Hier trouwens ook altijd dezelfde vk en herken van mijn eerste en tweede zw bij een groepspraktijk ook het 'ze kennen mijn dossier/persoonlijke situatie etc niet', niet. De groeiecho klopte hier trouwens ook veel minder, handschatting was veel beter hihi. Maar verschilt ook allemaal weer per zwangere, vk etc.. Hier adviseerden ze bijv ook helemaal niet om maar thuis te bevallen omdat de zw goed liep. Ze vroegen in eerste instantie wat ik wilde, wat mijn overwegingen waren en daar reageerden ze dan op. Adviseerden ook altijd een bezoek te brengen aan het zh op de poli om te kijken hoe het daar is en gaat als je daar bevalt etc.
ik heb elke controle een echo gehad. Mijn kindje werd geschat op 3300 gram en kwam naar buiten als 4100. mijn beste vriendin overkwam hetzelfde, alleen de cijfers vice versa. Echo's zijn alles behalve zaligmakend. Ik vind het op zich goed om een zwangerschap en bevalling niet onnodig te medicaliseren, maar ik zou het goed vinden als de eigen bijdrage bij een poliklinische bevalling afgeschaft zou worden. Dan kan iedereen de voor haar juiste keuze maken.
Als ik niet in het ziekenhuis bevallen was waren ze er voordat hij eruit was helemaal niet achter gekomen dat hij ademtekort had want een vak heeft daar geen apparatuur voor. Ze kunnen dus ni3t weten of er minder complicaties zijn.
Hier net zo, ik liep juist bij de gyn om het gewicht van de baby goed in de gaten te houden, ik heb namelijk smalle bekken en ivm dramatische bevalling bij de eerste mocht hij niet veel zwaarder worden dan mijn dochter destijds (3670g). Volgens hun was hij wel iets zwaarder maar kwam wel goed, ging nog een week overtijd en toen gingen ze me eindelijk inleiden. Ging dus niet goed en een spoedkeizersnede en kwam een kind uit van 4670 gram.
Heb ik ook nergens gezegd. Ik zeg alleen dat ik vanaf het begin in het ziekenhuis was. Maar het feit dat ik er vanaf het begin was (dus nog voordat de bevalling begon) kan daar wel mee te maken hebben, want dan ben je i.i.g minder met pijn opvangen bezig... En kennelijk heeft dat geen effect gehad.
Voor mijn bevalling kon ik me dit ook niet voorstellen, en na mijn bevalling nog steeds niet. Ik was ook alleen maar bezig met de weeën en de pijn. Uiteraard moet het wel een plek zijn waar je je veilig voelt, en dat was voor mij tot een cm of 6 thuis en daarna in het ziekenhuis. Heb toch ook mijn twijfels bij het onderzoek..... Ik had in principe een prima bevalling maar toch waren er 3 momenten waarop ik, als ik thuis was, naar het ziekenhuis had gemoeten. Met alle respect, maar ik snap echt niet waarom je er voor kiest om thuis te bevallen. Je wilt toch geen enkel risico lopen dat er iets met jou of je kindje gebeurt?
