Minder bewerkt voedsel eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 24 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat in de meeste gevallen ook meer voordeel gehaald wordt uit de tussendoortjes e.d. Mensen denken vaak direct aan gezond koken, en dat is ook heel verstandig, maar fris drinken, koekje en snoepje hier en daar, volgens mij levert dat nog veel meer op als je dat veranderd

2. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.063
    4.317
    113
    Deze inderdaad. Echt fantastisch! Gebruik haar recepten echt meerdere keren per week.

3. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Goede tip op stap voor stap te beginnen.

Vraagje, mijn dochter drinkt graag optimel maar ik zie nu dat het flink bewerkt is. Is daar een alternatief voor of is het ok gezond?

4. tuc

tuc Niet meer actief

Griekse yoghurt met wat diepvriesfruit mixen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    #25 Vero0504, 24 sep 2023
    Laatst bewerkt: 24 sep 2023
    Vlees is optioneel met een slowcooker, vega curries zijn om je vingers bij op te vreten begreep ik. Uiensoep, groentesoep, pastasauzen alles kan in een slowcooker. Mn focaccia recept mislukte alleen wel, die kwam toch "iets" hoger uit dan de bedoeling was en was meer maatje halfje brood geworden. :roflmao: Nog geen tijd gehad voor de herkansing, maar smaakte niet verkeerd.

Wat betreft bewerktloos vrij eten, kalm aan. Niks mis met een supermarkt brood, zet gewoon kalmpjes aan de eerste stap met avondeten. Desnoods begin je om en om. De rest van t stel moet ook ff omschakelen. Volle bak er in en je treft weerstand en je loopt jezelf voorbij.

Hier gingen de verborgen suikers er uit, zijn ook nog niet terug gekomen en niemand die t mist. Heb geen probleem met suiker maar dan moet t wel in de producten zitten waar je van verwacht dat t in zit. (Snoepje, koekje, fris) Daar kan je bewust op matigen en begrenzen, maar alles wat verborgen zit is een stuk lastiger af te bakenen.

Glass vindt dit leuk.
  6. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Het ontbijt, lunch en avondeten gaat hier vaak wel redelijk. Af en toe een pakje of zakje van het een of ander (of een beetje mayo of curry) en we eten regelmatig kaas, maar verder verse ingrediënten. Ik bak 2x per week vers brood en in het weekend soms wat bolletjes. Man en ik ontbijten vaak met havermout met fruit er in, lunch een verse boterham met ei/huttekase/groente of een salade met wat peulvruchten.

Maar de tussendoortjes vind ik dus echt lastig. Ik zorg 1x per dag een bakje met rauwkost. Verder wat fruit, af en toe een bakje Griekse yoghurt met wat noten. Mijn man poft nog wel eens zelf wat mais. Maar ik mis soms echt een chipje of een stukje chocola. En ik weet dat ik dan kikkererwten kan roosteren, maar daar heb ik na 20.00 vaak gewoon geen puf meer in. Dan moet het vooral snel en makkelijk zijn.

Wat ik verder lastig vind is broodbeleg. Onze dochter eet ontzettend graag brood. Mijn man lust eigenlijk alleen hagelslag op brood dus die geeft echt het perfecte voorbeeld :roflmao: ze eet graag hummus, vega leverworst en wat groente spreads. Maar ik merk dat als ik het zelf maak ik er 1)niet heel enthousiast van wordt en 2)het ook veel minder lang houdbaar is en ik 3)relatief veel weg gooi.

Dus mocht iemand tips hebben hou ik me aanbevolen :thumup:

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Qua brood vind je ook in de supermarkt wel artikelen zonder broodverbeteraars en zo. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld de Les Pains lijn en de " ambachtelijke" broden. In de app vind je van alles de ingrediënten.

Verder is het ook een kwestie van gewoon doen. Overigens zul je met vers koken merken, dat er soms ook gewoon een klein schepje suiker in zelf gekookt eten gaat, vaak om t zuur wat re dempen qua smaak, bv marinades of de azijn waarmee je je sushi/poke bowl rijst aanmaakt. Van een beetje suiker hoef je niet te schrikken. Als je t zelf maakt, weet je precies hoeveel erin is gegaan.

Als je van frisdrank houdt, kan je ook je favoriete (kruiden)thee lekker sterk zetten en koelen, smaakt vaak ook prima. Ik heb een tijdje zelf een Limonade gemaakt met oa gember en kurkuma zonder toegevoegde suiker.

Wij snacken eigenlijk amper in de avond. Ons avondritueel is een haverlatte (espresso uit de halfautomaat en havermelk) met een stukje 85% chocola, en daarna eten we meestal niks meer, hooguit wat fruit of een rijstwafel oid.

Vruchtenyoghurt kan je vervangen door yoghurt met fruit. Die wat te rijpe banaan is heerlijk uit de blender met melk.

War @Adje ook zegt, goede kruiden zijn het halve werk. En mijn tip: koop daar gewoon goed spul, dat is zoveel lekkerder dan de goedkopere versies,van de toko bv, en ziet er alleen al zo anders uit. Ik gebruik graag zoveel mogelijk van Euroma. Je hebt maar beetjes nodig, dan valt het prijsverschil per gerecht enorm mee.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    #28 citroenrasp, 25 sep 2023
    Laatst bewerkt: 25 sep 2023
    Je eigen karnemelk maken? Doen wij ook regelmatig.

Sowieso haar laten wennen aan minder zoet drinken lijkt mij. Mijn neefje was ook zo'n kind dat alleen sap e.d kreeg, op een gegeven moment was het zelfs zo dat hij "geen water lustte".

