Consult voor de bevalling?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by cupcakes, Apr 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Bij mijn eerste is de BV mislukt, ik denk dat dit mede veroorzaakt is door de extra stress die ik had doordat ik 9 dagen met katheter heb gelopen/gelegen na de bevalling. En ook door de grootte van mijn zoontje (9 pond). Hij dronk heel onrustig en ik kon hem bijna niet aanleggen, ik moest hem ook meteen bijvoeden omdat hij zo groot was. Na een week zat ik er doorheen, nog geprobeerd te kolven wat niet lukte en ik mocht mn zoontje toen meer bijvoeding geven. Uiteindelijk had hij aan beide borsten 10 min gedronken en werkte daarna nog meer dan 50ml flesvoeding naar binnen, wat voor mij duidelijk maakte dat ie niet genoeg had. En toen ook besloten om te stoppen.

Nu wil ik weer borstvoeding gaan proberen, maar wil er tegelijkertijd niet teveel energie/tranen aan besteden als de eerste keer. Daarom heb ik ook een paar vraagjes:

Als je bovenstaande leest: kun je daar iets uit opmaken waardoor het mis is gegaan?
    Is bijvoeden echt nodig bij grotere kindjes? (in mijn ogen zie ik het als dat mn kindje minder moeite gaat doen omdat ie toch nog wat extra krijgt)

Ik las laatst ergens dat lactatiedeskundigen ook een consult geven voor de bevalling? Klopt dat en wat houdt dat ongeveer in?

Ik zie het namelijk niet zitten om nu een BV-cursus te gaan doen (heb ik ook niet gedaan bij de eerste).

Alvast bedankt voor de antwoorden!

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Jeetje wat een zorgen zullen jullie gehad hebben zo net na je bevalling.
    Ik denk dat als ik je verhaal zo lees dat het een combinatie van een aantal factoren is geweest dat de borstvoedingsperiode zo gelopen is.
    Het is jullie eerste kindje en dan is goede begeleiding erg belangrijk. Verder zal onzekerheid en de zwangerschap die je gehad hebt ook zeker een rol spelen.

Het is inderdaad zo dat lactatiekundige ook voor de bevalling langs kunnen komen om een gesprek over borstvoeding te hebben met jou/jullie.
    Dit is zeker als de borstvoeding de eerste keer niet gegaan is zoals je gewilt had aan te raden.
    Je kunt bij zo'n consult alles bespreken en vragen wat je een geruster gevoel kan geven als je denkt aan de aankomende borstvoedingsperiode.

Bijvoeden bij gezonde baby's met geboorte gewicht van 9 pond is vaak helemaal niet nodig. Wel is het belangrijk dat je vaak op de juiste manier aanlegt en is het belangrijk dat je goed begeleidt wordt op het moment dat het aanleggen niet lukt.

Het onrustig drinken kan veel oorzaken hebben. Helaas kan ik je daar met de informatie die ik nu heb niet verder bij helpen.

Al met al, een consult bij een lactatiekundige is waarschijnlijk een goed idee voor jullie.
    Niet alleen om te achterhalen waarom het met jullie zoontje gelopen is zoals het gelopen is, maar vooral voor je eigen gevoel en je volgende baby.
    Zeker op het moment dat je een borstvoedingscursus niet ziet zitten kan het een goed alternatief zijn.
    Je kunt ook navraag doen of je zorgverzekeraar een lactatiekundige niet vergoed.

Heel veel succes en hier vragen stellen kan ook altijd natuurlijk.

3. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    heel erg bedankt voor je reactie!

ik denk dat ik dan toch maar voor een consult bij een lactatiekundige ga.

Helaas vergoed mijn zorgverzekeraar dat niet :( maar ja, de meeste BV cursussen worden volgens mij ook niet vergoed.

Ook fijn om te weten dat bijvoeden eigenlijk niet nodig is bij zo'n grote baby, ik moest het eigenlijk meteen gaan doen omdat hij anders suffig of lui zou worden zeiden ze. Hij deed het verder trouwens prima helemaal gezond en apgarscore van 9 en 10.
    Wel vreemd dat daar dan zo anders over gedacht wordt.

Maar in elk geval heel erg bedankt voor je reactie!

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Zeker vervelend dat er geen eenduidige adviezen gegeven worden. Hier lopen we helaas vaker tegenaan. :(

Uiteindelijk zal een consult bij een lactatiekundige zich als het goed is vanzelf terug betalen als zometeen jullie kindje geboren is. Een zekerder gevoel is heel wat waard.
    En i.d.d. een borstvoedingscursus wordt ook niet vergoed.

Heel veel succes en vooral ook plezier zometeen!

Share This Page