minder complicaties bij thuisbevalling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door lies276, 14 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ben ik helemaal met je eens. :)

2. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is bevallen in het ziekenhuis in andere landen (in Europa) dan gratis?

Ik herken trouwens bepaalde irritaties wel, aan de ene kant roepen een aantal mensen dat een bevalling natuurlijk is en dus niet in een ziekenhuis 'hoort'. Als je bekijkt dat van oudsher 1 op de 100 bevallingen eindigde in de dood van de moeder, dan is het echt niet meer zo maar een 'natuurlijk proces'.

Aan de andere kant merk ik ook wel wat irritatie, als men doet alsof thuisbevallingen veel gevaarlijker zijn (en men min of meer zegt, al dan niet uitdrukkelijk), dat het eigenlijk zelfs onverantwoordelijk is om thuis te bevallen.
    Terwijl echt elke keer blijkt dat dat niet zo is en dat het net zo veilig is. Ja er zitten misschien bepaalde risico's aan die bij een ziekenhuisbevalling minder zijn, maar aan een ziekenhuisbevalling zitten ook weer risico's die er thuis niet zijn. Je kunt daarom vaak ook niet zeggen als je thuis was bevallen was het mis gegaan, want thuis was je bevalling MISSCHIEN wel heel anders gegaan. Want ja, omgeving (en vooral je gevoel daarbij) kan heel veel doen tijdens een bevalling (adrenaline die remmend werkt etc.)

Wat dat betreft is het wel een natuurlijk proces, want als je in een niet veilige situatie zit, dan probeert je lichaam de bevalling te remmen.

'Van nature' zoeken vrouwen een plek op die voor hen prettig en veilig is....en daar komt die vrije keuze bij kijken. Wat voor de 1 prettig is, is dat niet voor de ander. We zijn niet allemaal hetzelfde, dus de soort plek zal ook verschillen.

Gelukkig is lang niet iedereen zo, maar ik vind het altijd erg vervelend als mensen iemand die een andere keuze maakt afschildert als iemand die onverantwoordelijk is/onnodige risico's neemt (terwijl toch echt elke keer blijkt dat dat NIET zo is) of als aanstellers, die er veel meer van maken dan het eigenlijk is.

Ik denk wel dat het goed is voor de mensen die voor een ziekenhuisbevalling kiezen, zich goed realiseren wat een ziekenhuisbevalling kan bieden (en vooral wat niet).
    Een ziekenhuisbevalling kan niet a la minute medische begeleiding bieden, meestal moet je daarvoor wachten (voor de meesten in Nederland geldt: langer dan je onderweg bent naar het ziekenhuis).
    De begeleiding wordt gewoon door een vk gedaan, pas als je medisch wordt door een gynaecoloog en dan nog het meest door de vk. Vaak duurt het wel even voordat gynaecoloog beschikbaar is, dus het is niet zo dat die direct aan je bed zit.
    Jij en je baby lopen wel extra risico's door meer/andere bacteriën dan thuis, ook al lig je niet direct tussen allerlei zieke mensen. De verloskamer bij mijn ziekenhuis zit gewoon op de baby/gynaecologie afdeling, maar daar liggen ook mensen die bijv. de baarmoeder net hebben verwijdert.

Alle voor- en nadelen afwegend, is het voor mij echt heel duidelijk ziekenhuis. Ik zou me thuis echt minder kunnen ontspannen, het ziekenhuis VOELT voor mij veiliger, ook al is dat misschien niet zo. Alleen de gedachte al dat ik misschien vlak voor de bevalling nog naar het ziekenhuis moet, daar krijg ik al de rillingen van.
    En dan inderdaad ook nog buren die je kunnen horen....
    Dan liever 10 vreemden om me heen die ik nooit meer zie, maar waarbij ik niet het gevoel heb dat ik me in hoef te houden.

Hou het gewoon bij jezelf als je een redenatie geeft en als je bepaalde algemene argumenten geeft, geef dan redenen die kloppen. Een argument als: ik wil in het ziekenhuis, want thuis bevallen is gevaarlijker, is gewoon onzin, want nogmaals dat blijkt nog uit geen enkel onderzoek (wat ik ken iig), terwijl het tegengestelde al wel verschillende keren is aangetoond.

3. knap

knap Niet meer actief

Met mijn eerste wilde ik ook thuis bevallen. Vriend stond er niet achter net als de rest vader moeder.

Uit eindelijk in het ziekenhuis bevallen ks zoon lag in stuit. Tweede automatisch in het ziekenhuis beide vond ik niet fijn persoonlijk dan om daar te bevallen. Maar na twee bevallingen zeg ik wel van denk dat een ziekenhuis bevalling uit eindelijk ( veiliger is)
    En weetje lees dat sommige zo stellig zijn met thuis bevallen. Ik vond ook van alles voor ik kinderen kreeg. Daarna (mag je eigenlijk niet zeggen praten we wel verder) soms moet je iets ervaren om echt een mening uit eindelijk te hebben.

Wel wens ik de moeders een veilige en goede bevalling toe die stellig thuis gaan bevallen. ( bedoel het goed) Denk wel soms van wees niet zo eigenwijs. Maar ja alleen de uit eindelijke ervaring leert wat voor jou paste op dat moment.

Deel Deze Pagina