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    #29 citroenrasp, 25 sep 2023
    Laatst bewerkt: 25 sep 2023
    Eens! Ik maak ook echt zoveel zelf. Overigens sta ik soms wel hele dagen in de keuken, maar het is ook wel echt een hobby. Als ik alleen het strikt noodzakelijke zou doen zou ik er minder tijd aan kwijt zijn. Maar idd, je hebt tegenwoordig zoveel gemak met alle apparaten. Als ik bv brood maak dan maak ik meerdere en vries ik het in. Hier komt tegenwoordig alleen wel een deel van het brood van de bakker, gewoonweg omdat dat een stuk goedkoper is. Dus daarin maak ik soms wel een afweging: als iets in de winkel goedkoper is, dan koop ik het vaak wel. Maar iig geen kant en klaar producten/pakjes maaltijdmixen, voorgesneden groenten e.d. Dat hebben ze bij ons sowieso niet, iedereen kookt hier gewoon met verse ingrediënten.
    En groenten snij ik ook vrijwel altijd zelf, heb wel een foodprocessor maar vind het afwassen ervan meer gedoe dan het snijden van groenten :p Dus die gebruik ik vooral voor dingen maken als hummus, pindakaas etc.

Amaranthas vindt dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou beginnen met haar laten minderen en daar minder zoete dingen voor in de plaats te geven. Thee of water. En duidelijk afspreken dat ze bijvoorbeeld nog maar 1 beker per dag krijgt, of eentje in het weekend alleen.

Bijkomend voordeel, het scheelt je ook flink in de kosten van boodschappen :D

citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Tussendoortjes: na het avondeten je tanden al poetsen. Dan heb ik geen zin meer in tussendoortjes of drinken met een smaak. En overdag zijn mijn tussendoortjes eigenijk allerlei stukken fruit. Dat pakt makkelijk en neemt makkelijk mee,

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    W.b tussendoortjes: Die eten we eigenlijk zelden. Volgens mij zijn die ooit "bedacht" door de voedingsindustrie om ons vooral aan ongezonde gesuikerde zooi te krijgen, heb het uiteraard niet over een stuk fruit of wortel.
    Maar als je genoeg eet qua gewone maaltijden en dat x3, dan moet dat op zich genoeg zijn lijkt mij.

Onze kinderen nemen wel een tussendoortje mee naar school, dat is bijna altijd een bakje dadels of fruit maar 9 van de 10x komt dat tussendoortje weer mee naar huis omdat ze er nog geen zin in hadden. En de oudste is toch echt een goede eter.

TotalBella vindt dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik vind sommige voorstellen hier best extreem voor iemand die wilt proberen van pakjes en zakjes af te gaan.

Zoals brood. Supermarktbrood bevat broodverbeteraar. Dat zorgt voor een luchtiger brood (minder lange rijstijd, commercieel daardoor interessanter), maar ook dat brood langer vers blijft. En weet je wat die broodverbeteraar is? Vitamine C!

En minder bewerkt voedsel betekent niet 0 bewerkt voedsel. Als je begint met de avondmaaltijd, snacks voor het weekend bewaart en mindert met frisdrank, dan maak je echt al heel grote stappen.

Juul75, Jessi79, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik zou ook starten met stoppen met koek, snoep, zoete tussendoortjes, frisdranken etc.
    1 glaasje optimel moet prima kunnen, maar het hele pak niet. ik zou gewoon alles wat matigen en minderen. cola hoeft niet perse toch, je kunt het ook bewaren voor het weekend. neem wat water, lekker een kop thee. kies wat verschillende smaken thee, zodat het niet te saai wordt. soms heb ik zin in van die hele groene thee, die zijn bijna hartig van smaak. soms heb ik zin in een rooibos thee met mango smaak. lekker wat zoetigs. overigens kan dat ook onder "bewerkt" eten/drinken vallen.
    ipv koek en snoep, fruit, groente noten nemen. of iets wat meer vult zoals een bakje kwark met wat vers fruit en een paar nootjes ipv een koekje.

pakjes en zakjes bij het avond eten hoeven niet direct heel slecht te zijn als je maar wel gewoon genoeg groente en vezels binnen krijgt, volkoren producten. niet te veel vlees. ik zou echt niet zo drastisch je hele eten aan gaan passen, want dat lukt waarschijnlijk toch niet. kleine dingen veranderen mogelijk wel.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    En eendenveren, varkensharen, etc.

16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Jessi79 en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.753
    113
    Vrouw
    Idd ( zoals altijd bij topics over veranderingen)
    Zo een extreme ommezwaai is volgens mij vooral onrealistisch en van korte duur.
    Begin met kleine stappen en kijk waar je komt.

chrystel73 en tuc vinden dit leuk.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Ik ben wel benieuwd wat er precies extreem is aan zelf eten maken.

Sado vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Alles zelf maken lukt mij ook niet.
    Maar veel pakjes en zakjes kan je makkelijk vervangen door Lisse kruiden en dpecerijen.
    Bijvoorbeeld "mix voor nasi" . Dan kijk je welke kruiden/specerijen er in zitten. Die koop je los en daarmee marineer je je vlees. En daarna maak je je nasi zoals je gewend was, maar zonder het zakje.

Beetje experimenteren met verhoudingen en hoeveelheden. Maar daar krijg je vanzelf wel gevoel voor.

En voor veel sausjes ed kan je recepten googelen. Sommige dingen zijn herl makkelijk zelf te maken.

En etiketten lezen! Sommige potten saus of groente of broodbeleg hebben veel toevoegingen. Andere (van dezelfde soort) niet of nauwelijks.
    Die zonder zijn helaas wel vaak de duurdere merken.

Deel Deze Pagina