spruw ...?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dwezelin26, 26 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dwezelin26

Dwezelin26 Actief lid

20 nov 2008
    308
    0
    0
    Ik heb met borstvoeding steken/brandend gevoel (vooral) na het voeden. Ik ontdek verder niets bijzonders, hoewel misschien dat mijn tepel toch wat rozig is en pijnlijk allebei. Mijn dochter heeft niet echt symptomen, hoewel ze veel huilt, meer dan eerst en ze heeft wel iets een witte waas maar niet erg, denk steeds dat het van de voeding is maar ja... Ik lees dat baby's niet altijd de symptomen zichtbaar hoeven te hebben en dat soms alleen de mama het heeft.

Is het erg om spruw te behandelen bij allebei terwijl het niet zeker is of dat je het hebt? Kan dat kwaad voor allebei?

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb een beetje hetzelfde maar die witte waas in haar mond is er ook al sinds de kraamweek.
    Hmmm vraag me af wat het is

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bij spruw kun je last hebben van de volgende klachten

Bij jezelf:
    Branderige of schrijnende tepels tijdens het voeden en daarna
    Steken in de borst na de voeding
    Jeukende tepels
    Vurig rode tepels, kan ook met soms witte puntjes en schilferingen
    Heb je net anitbiotica gehad ?

Bij je kindje:
    witte plekjes op zijn gehemelte in zijn wangen, op de kaakjes of een witte tong welke niet is weg te vegen met een gaasje.
    Parelmoerglans op de lippen
    Onrustig drinken omdat het pijn doet. Typerend klakkend geluid bij loslaten.
    luieruitslag

Meer over (de behandeling) van spruw kun je lezen op:
    Eurolac.net
    Voor jezelf en voor je ha (mocht je daar heen gaan)
    http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf

4. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Esmee had ook spruw.
    Hier viel het mijn schoonzus na 3 weken op omdat ze een witte waas in haar mondje had. Ik dacht ook dat het van de melk kwam.
    Deed er niets mee verder.
    Bleek wel spruw te zijn.
    Ben naar de huisarts gegaan, mijn eigen was met vakantie en van de vervangende arts kreeg ik tweemaal een drankje. Het ging er mee weg maar bleef ok terug komen. Esmee had er alleen geen last van, ik wel, mijn tepels deden tijdens het voeden erg veel pijn.

Ik heb mijn eigen arts gebeld na de vakantie.
    Haar mondje was weer wit. Mijn arts zei dat als Esmee er geen last van had ik maar eens moest proberen niets te geven. De zalf die ik zelf voor mijn tepels kreeg werkte ook niet bepaald hoor.
    Hij adviseerde me ermee te stoppen.
    Advies wat ik kreeg was om mijn tepels na elke voeding met alcohol schoon te maken. Als je kompressen gebruikt die ook steeds vernieuwen. Dat ben ik gaan doen, en mijn klachten verdwenen meteen en bij Esmee gaat het nu ook veel beter. Het is echt veel minder. Daarnaast kook ik drinkspenen en zuigspenen ook dagelijks uit. Ik kolf namelijk ook wel en die kook ik ook regelmatig uit.
    Als het echt weg is en ik kook de speen een dag niet uit merk ik wel eens dat het weer wazig wit word.

Mijn huisarts zei ook, het babymondje is ontzettend teer.
    Er hoeft maar wat melk in het mondje achter te blijven en met de warmte is het een heerlijk plekje voor bacterien.
    Ik laat haar na een fles melk ook wel eens een slokje water drinken, zo spoelt ze de laatste melk ook goed weg.

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    hmmm als ze wakker is ga ik toch eens een gaasje over haar tong halen.
    Ik heb geen aanhoudende pijn maar na het voeden heb ik wel even wat steken in mijn tepel.
    Ook laat Jaslene wel vaak los in het begin maar k dacht dat ze hem dan gewoon niet goed te pakken had want eenmaal aan het drinken gaat het ook goed.
    Ik ga toch de test maar eens doen en anders zit ik snel bij de ha.

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Alcohol op de tepels zou ik nooit doen ! Alcohol droogt n.m. uit. Heb wel gehoord dat moeders met azijnwater ook goed resulaat hadden.
    En spruw is geen bacterie maar een schimmel ;)

7. Dwezelin26

Dwezelin26 Actief lid

20 nov 2008
    308
    0
    0
    Nou, hier dus Daktarin gekregen via telefonisch consult. Iemand ervaring met het gebruiken van dit spul? Hoe hebben jullie dit altijd aangebracht?

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    wauw dat via de telefoon makkelijke arts.
    Ik was natuurlijk te laat wakker vanmorgen dus heb nog niet kunnen bellen.

9. Dwezelin26

Dwezelin26 Actief lid

20 nov 2008
    308
    0
    0
    Heb ik dus net gebeld met lactatiekundige (weer voor wat anders hihi) en verteld van mogelijk spruw, verteld ze dus dat ik de gel NIET op mijn tepels moet aanbrengen omdat ze daar week en kwetsbaar van worden. Ik heb nu gewoon Daktarin zalf gehaald bij Kruidvat op haar advies (is gewoon vrij verkrijgbaar) voor mijn eigen tepels. Ná elke voeding op tepels smeren en dochtertje de gel van huisarts in de mond smeren via vingertop.

Crème voor eigen tepels ligt bij Kruidvat op de "voeten"afdeling, is voor schimmeltenen nl. Maar kun je op je tepels smeren en hoeft niet verwijderd te worden voor een voeding. Wel even je borst nat maken en schoonmaken na een voeding en dan de creme erop. Nou, we gaan het proberen.

10. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    thanks voor de tip.
    Als ik het niet vergeet en op tijd wakker ben dan zal ik de ha eens contacten over dchter lief.

11. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik zie bacterieen en schimmels vaak als hetzelfde !!
    Ik dep de alcohol op een watje en deze dep ik dan voorzichtig op de tepel, de schimmels en bacterien doden meteen en de klachten waren na een dag of twee zo goed als over.
    Goed is het misschien niet, maar meer dingen zijn niet goed.
    En als een HA het aanraad...... zie ik ook geen problemen.

Deel Deze Pagina