Grappig, die ervaring heb ik ook. En dan doen vrij veel Nederlandse vrouwen toch vrij negatieve over die buitenlandse bevallingen (te veel ruggenprikken, die geven extra risico's etc. Terwijl het daar ondanks al die ruggenprik beter gaat.... (denk overigens niet dat het aan die ruggenprikken ligt hoor ) Maar ik kan ook wel geloven, dat thuis bevallen (bij vrije keus!!!) beter kan zijn dan in het ziekenhuis. De meeste mensen voelen zich thuis fijner dan in het ziekenhuis. Tenzij je je zorgen maakt, stel dat het fout gaat dan wil ik alles bij de hand hebben etc. Dan kan het juist voor extra stress zorgen. Zou het bij mij ook doen denk ik. Maar die ontspannenheid/stress die je ervaart is niet bewust en soms merk je er helemaal niks van. Stom voorbeeld, maar ik moest een keer met spoed naar het ziekenhuis, achteraf bleek er (gelukkig) niets aan de hand, maar ze waren bang voor iets levensgevaarlijks. Mijn bloeddruk meten ze toen ook op, die was heel erg hoog, helemaal gezien mijn leeftijd toen (25). Dat zei niks, omdat het best wel een stressvolle situatie was, maar voor de zekerheid moest ik het wel een keer controleren bij de huisarts. Nou geen probleem, paar weken later weer naar de huisarts gegaan: weer een super hoge bloeddruk. Uiteindelijk 3x teruggeweest naar de huisarts om te laten meten, 3x heel erg hoog (90/145 bij een jonge gezonde en slanke meid van 25). Huisarts wou toen dat ik een apparaatje omdeed wat mijn bloeddruk zou meten gedurende 24 uur, gewoon thuis, ook in bed. Mijn bloeddruk bleek zelfs aan de lage kant te zijn (58/110 gemiddeld). Geen enkele keer gedurende de dag heeft hij de 90/145 gehaald...totdat ik weer bij de huisarts was en hij daar mijn bloeddruk opmeette.... Dat schijnt vaker voor te komen, gewoon doordat je bij de dokter bent raak je gestresst en gaat je bloeddruk omhoog. Ik voelde me overigens helemaal niet gestrest, had juist het idee dat ik altijd heel ontspannen bij de dokter ben.... Ik denk dus dat je de invloed die zoiets op je lichaam heeft (en dus helemaal zoiets als zo ingewikkelds en hormoongevoelig als een bevalling) meestal niet goed kunt inschatten. Ik ben trouwens wel benieuw wat de resultaten zullen zijn als ze low-risk nederlandse ziekenhuis bevallingen vergelijken met low risk buitenlandse ziekenhuis bevallingen en deze laatste ook vergelijken met de (low risk) thuis bevallingen.
Als er 3 momenten zijn geweest waarmee je naar het ziekenhuis had gemoeten, dan had je op die momenten toch naar het ziekenhuis kunnen gaan. Ik snap echt wel dat sommige vrouwen thuis willen bevallen als ze denken dat alles goed gaat. Blijkt het niet goed te gaan, dan kunnen ze bijna altijd alsnog naar het ziekenhuis. Helemaal in Nederland woont volgens mij 90% niet langer dan 15 minuten rijden van een ziekenhuis vandaan (gewoon een gokje, iedereen in mijn stad woont in ieder geval op max 15 min rijden en de meesten nog veel dichterbij). Vind het natuurlijk wat anders als de situatie kritiek is en je wil perse thuis blijven bevallen.
Ik snap trouwens de weerstand tegen de resultaten van het onderzoek niet zo goed. Dit is niet het eerste onderzoek dat hier naar is gedaan en eigenlijk wijzen (zover mij bekend) alle onderzoeken deze richting op (al zijn niet overal de verschillen significant). Waarom willen zovelen zo graag dat het niet klopt? (zo komt het op mij over in ieder geval).
