Hoe hiermee omgaan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamavanJurre, 21 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi!!

Ik heb even een vraagje. Mijn zoontje slaapt tegenwoordig overdag alleen maar hazenslaapjes. Na 45-50 minuten is hij weer wakker en valt dan eigenlijk niet meer in slaap. Vaak wordt hij dan jengelend wakker, ik laat hem even 10 minuten liggen en ga dan bij hem kijken, even troosten etc.

Maar nu is het al een paar keer gebeurd (en nu net weer) dat op het moment dat ik bij hem ben ik mijn hand op zijn hoofdje leg en hij na 20 seconden begint te lachen en helemaal vrolijk is. Op het moment dat ik wegga begint hij weer te huilen, totdat ik weer bij hem kom na een minuut of 10, dan begint hij weer te lachen... Heel erg schattig maar nu weet ik niet hoe ik hier mee om moet gaan :)

Wat ik begrepen heb is dat als hij huilend wakker wordt, dit een teken is dat hij de slaap nog niet uit heeft. Maar aangezien hij meteen lacht en vrolijk is, vraag ik me af of dit ook echt zo is... Wat zouden jullie doen? Nog een aantal keer op en neer lopen, troosten en weer weggaan totdat hij of in slaap valt, of het tijd wordt voor de fles? Of hem eruit halen en afwachten of hij weer moe wordt of het eventueel in de box o.i.d. volhoudt tot de volgende fles?

Lastig lastig :)

2. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Noelle heeft ook altijd alleen maar hazenslaapjes gedaan tot de leeftijd van 10 maanden ongeveer. Het had geen zin om haar in bed te laten, want dat werd echt brullen en ze ging dan toch niet weer slapen. Ik nam haar altijd gewoon weer mee naar beneden en liet haar dan in de box spelen of zette haar in het wipstoeltje bij me. Bij nieuwe tekenen van vermoeidheid bracht ik haar dan weer naar bed en probeerde of ze weer wilde slapen en anders ging ze weer nadat ze de volgende fles had gehad.

3. summer4life

summer4life Actief lid

29 mei 2008
    117
    0
    0
    hoi, huilt hij of lacht ie alleen?
    als ie huilt zou ik hem oppakken, en wiegen en zachtjes een bekend liedje zingen voor hem die hij kent, als ie niet huilt laten liggen in bedje
    en naast hem gaan zitten op zijn kamertje,en een slaapliedje zingen en dan hem welturusten wensen en weggaan en dan kijken wat er gebeurd
    zo weet hij dat ie nog even mag slapen hij moet gewoon een dag/nachtritme gaan ontwikkelen, maar krijgt ie fles of borstvoeding?

afz
    Anna

4. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Afkloppen maar ik ben net een keer bij hem geweest en na even 5 minuutjes jengelen is hij nu weer 10 minuten stil... Maar goed uit ervaring weet ik inmiddels dat als ik dit alleen maar durf te denken, hij zodadelijk weer begint :D

Maar goed, het enige waar ik "bang" voor ben als ik hem eruit haal, is dat hij op gegeven moment de link legt van als ik huil, mag ik eruit... Nu snapt hij dat natuurlijk nog niet, maar die tijd komt ooit natuurlijk wel, toch? Ergens denk ik dat hij ook moet leren om in bed getroost te worden, dit hebben we eerlijk gezegd ook nog nooit echt consequent geprobeerd en willen we vanaf nu eigenlijk in gaan zetten, gewoon eens kijken hoe hij daarop reageert.. En aangezien hij nu wel stil is en niet nog harder gaat huilen.. Toch maar zo doorzetten een weekje om te kijken of het echt werkt?

5. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    @summer4life: hij huilt wel echt als ik de kamer opkom, en als ik dan 20 seconden bij hem sta en hij rustig wordt, begint hij te lachen... Totdat ik de slaapkamerdeur weer dicht doe, dan begint hij weer te huilen. Ik geef trouwens fv en honger heeft hij op dat moment niet.

Hij is toch al met al een half uur stil geweest, nu begint hij weer. Dus zo maar weer even naar hem toe!

6. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Als hij inderdaad wel te troosten is in zijn bed en al vrij snel weer stil wordt en dat ook blijft als je weer weggaat, dan zou ik hem ook niet uit bed halen. Ik weet niet of je zoontje ook een speentje heeft, maar wat ik ook wel eens als tip heb gekregen is, om bij de deur te wachten op het moment dat hij wakker gaat worden en dan meteen zijn speentje te geven en even over zijn bolletje te aaien. Bij Noelle heeft dit nooit gewerkt, maar sommige kinderen slapen dan toch zo weer verder na die ene slaapcyclus, omdat ze zich gerust gesteld voelen.

Elk kind wordt namelijk na 1 slaapcyclus van 45 minuten wakker, maar niet ieder kind voelt zich veilig genoeg om dan zelf weer opnieuw in te slapen. En niet elk kind slaapt ook even diep. Sommige kinderen slapen gewoon heel licht, waardoor ze gemakkelijker wakker worden en niet zonder hulp zelf weer verder kunnen slapen.

7. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Nou vanochtend heeft hij al met al nog wel zo'n anderhalf uur geslapen, maar vanmiddag was echt drama :( Hij is om kwart over 1 naar bed gegaan (was erg moe, gapen, oogjes wrijven etc.) en hij viel meteen in slaap... om vervolgens na 20 minuten weer wakker te worden en alleen nog maar te huilen... Ik ben wel 7x op en neer gelopen om hem te troosten. Echt zo raar, hij is echt goed aan het huilen, ik kom erbij en krijg hem in bed vrij snel stil, hij begint dan ook te lachen etc. Dan loop ik op gegeven moment weer weg en dan blijft hij hooguit een minuut stil en begint weer opnieuw... Hij gaat echter niet harder huilen of krijsen, het blijft hetzelfde niveau zeg maar.

Nu net heb ik hem maar uit bed geplukt en krijgt hij zo de fles, hij ligt nu heel tevreden in de box te spartelen...

Begin ik gelijk weer te twijfelen, moet ik hem toch maar uit bed halen als hij begint te huilen, moet ik eerst een x aantal keer proberen te troosten en hem dan uit bed halen, of toch heen en weer blijven lopen in de hoop dat hij het gaat snappen en in slaap valt en wachten totdat het weer flestijd is?

Hoe doen jullie dit of hebben jullie dit gedaan?

Groetjes!

PS: zou dit ook te maken kunnen hebben met het welbekende 12 weken sprongetje? Donderdag is hij 11 weken maar hij is 10 dagen overtijd geboren dus qua timing zou het kunnen kloppen... Van de vorige sprongetjes had hij niet veel last dus ik vind het lastig om dit in te schatten :)

Deel Deze Pagina