Fysieke spanning tijdens de bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Gentle, 25 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hallo,

Bij mijn eerste bevalling ben ik (in het buitenland) in het ZH bevallen. Ik kende hier niemand, was niet gewoonlijk dat je eigen VK (frauenartzt) bij de bevalling was, maar niemand hielp me dus ook met hoe je moest puffen of een wee moest opvangen. Achteraf heb ik het idee dat ze me een beetje hebben laten gaan, en ik was dan ook erg gespannen en verkrampt. Er hing een soort lap stof vanaf het plafond naar beneden, en bij elke wee heb ik me daarin helemaal vast gezet.

Mijn dochter was een sterrenkijkertje, en misschien mede daarom kwamen de weeën meteen heel snel achter elkaar en heel heftig. Ik heb het gevoel dat ik me erg tegen de weeën heb verzet en puffen/zuchten heb ik helemaal niet gedaan. Ik dacht echt dat het een grapje was dat je kon doorademen en zelfs proberen te ontspannen/loslaten tijdens een wee. Ik vond het in bad ook vreselijk, want ik kon me niet schrap zetten.

Heeft dit nu (deels) te maken met het feit dat ze een sterrenkijkertje was, of moet ik ook echt leren (van te voren) hoe ik me kan ontspannen? Ik ben niet zo van de yoga ofzo, maar een korte zwangerschapscursus wilde ik nog wel gaan doen. Dit heb ik bij de eerste ook gedaan, maar ik kon me hier tijdens de bevalling niets meer van herinneren. De ruggenprik heeft mij uiteindelijk min of meer gedwongen laten ontspannen en daardoor ging het uiteindelijk best snel, maar ik merk dat ik het toch spannend vind naarmate deze zwangerschap vordert, hoe straks die bevalling zal gaan en of ik me dan een houding kan geven. Ik zou zo graag ook rondlopen en de pijn weg zuchten, maar ik heb toen alleen verkrampt op bed kunnen liggen...

Ik hoop dat u tips voor me heeft!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Een zwangerschapscursus is de plaats om te 'leren' wat jij het beste kan doen om te ontspannen en wat daarin de mogelijkheden zijn. Er zijn ook cursussen die je samen met je partner kan doen, zodat hij/zij jou ook kan helpen tijdens de bevalling. Het zal ook een verschil zijn al de verloskundige of kraamverzorgster samen met jou zucht en aangeeft wat je kan doen.
    Bespreek met je eigen verloskundige je 'angst'', zodat zei je mee kan voorbereiden en nog meer advies kan geven.
    Ontspannen is namelijk het belangrijkste tijdens de bevalling.
    Een sterrekijker heeft geen invloed op het terugkeren van de weeen. Wel dat je evt. eerder persdrang hebt.

Succes.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina