iedereen zal het vast wel kennen,die grote angst tot je die 12weken voorbij bent nou ik heb het in elk geval enorm,zal blij zijn als ik die 12weken voorbij ben vertelde dat vanavond ook aan een vriendin die op bezoek was,ze zegt,waarom angst? je hebt het hartje zien kloppen,nou is me vraag aan jullie.... klopt het dat je minder kans hebt op een miskraam als je eenmaal het hartje heb zien kloppen? zijn de procenten gelijk op een miskraam als je nog geen kloppend hartje hebt gezien mij lijkt het niks uitmaken,want je zit toch zoieoz nog voor die 12 weken?toch? wat denken of vinden jullie?
Hoi Iniminie, ik kan mij voorstellen dat je angst hebt. Ik denk dat de meeste dat zo ervaren. Je hebt het hartje zien kloppen en dat is super en heeeeel waarschijnlijk zal het allemaal goed verlopen, maar die 12 weken dat is niet helemaal reeel. Het kan altijd fout gaan, ook bij 13 weken en 14 weken. Sommigen verloskundigen houden zelfs 16 weken aan als risicoperiode. Pin je niet vast op die 12 weken, probeer te genieten en van uit te gaan dat het gewoon goed zal gaan, want als je je door angst laat lijden zul je zien dat je na die 12 weken zo ontzettend angstig zal zijn voor de 20 weken echo etc etc. Probeer het los te laten. Je hebt het hartje zien kloppen dus het is gewoon goed. Garanties heb je nooit helaas. groetejs, kiwi
hoi kiwi je hebt helemaal gelijk hoor,want je hebt zeker nooit garantie maar volgens me vriendin,is de kans minder als je het hartje hebt zien kloppen,en dat punt stuit ik dan op,en ga dan erover nadenken. waarom zou je minder kans op een miskraam hebben na het zien van een kloppend hartje? ik heb daar toch andere ideeen over. ja angst hebben we denk ik echt allemaal hoor,alleen de ene wat meer dan de ander mischien,door ervaringen
Ik ben er met je eens. Ik heb daar ook andere ideeën over. Zo wordt het inderdaad gezegd maar het kan natuurlijk nog altijd fout gaan de dag na de echo bijvoorbeeld. Dus daar is gewoon weinig over te zeggen, vandaar mijn advies om het los te laten. Je moet je bedenken dat je 90% kans hebt op een goede zwangerschap en dat is gewoon heel veel! Dus zeer waarschijnlijk komt het gewoon helemaal goed.
hey meis... je bent niet de enige.... wij zijn niet de enige... iedereen is bang voor die 12 weken...en na die 12 weken zijn we bang voor het onbekend... want het kan altijd mis gaan... niet alleen in die 12 weken maar heel de zwangerschap... maar als we daar aan moeten denken worden we alleen maar gek.. zolang het goed blijft gaan moeten we genieten... niet iedereen heeft het geluk om te voelen hoe het is om zwanger te zijn.. om een hartje te horen kloppen...etc etc etc... Ik heb donderdag de eerste echo gehad... en volgens mijn laatste menstruatie moest ik 10 weken en 2 dagen zijn... de baby op de echo was 8 weken en 4 dagen... hij was druk aan het springen en zijn hartje klopte 189 bmp... toch maak ik me zorgen dat hij niet groeit.. (omdat er 2 weken verschil zit...) en ga zo door... de beeb is nu 2,14 cm..nu heb ik op een site gezien dat 2 cm bij 9 weken hoort... dus hij is zelfs groot voor zijn leeftijd...woensdag heb ik mijn eerste afspraak bij de VK... dan krijg ik nog een echo.. ben benieuwd wat daar te zien is.. de echo van donderdag hebben we bij een echobureau laten maken tegen een bedrag vn 30 euro... ik kon gewoon niet meer wachten haha!
Je hebt bepaalde risicoweken tijdens een zwangerschap. Ten eerste is er de bevruchting/innesteling. Wanneer dit fout gaat merk je dit meestal niet, omdat dat nog voor je NOD gebeurt. Dan krijg je de 6 weken grens. In deze week moet het hartje gaan kloppen. Tot 8 weken worden de organen gevormd. +/- 10 weken, dan gaat je kindje van embryo naar foetus. De placenta en navelstreng gaan vanaf nu zorgen dat je kindje alles binnenkrijgt wat hij/zij nodig heeft. met ongeveer 12 weken is je kindje "af". Nu moet alles alleen nog doorontwikkelen en groeien. In de eerste 12 weken zijn er dus erg veel ingewikkelde processen die je beebje moet doorstaan, vandaar dat het risico in deze weken vele malen hoger is. Het miskraampercentage is ongeveer 20% vanaf NOD, maar zoals je hierboven wel kunt lezen zijn er een aantal periodes waarop belangrijke dingen gebeuren waarbij het mis kan gaan. Elke stap die goed gaat betekend dus ook dat de miskraamkans afneemt. Het is dus inderdaad zo dat wanneer je het hartje hebt zien kloppen de miskraamkans afneemt, maar pas vanaf een week of 12 ben je uit de bekende "gevarenzone" omdat je kindje vanaf dat moment de moeilijkste drempels heeft overwonnen. Dat je het hartje hebt zien kloppen is een heel goed teken en de miskraamkans is wel degelijk afgenomen op dat moment. Probeer lekker te genieten van je zwangerschap en je niet te druk te maken over alles wat er fout kan gaan.
