Beste verloskundige, Ik kan de laatste dagen geen fijne slaaphouding vinden. Ik durf niet te lang op mijn rug te liggen (de placenta ligt aan mijn rugzijde), maar kan dit ook echt kwaad of als ik geen klachten heb kan het dan gewoon? De kleine schopt dan wel vaak, is dat een teken dat hij het niet fijn vind? Overal op internet en in boekjes lees je dat geadviseerd wordt om veel op je linkerzij te slapen. Maar kan het kwaad als ik ook regelmatig ook op mijn rechterzij lig? als ik op links ga liggen begint de kleine veel te schoppen. Moet ik dan anders gaan liggen? Tevens krijg ik na verloop van tijd pijn in mijn liezen als ik op mijn zij lig. Zijn dit banden die wat vervelend voelen? (als ik op links lig is het ook mijn linkerlies die zeer doet). Kan ik de baby iets aandoen door een bepaalde slaaphouding? Kan hij te kort voeding/bloed/zuurstof oid krijgen door een bepaalde slaaphouding? Alvast bedankt voor u antwoord. Groetjes Danielle
hoi je kunt liggen zoals je wilt. Lang op je rug liggen kan er soms voor zorgen dat er minder bloed naar je hart terugvloeit, en dus ook naar de placenta, maar als dat gebeurt wordt je vanzelf licht in je hoofd en dat is altijd een seintje ( ook in je slaap!) dat je anders moet gaan liggen. Dit gebeurt vanzelf. Op je zij liggen is prima, links en rechts maakt niet zoveel uit. Dus kijk maar wat voor jou het lekkerst ligt! Kindje zijn meestal actief als jij gaat liggen, omdat je dan zelf ook rustig bent voel je het ook meer. Mirjam