... hoe ziet die gemiddelde vrouw er dan uit en wie is er dan een gemiddelde vrouw? Hoeveel "mag" je dan aankomen als je niet gemiddeld bent? Allemaal interessante vragen, toch?

Trouwens je BMI gaat uit van een marge. Een BMI tussen de 20 en 25 is gezond en op die manier houdt ook BMI wel rekening met verschil in lichaamsbouw. Eerder las ik dat iemand zei dat ze XX mocht wegen volgens BMI. Dat is dus niet zo... Een gezond gewicht is een BIM tussen 20 en 25 en dat geeft een aardige range ook in kilo's!
    Ikzelf mag dus tussen de 67 en de 81 kilo wegen voor een gezond BMI!

12. zogelukkig

Ik ben volgens de richtlijnen te zwaar (allemaal vocht hoor :grinch:) en voor mijn eigen gezondheid is het beter niet teveel aan te komen. Al dat extra gewicht rond de heupen is ook niet echt bevordelijk voor het bekken waar ik nu al last van heb. Ik eet gewoon gezond en kan het snaaien gelukkig nog laten.
    De vk vertelde mij dat iemand met een gezond gewicht ong. 3 kilo aan extra vetreserves opbouwt voor de borstvoeding in schaarse tijden. Ik heb die vetreserves al, dus als een gemiddelde zwangere 13 kilo aankomt, zou ik ongeveer 10 kilo aan mogen komen.
    Ik hoop het, meer dan mijn best kan ik er niet aan doen!

13. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Meid, ik had die vetreservers ook en ik ben 23 kilo aangekomen (waarvan ongeveer 15 liter vocht!) en inmiddels is het 7,5 week na de bevalling en ik ben inmiddels 1,5 kilo onder het gewicht van voor de zwangerschap!

Zolang je als zwangere je niet helemaal volvreet, is er echt niets aan de hand. Ik ben zo blij dat mijn verloskundige niet woog.. pfff ;)
    Oja, ik heb reuma en ik heb dus ook aardig op mijn gewicht gelet ivm mijn gewrichten maar toch is het 23 kilo geworden... :confused: (Viel gelukkig erg mee hoeveel last ik daarvan heb gehad in mijn gewrichten)

14. zogelukkig

Goed joh! Kijk, dat zijn de verhalen die ik graag hoor!

Mijn vk is net een dietiste; mauw-mauw. Even suiker prikken, want je bent te dik. Waarde: niet nuchter 4.0. Heel laag dus. Oh, zei ze, ik dacht dat het juist heel hoog zou zijn...

15. Niet meer actief

Haha ja ik kwam in het begin idd ook heel veel aan.. afgelopen 3 weken maar 1.2kg..

16. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Ik ben die desbetreffende persoon. Volgens mijn BMI-index heb ik tussen de 54 en 73kg 'gezond' gewicht. Ik heb 65kg gewogen, volgens mijn BMI-index mijn ideale gewicht. Geloof me, als jij mij met 65 kg ziet kan je duidelijk aan mij zien dat ik geen gezond gewicht heb.

Kan jij mij dan uitleggen hoe het komt dat ik 73kg gewogen heb (volgens de BMI-index het maximale gezonde gewicht) En dat dit gewicht mij ontzettend veel moeite kost om te houden? moet ik zowat een honger dieet volgen (tevens sport ik 3 á 4x per week a 1,5uur) En zodra ik het trainen aanhou, maar normaal en gezond eet (zoals het hoort) ik aankom naar 76kg. Volgens mijn BMI neig ik dan naar overgewicht.

Iedere lichaam is anders. Je hebt de ectomorf, met als kenmerken slank en smal, het bekken is breder dan de schouders, zeer lenige gewrichten, geringe spierontwikkeling, hoge activiteit van het zenuwstelsel en over het algemeen een snelle stofwisseling waarbij het moeilijker is om zwaarder te worden.

De Mesomorf (atletische type), met als kenmerken een gespierde en krachtige lichaamsbouw, schouders breder dan het bekken, prestatievermogen van de spieren en het vaatstelsel is zeer goed, in de regel een goede lichaamshouding, normale stofwisseling waarbij het lichaamsgewicht goed op pijl gehouden kan worden.

De Endomorf, met als kenmerken neiging tot vetophoping en ronde lichaamsvormen, de schouders zijn even breed als het bekken, goede bouw voor krachtinspanningen, goede opname van voedingsstoffen en trage stofwisseling met als gevolg een gemakkelijke gewichtstoename.

De bovenstaande typen komen zelden in pure vorm voor, maar bijna altijd in een of andere mengvorm, zoals ecto/mesomorf of endo/mesomorf.

Welk lichaamstype heeft de BMI-index als leidraad genomen? BMI is achterhaald!
    Zo... is wel erg lang verhaal geworden :)

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik was voor de zwangerschap 65 kilo en aan het einde (37 weken) 75 kilo, nu, 4 weken later, weeg ik 64 kilo, dus het is niet altijd zo dat slanke mensen meer en sneller aankomen...

18. Niet meer actief

jaaa maarja jij ;)
    :p

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Mijn index is voel ik me goed ja dan is het goed.

Voel ik me slap moet ik meer eten .

voel ik me dik moet ik meer bewegen en niet snoepen.

veel gezondere index voor zwangere vrouwen lijkt me.

20. zogelukkig

Ik beweeg meer dan voldoende en "snoep" alleen gezond, dus dat zegt ook niet alles!

Deel Deze Pagina