hoeveel opvolgmelk en wanneer afbouwen?

Discussion in 'Flesvoeding' started by sa1980, Mar 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sa1980

sa1980 Actief lid

Apr 24, 2009
    430
    0
    0
    Ik kan maar lastig een antwoord vinden op de volgende vraag:

Mijn kindje is nu 6,5 maand. Ik bied haar 4 keer 180+6 aan. Over de hele dag drinkt ze gemiddeld 600-650 melk. Dus zeker niet alle flessen gaan op. Ze drinkt daarnaast niets anders. Maar eet wel een redelijk portie groente en fruit en gemiddeld om de dag een bakje yoghurt.

Hoeveel MELK moet ze nu minimaal per dag drinken? En MOET ze daarnaast nog iets anders DRINKEN en zo ja hoeveel?

Zou ik er niet een fles af kunnen halen, zo ja welke fles dan? Haar schema is nu:

7.00 180+6 (gaat op)
    8.30 fruit 75-100 gram
    11.30 180+6 (gaat voor de helft op) EN korstje brood
    15.00 180+6 (gaat niet op)
    17.30 groente 100 gram SOMS yoghurt na
    20.00 180+6 (gaat niet helemaal op)

Bedankt!

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Minimaal was iets van 600cc geloof ik maar er is vast wel iemand die dat zeker weet.
    Die fles in de middag is 3.5 uur na haar vorige fles dus misschien heeft ze dan nog niet genoeg trek om hem leeg te drinken.
    Geloof dat het advies is met maanden nog 4 flessen.

Ik zit hier nu op 3 flessen van 180cc+6 en 1 keer 120 cc+4.
    Die van 120cc komt na een half broodje dus dan is ze gewoon te vol voor een hele fles.

Misschien kun je kijken of ze in de ochtend een wat grotere fles leeg wil drinken en de andere flessen iets op kan schuiven ofzo

3. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Kun je de fruithap niet iets later geven en een fles na het brood om 1u a half 2? Dus niet twee, maar 1 van maken? Of houdt ze het dan niet vol tot de groente? Dan kun je evt ook nog sap of thee geven?

4. sa1980

sa1980 Actief lid

Apr 24, 2009
    430
    0
    0
    Het probleem is dat ze eignelijk nooit aangeeft honger te hebben. Alleen ' smorgens vroeg dan heeft ze wel zin om te drinken.
    Ik zou inderdaad wel een fles kunnen laten vallen maar ik weet niet of dat verstandig was, daarom mijn vraag hier...

Ik moet nu alles (bovenstaande) in een dag proppen terwijl het lijkt alsof het veel te veel is... ze hoeft gewoon bij lange na niet alles wat ik aanbied. Door alles wat ik aanbied eet ze van alles maar een beetje lijkt wel.

5. sa1980

sa1980 Actief lid

Apr 24, 2009
    430
    0
    0
    Als ze echt 600 melk per dag zou moeten drinken dan zou het dus inhouden dat als ik op 3 flessen overstap,Ze alle 3 de flessen leeg moet drinken om aan 600 te komen ik weet zeker dat dat niet gaat lukken ookal zou ik in de ochtendfles 210+7 stoppen...

Moeilijk hoor..

6. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik ging op de leeftijd van jou dochter een tussendoortje (lia, rijstwafeltje) aanbieden om 15.00, met wat sap.
    Finn kreeg toen 3 flessen van 180 om 8.30, 13.30 en 20.00uur.

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    3 flessen van 180+6 moeten dan wel leeg ja maar ik zei al dat ik het niet zeker wist he hahaha.
    Kan ook zomaar 500cc zijn wat ze moet hebben.
    Misschien kun je gewoon opnieuw beginnen met alle hapjes aanbieden zodat ze wel trek/honger heeft en haar flessen leeg drinkt.
    De ochtend fles om 7 uur gaat wel leeg, fruit zou ik misschien een half uurtje later geven.

Als je nou zegt dat ze heel veel binnen krijgt aan andere dingen zoals brood dan zou ik het begrijpen maar ze krijgt niet meer dan mijn dochter en hier gaat het wel leeg.
    Al moet ik wel zeggen dat de laatste fles hier tussen 22.30 en 23.00 uur zit en niet om 20.00.

8. bammertje

bammertje Lid

Jul 25, 2009
    36
    0
    0
    Onze kleintjes zijn ongeveer even oud en ik heb net vorige week het nieuwe schema met de verpleegkundige van het CB doorgenomen. Wat op de verpakkingen van opvolgmelk staat schijnt niet te kloppen. Ze mogen tussen de 400 en 600 cc maximaal hebben. Ik heb dus de 4e fles (die ik 's middags rond 16.00 uur gaf) laten vervallen en de tijden waarop ze melk krijgt ietwat verschoven. Mijn schema is nu als volgt.

08.00 - 180/6 (af en toe met fijnen granen pap)
    12.00 - fruithap (tussen de 150-200 gram)
    14.00 - 180/6
    17.00 - groente (tussen de 100-150 gram)
    19.00 - 180/6

Er zit wel eens een beetje speling in de tijden, we zijn net begonnen, maar het gaat eigenlijk prima op 3 flessen. Ze zou eigenlijk nog een bakje yoghurt moeten eten, maar dat wil ze nog niet. Overdag krijgt ze een bekertje met water in de box, maar ik weet niet precies hoeveel ze er nou van drinkt, het is nog vooral spelen met het flesje.