Alsof je geen risico loopt door te bevallen in het ziekenhuis of een bewust groter risico wilt nemen door thuis te bevallen. Mijn eerste bevalling verliep geheel vlekkeloos in het ziekenhuis, maar ik vond het echt een verschrikking dat ziekenhuis. Gedeelde badkamer en toilet op de gang, verschrikkelijk bed om in te liggen (ok was kort, maar toch), de gillende andere vrouwen, het moeten wachten tot we weer weg mochten terwijl wij daar al lang en breed klaar voor waren, met je pasgeboren kindje door de ziekenhuisgangen wandelen in de auto er weer uit etc. Tweede bevalling door mijn eerste ervaring bewust thuis gedaan en verliep nog soepeler.. Heerlijk in mijn eigen bed en was beduidend meer ontspannen en relaxed, na de bevalling rustig in ons eigen bed blijven liggen met mijn man er lekker bij, rustig douchen onder onze eigen douche om vervolgens meteen weer in ons eigen (ondertussen verschoonde bedje te duiken), geen gezeul met een pasgeboren baby'tje, niet naar buiten: heerlijk! Derde werd zeer snel onder de douche en zonder vk geboren: andere kids wakker geworden van drukte (slaapdronken papa ) en zo vanonder de douche eigen bed in, deken over ons heen, andere kindjes erbij en wachten op de vk. Voor mij persoonlijk was het dus echt heel veel fijner het thuis bevallen. En zolang de vk er geen risico's in ziet vertrouw ik daarop. Ook mocht het tijdens de bevalling niet vorderen etc zijn zij opgeleid daar naar te handelen. Ja, het kan in noodgevallen een paar minuten schelen of je dan in het ziekenhuis met je eigen vk bevalt of thuis (wij wonen op 5 minuten van het ziekenhuis). En ja, ik geloof ook echt wel dat er hier dames zijn waarvan het zo kantje boord was dat het maar goed was dat ze in het ziekenhuis bevielen. En ook dat een heel aantal het niet uitmaakt waar ze bevallen. Maar als de vk aangeeft dat ze bij het minste of geringste naar het zh gaat dan vertrouw ik daar op. Noem het bewust meer risico nemen.. Ik zie dat niet zo. Ik wilde als dat kon graag bevallen in een voor mij fijne omgeving. En ga er vanuit dat een ieder kiest wat voor hem/haar fijn en veilig voelt.
Ik had inderdaad 'gewoon' naar het ziekenhuis kunnen gaan. Maar relaxed en risicoloos is anders...... En dat risico wil ik niet lopen voor mijn kind en mezelf.
Het is inderdaad heel persoonlijk. En als jij het ziekenhuis zo ervaren hebt dan snap ik dat je dat verschrikkelijk vond. Blijkbaar ben jij minder gefocust op een eventueel risico dan ik. Ik kan het me moeilijk voorstellen, maar ik snap het. Tja, zo zijn er dus persoonlijke verschillen.
En als er nou nog veel meer onderzoeken volgen en daar komt allemaal uit dat bevallen in het ziekenhuis terwijl daar niet direct een reden voor is, inhoudt dat je meer risico loopt bij een ziekenhuisbevalling (ook al neem je het gevaar van niet op tijd kunnen ingrijpen mee).
Moeilijk, denk dat ik dan nog steeds in het ziekenhuis zou willen bevallen. Kwestie van gevoel. Voor mij betekent thuis bevallen meer risico. Zo zal iedereen op basis van zijn eigen/vrienden/familie ervaringen haar voorkeur hebben. Daarbij kan ik me het nog steeds niet voorstellen dat thuis bevallen veiliger zou zijn. Enige reden die ik kan bedenken is dat vrouwen die thuis bevallen wellicht relaxter zijn/minder risico zien en dat daarom de bevalling voorspoediger verloopt. Zou de rest van de wereld gek zijn met alle ziekenhuisbevallingen?
@ NYmama: ik zou ook alsnog voor een ziekenhuisbevalling, maar ik vind juist de keuze voor thuis of ziekenhuis wel erg goed. Ik denk niet alleen dat mensen die thuis bevallen relaxter zijn, maar ook echt relaxter is...tenminste als je er relaxt bij kunt zijn, als je begrijpt wat ik bedoel . Ik zou er absoluut niet relaxt bij zijn denk ik. Ook al zou ik ook niet helemaal relaxt zijn in het ziekenhuis. Denk ook niet dat de rest van de wereld gek is met alle ziekenhuisbevallingen, maar misschien wel dat zij toch nog iets van Nederland kunnen leren, ondanks dat Nederland echt nog heeeeeeel veel kan leren van zie buitenlandse ziekenhuisbevalling.
