minder calorieën binnen krijgen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Moeilijk hoor om mee om te gaan!

Kun je niet ipv smoeltjes bijvoorbeeld 1 Liga meegeven? Of een notenreep ofzo? Dat ziet er dan toch lekker uit maar iets gezonder? Of een half zakje smoeltjes met daarnaast fruit? Of misschien een doosje rozijntjes?

Ook het ontbijt kan denk ik wel wat anders, maar dat is ook een beetje uitproberen... Er zijn al wat suggesties genoemd zie ik!

Als lunch zou je kunnen invoeren dat de eerste boterham met gezond beleg is en dat ze daarna een boterham met zoet beleg mag.

Mogelijk kun je ook extra groente/fruit momentjes invoeren?

Als ze het niet leuk vindt kun je ook proberen om gezonde snacks wat leuker aan te kleden, op Pinterest heb je hier veel leuke ideeën voor!

Hoop dat je hier wellicht wat mee kunt :)

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Ja probeer haar ook uit te leggen wat calorieën zijn en waar veel en weinig in zit
    ze snapt uiteraard wel dat bijvoorbeeld komkommer gezonder is dan een koekje :)
    Hagelslag / pasta krijgt ze alleen in het weekend.

Het is natuurlijk een combi van alles

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Ja denk dat ik inderdaad voor Sochtends eerst kijk of ze gewoon fruit wilt.
    en anders eventueel met iets van koek of rozijntjes erbij.
    Ze lust fruit wel maar wilt liever koek mee ;)
    Komkommer/paprika / zoete snoep tomaatjes vind ze ook lekker.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik wil ook altijd liever koek :D het is ook allemaal zo lekker he?

Ik zou het gewoon proberen te combineren. Stukje lekker en een stukje gezond en dan langzaam af proberen te bouwen ofzo...

Fijn dat ze wel komkommer enzo ook lekker vindt!

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste zoon heeft ook erg aanleg om dik te worden, dus bij hem moeten we ook goed opletten.

Hij krijgt nu 4 dagen fruit mee naar school en als hij het elke dag heeft opgegeten, mag hij op vrijdag een koekje. Dat is dan een rijstwafel of plakje ontbijtkoek of liga of zo. Hij vindt het ook niet leuk, omdat de meeste kinderen in zijn klas wel koek eten, maar dat is dan jammer. Na een paar weken flink gezeur in het begin hoor ik er nu haast nooit meer klachten over.

Chocolade is hier voor het weekend, bij ons gaat het dan vooral om hagelslag en pasta, maar voor jou zou dat ook voor de chocopops kunnen gelden.

Qua siroop zijn wij onlangs overgestapt op die siroop die met stevia is gezoet. Dat scheelt ook behoorlijk in de calorieën en zit niet vol met kunstmatige zoetstoffen.

Melk lusten ze hier niet, dus hij krijgt 1 beker per dag optimel. Thee mag van mij ook, maar lust ie ook niet echt graag.

's Middags na school krijgen ze hier 1 beker limonade, daarna mogen ze water tappen bij de kraan.

Hij krijgt bij het ontbijt 1 boterham, maar mag een tweede of cracker extra als hij echt trek heeft en zijn melk op heeft. Bij de lunch op de TSO eet hij meestal drie boterhammen, maar daarvan zijn er 2 met hartig beleg, want ze mogen maar 1 zoete.

Jammer dat ze zo moe is, want beweging werkt wel het beste. Vorig jaar stonden wij 3 maanden op een camping in het voorjaar, waar onze zoon ieder weekend hele dagen op de trampoline doorbracht. In die tijd was hij zo slank geworden! Is het misschien een optie om vaker te fietsen naar school? Toch extra beweging en misschien heeft ze daar net genoeg energie voor?

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    School is om de hoek.. max 3 minuten lopen haha :)
    Supermarkt ook.. dansen is 5-10 minuten lopen en stad 10-15 minuten.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als die koek op school zo belangrijk is om haar "erbij te laten horen" zou ik die erin laten en het gewoon elders zoeken.

Kijken of ze andere - gezondere - cornflakes lust bijvoorbeeld.
    Of naar 't brood(beleg) 's middags kijken.
    Kleinere porties dessert geven.
    Letten op drank tussendoor.
    Veel groenten bij 't avondeten (en eventueel tussendoor) en letten op de hoeveelheid vlees.
    ...