De kinderarts vond het ook een prima schema, maar zei wel dat je uitdroging in de gaten moet houden in het begin. Ze moet dus wel water (thee/diksap) gaan drinken ook. Beetje warrig verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt zo. ;)

ps: ik denk dat iets minder fruit en groente in het begin wel kan, want m'n meiske was in 3/4 dagen zowat 300 gram gegroeid, dus iets minder kan wel.. :D

9. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

Aug 31, 2008
    2,055
    0
    0
    Zeeland
    Heel vervelend al die verschillende verhalen. Hier kom ik weer met wéér een ander verhaal ;)

Even voor de goede orde: Nils is ook zo'n kindje wat vaak z'n flessen niet leegdrinkt, maar als ik z'n fles níet geef (...) :x

In principe is het zo dat ze geen bepaalde hoeveelheid móeten binnenkrijgen. Het is alleen zo dat als je kleintje minder dan 500cc aan opvolgmelk binnenkrijgt, je vitamine d druppeltjes moet gaan bijgeven. Geen probleem verder. Uiteraard is het wel belangrijk dat ze genoeg vocht binnenkrijgt, maar dat zit niet alleen in melk, maar ook in fruit etc. Dus stel dat ze 3 flessen zou krijgen, eentje leeg en de rest wat laten staan (bijvoorbeeld 50cc per fles) dan zou ze nog 200 + 150 + 150 = 500cc binnenkrijgen. Prima!! Kans is groot dat ze dan van het andere eten meer gaat eten. Ze mogen trouwens maximaal 800cc opvolgmelk en het meest ideale is die 600cc maar pin je daar niet op vast.

Wij waren een paar weken geleden overgestapt op 3 flessen (die van 16u laten vervallen), maar Nils werd ziek en is afgevallen dus in overleg met het CB geven we nu tóch weer 4 flessen. Die gaan overigens niet allemaal leeg. Zal het even in een schema zetten (en Nils is natuurlijk wel wat ouder, maar zijn schema is echt niet zo shocking veel veranderd de laatste tijd)

7 / 7.30 Fles 210+7 (gaat op of zo goed als op)
    8.30/9.00 Fruit
    11.30 Brood (laatste dagen ongeveer 1 boterham) + proberen
    wat roosvicee te geven.... Lukt soms; meestal niet ;)
    12.15 Fles van ongeveer 170cc
    15.30 Fruit (Nils houdt van fruit....) -> veel!! Lekker smikkelen.
    16.15 Fles (deze moet er weer een keer vanaf..) waar hij
    tussen de 160 en de 200cc van drinkt.
    17.30 Avondeten met altijd een toetje (ongeacht of hij goed
    heeft gegeten; hoort gewoon bij de maaltijd)
    19u Laatste fles. Met wat geluk drinkt hij daar tussen de 50
    en de 100cc van.

Succes en hopelijk heb je wat aan m'n verhaal...

Liefs

10. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Wij hebben ook zitten klieren met de flessen, maar zitten nu op een goed schema.

8 uur fles (180 cc)
    9.30 fruithapje
    12.30 pap van 180 cc fles
    16.30 groentehapje
    20.00 laatste fles

Ons meisje ging steeds meer spugen, en gaf zo aan dat er een fles af kon.

11. suze30

suze30 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    2,188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hoi, wij hebben ook even moeten zoeken in het begin...ik merkte ook dat het met 4 flessen gewoon te veel was en ze meer begon te spugen, nu krijgt ze 3 flessen en eet ze ook veel beter haar groente en fruit, ons schema is:

7.30 fles 210cc
    11.30 fles 180cc met een korstje brood
    15.00 fruithap, meestal eet ze wel 2 stuks fruit of een potje van 6 mnd
    16.45 potje groente(6 mnd) en nog een peer of appel gepureerd(ze mag geen yoghurt etc vanwege de KMA)
    18.30 fles 210cc

tussendoor eet ze nog weleens een soepstengel, diksap gaat nog niet zo goed.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    Ai als 600 het max is dan heb ik probleem.
    Mijn meisje zit nog op 4 flessen en deze heeft ze echt nog nodig

13. adi

adi Niet meer actief

Nou die richtlijnen schijnen als paddestoelen uit de grond te groeien!
    600cc is echt niet het max aan opvolgmelk voor 7 maanden!

Stel dat jouw kindje helemaal geen vaste voeding nog zou willen (met 6 maanden begonnen en het duur een week of 8 totdat het kindje goed van een lepel gaat happen). Zou je je baby dan verplicht aan 600cc melk zetten en voor de rest maar laten uithongeren?

Het is gewoon zo dat je van opvolgmelk niet meer dan 800cc mag geven vanwege toegevoegde mineralen e.d. Bij minder dan 500cc moet je vitamine D bij gaan geven. Alles wat tussenin zit mag jouw kindje zelf bepalen, het is zeer afhankelijk van de hoeveelheid vaste voeding van de kleine al eet.

14. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

Aug 31, 2008
    2,055
    0
    0
    Zeeland
    Precies!! Zei ik ook al!! ;)

15. bammertje

bammertje Lid

Jul 25, 2009
    36
    0
    0
    Ik dacht ook dat m'n kleintje de 4e fles nog nodig had, ze dronk ze allemaal gulzig leeg, maar blijkbaar vult de opvolgmelk meer en ze eet goed haar groente en fruit, dus hier lukt de 600cc wel. Als dat niet het geval was geweest, had ik ook rustig meer gegeven hoor of ik was gewoon wat later begonnen met opvolgmelk.

Je leert hier snel genoeg dat de adviezen per CB nog al eens verschillen en ik heb ook nog te maken met een kinderarts. Die twee zijn het ook al nooit eens. Blijft er weinig over dan gewoon je gevoel volgen toch? :)

Share This Page