lin80 enorm attent met je goede en duidelijke uitleg ik probeer me zo min mogelijk druk te maken,maar was toch even benieuwd naar reakties op wat ik met een vriendin besproken had,omdat zij er over begon. ik besef ook heel goed dat het ook na die 12weken mis kan gaan,alles is uiteraard mogelijk,maar toch ben je eigenlijk stiekum toch wel blij,als je die 12weken gepaseerd bent,toch?
Probeer een beetje te genieten, want het kan altijd fout gaan. De percentages gaan wel naar beneden en zeker nadat je een kloppend hartje hebt gezien. Tuurlijk is het spannend. Ik heb helaas een nare ervaring een mk met 15,5 weken! Maar goed, daarom zeg ik al, probeer gewoon te genieten! Het gaat vaker goed dan fout! Houdt dat maar in je achter hoofd!
Het hartje moet gaan kloppen rond de 6de week, dat wil helaas niet zeggen dat alles dan ook goed gaat en zeker niet als je eenmaal de 12 weken bent gepasseerd. Ik heb net als Lola1982 een miskraam gehad met 15 weken, tsja, ik had tig echo's gehad tot dan toe, en het hartje klopte altijd goed, maar opeens dan niet. Zo'n ervaring verandert je wel opeens moet ik bekennen. Wat belangrijk is, is dat je positief denkt, geniet, en niet al te veel zorgen maakt, je kan toch niet meer doen! Gewoon ervan uitgaan dat alles goed gaat, want soms word je na heel veel opzoeken/lezen etc gewoon helemaal gestressd!
jahoor ik ken het probleem! en dan aftellen om naar de vk te gaan,t is een ramp, ik probeer het zo veel mogelijk van me af te zetten!
Na de angst voor de 12e week, kwam bij mij de angst ná de 12e week....Ik leef echt van mijlpaal naar mijlpaal.
Helemaal mee eens! Na 12 weken komt de nekplooimeting (tenminste, als je daar voor kiest), dan de uitgebreide echo en ga zo verder, elke keer weer stress en hopen dat alles goed gaat.............!
toen ik van me eerste zwanger was,was ik nooit bang,kende dat niet je was zwanger e je zat met je koppie in de wolken maar nu,na me 4miskramen,ben ik ook werkelijk voor elke stap opnieuw angstig,maar toch die tot 12 weken meer dan erna
Hoi meiden, Ik heb jullie berichtjes gelezen en het is zoooo herkenbaar ! Ik ben er net gisteren achtergekomen dat ik weer zwanger ben (JIPPIE!), maar tegelijkertijd durf ik niet (te) blij te zijn, want alledrie eerdere keren ging het binnen 10 weken fout. Ik was in okt. al wel bij de gyn geweest, ze hebben bloed geprikt om te onderzoeken waarom zwanger blijven niet lukt, maar dat zou ik pas na 21 nov horen en ik word nu natuurlijk al helemaal gek van mezelf, mijn eigen onzekerheid en de angst dat het straks weer mis gaat ... zucht ... ben blij als we een maand of twee verder zijn! Hoewel ik ongetwijfeld dan ook wel weer wat vind om onzeker over te zijn, maar deze weken vind ik echt erg ! Sterkte allemaal ! Dyaan
Kan me goed voorstellen dat het je ontzettend bezighoudt de hele dag. Hopelijk kan je toch genieten, maar sterkte in deze moeilijke tijd.
@Hypnose: dank je wel voor je reactie ... ik probeer er ook wel van te 'genieten', het kan altijd fout gaan, maar je moet gewoon van het positieve uitgaan ... en ik probeer dan maar te denken: nu ben ik toch wel een keer aan de beurt en als het 90 van de 100x goed gaat, dan zal het nu toch ook goed gaan .... maar dat lukt me niet altijd!
Herkenbaar! Ik wilde zo graag 6 weken zijn, maar toen ik 6 weken was keek ik uit naar 10/12 weken! Met 10 weken een nachtmerrie, bloed! Volgens de gyn was mijn risico grens 16 weken, dus ik was blij als ik 16 weken was of iig eroverheen. Nu ben ik 21 weken en nog steeds niet gerust, het kan me maar niet snel genoeg gaan! Pff ik vind dit echt vreselijk, dit gevoel, wou dat ik wat meer kon genieten!
die goede instelling laat me helaas regelmatig (even) in de steek. Maar, ik doe mijn best ... ga straks de gyn bellen om te horen of er misschien al bloeduitslagen binnen zijn die van belang zijn voor deze zwangerschap. Bamjolan: sterkte en op naar die grens dat het kindje levensvatbaar is, dat moet je dan mss gerust stellen! Liefs Dyaan