Bij de eerste was ik er nog steeds niet over uit waar ik zou bevallen. Iig kraamhotel of thuis. Uiteindelijk werd ik opgenomen met zwangerschapsvergiftiging en ben ik ingeleid met 35 wk. Ik heb een mega snelle bevalling gehad van 4 uur van de eerste tot de laatste wee. Ik heb 3 uur op 2cm gehangen ik werd ook om kwart over 3 getoucheerd zat toen op een krappe 2. Half 4 persweeën volledige ontsluiting kwart voor persen 7 over 4 was hij er. En met deze weer geen idee ik denk nu voor het ZH te gaan maar de kans is aanwezig dat dit niet gebeurd omdat nr 1 al behoorlijk vlot kwam en nr 2 dus net zo vlot of nog vlotter kan komen ( of er langer over doet hahaha )
Ik denk dat het ook erg belangrijk is waar een vrouw zich heel erg op haar gemak voelt. Dus als een vrouw zich helemaal 100% prettig voelt thuis kan ook dit het een en ander aan complicaties verkleinen denk ik. Ik merkte bij mijn beiden bevallingen dat bepaalde factoren die mij ontspanden toch wel meer van belang waren dan ik in eerste instantie had verwacht. Maar dat is zoals ik ernaar kijk hoor. Ik ben overgins bij beiden in het ziekenhuis bevallen en heb er geen seconde spijt van gehad. Ik had daar echt het gevoel dat ik er kwam om te bevallen en ik was ook blij dat ik de bevalling achter mij kon laten zodra ik er weg was. Gewoonweg omdat ik bevallen opzich niet echt specifiek een 'leuke' ervaring vind, elke seconde erna natuulijk wel. Ik ben bij mijn eerste na ongeveer 185minuten natuurlijk bevallen en de tweede 120minuten, echt heel snel dus en ook probleemloos. Ik had het makkelijk thuis kunnen doen, maar ik voelde mij daar persoonlijk gewoon niet bij op mijn gemak.
Dit idee heb ik ook altijd. Er zijn nu al zoveel onderzoeken naar gedaan met eigenlijk telkens dezelfde uitkomst en altijd wordt er enorm getwijfeld aan het onderzoek. Zullen al die onderzoekers het onderzoek dan willen manipuleren of dingen over het hoofd zien?? Ik denk het niet. Ik vind dat iedereen dáár moet gaan bevallen waar ze zich het prettigst bij voelt, maar ik zou het fijn vinden als mensen niet meer doen alsof thuis bevallen "gevaarlijk" is, want blijkbaar is thuis bevallen niet "gevaarlijker" dan bevallen in het ziekenhuis (uiteraard als er geen medische indicatie is). Dat het strftecijfer in Nederland nog steeds relatief hoog is, zal dus toch een andere reden hebben. Zelf heb ik helaas vier keer in het ziekenhuis moeten bevallen en vind dit nog altijd heel jammer.
Het zal niet DE reden zijn maar feit is wel dat Nederland eigenlijk zo'n beetje het enige land is waar thuisbevallingen "de norm" zijn. En als ik dan de babysterfte cijfers zie en hoe Nederland scoort, kan ik mij toch echt niet aan de indruk onttrekken, dat het er wel degelijk iets mee te maken heeft. Dat in combinatie met de veelal veel mindere controlepunten tijdens een zwangerschap, slechte overdracht tussen vk's en gyn's en het feit dat wij Nederlanders toch altijd maar weer zo calvinistisch moeten zijn dat je alles op z'n natuurlijk beloop moet laten gaan en ze je dus makkelijk tot week 42 laten doorlopen ... Ik beval sowieso in het ziekenhuis ivm met medische noodzaak, maar zelfs als dat niet zo zou zijn geweest, had ik daar ook voor gekozen. Ik voel mij een stuk relaxter in het ziekenhuis dan thuis, waar ik 1) al beneden zou moeten bevallen, nou echt geen haar op mijn hoofd, 2) dat ik in een jaren 30 huis woon, en ik mijn buren het niet aan wil doen om midden in de nacht persweeen te krijgen met bijbehorende oergeluiden, laat staat dat ik me niet op mijn gemak voel dat mijn buren mee kunnen genieten en 3) ik gewoon niet wil dat ik hals over kop naar het ziekenhuis moet ivm complicaties. Zodra de eerste wee zich aandient, dan ga ik me in het ziekenhuis melden. Ik ga het niet eens afwachten totdat het veels te laat is.