En daarnaast ... in gedachten houden dat ze nog maar 6 is! Geen 16.
    Voor 't zelfde geld groeit ze dus volgende maand 5 centimeter en is er van enig overgewicht geen sprake meer.
    Het moet dus nog altijd leuk blijven voor je kind en geen "heksenjacht".

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Klopt, maar ze heeft altijd wel hoog in de curve gezeten (ml zijn familie is wat forser gebouwd en dl heeft dat ook..) maar ze oogt absoluut niet dik/fors.
    scheelt dat ze ook lang is :)

Ze eet tussen de middag laatste week 2 boterhammen met beleg en 2 droge boterhammen (vraagt zelf om droog brood)
    Denk dat ze wel weer een groei spurt krijgt.

Bedankt voor alle adviezen :) kan er zeker wat mee

9. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik vind het feit dat andere kinderen wel koek meenemen echt geen goede reden. Het is juist belangrijk te leren dat je je eigen goede keuzes maakt en niet hoeft te doen wat een ander doet (als er iemand in de sloot springt...). De juf van mijn jingste stuurt regelmatig emails met het verzoek de koeken thuis te laten en fruit mee te geven. En het gekke is dat sommige kinderen heel graag fruit eten, dat hoor ik dan als ze hier zijn.

Is er al iets uitgekomen uit het bloedonderzoek? Ijzer, vitamine D, schildklier, suikerwaarden allemaal goed?

Ik zou haar wel mee naar buiten nemen iedere dag, dat is echt gezond. Krijg je juist energie van. Van tv kijken word je ook moe. Ik zeg niet dat dat makkelijk is hoor! Mijn jongens kijken ook graag tv en zitten graag op de tablet, maar als het droog is, wordt er óók buiten gespeeld.

En van teveel (snelle) suikers word je moe. Het kost energie om het te verwerken. Je bloedsuikerspiegel piekt ervan en moet daarna weer dalen, dat zorgt voor moeheid. Je dochter eet verder niet zoveel, maar regelmatig kleine beetjes eten zou ook kunnen helpen.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Tja, uit school is ze gewoon doodmoe.
    Kan dr wel mee naar buiten nemen maar daar heb ik alleen maar haar zelf mee.
    gevolg ervan is dan dat ze een enorme woede aanval krijgt omdat ze dan zo ontzettend moe is.
    Ze ligt eigenlijk altijd tussen 6 en half 7 in bed, als ze erg moe is voor 6 en (vraagt ze zelf om)
    Als ze een dag heeft dat ze niet zo moe is gaat ze wel naar buiten. Soms spreekt ze af met een vriendje om daar te spelen/ hier te spelen. Of haalt ze buur kindjes op.

Maar ik kan haar echt niet verplichten om naar buiten te gaan ;)

Vanmorgen wat afspraken met gaar gemaakt.
    - fruit ipv koek mee
    - chocolade alleen in t weekend (chocopops)
    - minder vaak toetje

Dan komen we een heel eind denk ik :)

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dat denk ik ook en om een medische reden moe is echt anders als gewoon moe. Dus zou haar zeker zelf laten aangeven of ze buiten aankan. Ze is sowieso niet de hele dag binnen , ze loopt van en naar school etc.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat naar allemaal dat je dochter zo ontzettend moe is.
    Ik vind haar eetpatroon eerlijk gezegd niet heel schokkend.
    Ik zou inderdaad de chocopops vervangen voor bijv een geroosterde boterham en een beker halfvolle melk.
    Je zou haar ook een plakje ontbijtkoek kunnen meegeven naar school ipv een zakje smoeltjes.
    Toetje niet dagelijks geven.
    Ik denk dat het probleem wel een beetje zit in het gegeven dat ze te weinig energie heeft om voldoende te bewegen.
    Mijn middelste dochter heeft ook aanleg om te zwaar te worden.Bij haar is het ook altijd opletten terwijl haar 2 jaar oudere broer misschien het dubbele naar binnen werkt maar geen gram aankomt.Hij is ook wel wat fysieker ingesteld en daardoor zal die meer verbranden.
    Dochter is nu 9 jaar en is nu een lange slanke dame.Misschien een paar kilo zwaarder als een gemiddelde 9 jarige maar alles is wel in proporties.Ze heeft een mooie platten buik.Bij haar zit het echt in benen en kont net zoals haar moeder.
    Ik denk door inderdaad wat aanpassingen in haar voedingspatroon te doen jullie al heel ver zullen komen en nu maar hopen dat jullie snel een antwoord zullen krijgen op wat haar zo moe maakt.

Veel sterkte.

Deel Deze Pagina