Al bijna 12 jaar eet ik geen vlees en gevogelte, wel vis. Mijn vriend eet al jaren vegetarisch met me mee, maar maakt nu en dan wat vlees klaar voor zichzelf. Nu blijk ik zwanger, en denk ik erover (wat ik al jaren roep, maar nooit doe), om af en toe ook wat vlees te eten. Ik wil ons kind niet een zelfgekozen beperking opleggen. Ik heb gehoord dat als je lang geen vlees hebt gegeten, je er wel ziek van kunt worden. Dat kan ik nu natuurlijk niet gebruiken. Maar ik wil ook niet dat ons kind straks niet tegen vlees kan, omdat hij/zij er niet aan gewend is geraakt. Wat denken jullie dat het beste moment zou zijn om weer wat vlees te nemen? Iemand ervaring hiermee?
Ik zou niet tijdens je zwangerschap opeens vlees gaan eten, ik zou wel even met de vk overleggen of je met je huidige eetpatroon voldoende vanalles binnenkrijgt. Zolang je kindje nog geen vast voedsel eet maakt het m.i. ook nog niet uit. Dus als je het wil doen, dan vanaf dat een kindje bewust wordt wat jij eet. (geen idee wanneer dat is) En op zich als je vriend het wel af en toe eet kan je kindje het toch mee eten, dan leert hij/zij het toch ook? Succes ermee
Nou, ik ben ook al jaren overtuigd vegetarier... Kom ik bij de gyn vraagt hij en ben je gezond? Ik zo nou dit en dit en ik ben vegetarier... Ohw dat is niet zo mooi... Nou ik dus ijzer prikken, blijkt dat allemaal prima in orde voor een vegetarische zwangere... Als je al zolang vegetarier bent ben je volgens mij goed in het bereiden van voedzame vegetarische maaltijden en kun je prima vegetarisch zwanger zijn. Alleen Quorn als vervanger wordt afgeraden omdat dat niet heel voedzaam is. Maar als je misschien tijdens de zwangerschap net wat vaker "extra" een vleesvervanger met ijzer en b12 toegevoegd pakt (als je dat voorheen niet deed) en wat vaker een cracker/boterham met appelstroop en verse jus erbij dan lijkt het mij goed te doen. Wel je ijzer goed laten controleren!!! Om nog even terug te komen op het zelf maken van keuze voor je kindje... Ik ben het daar helemaal mee eens, maar ik gruwel en wordt echt misselijk bij de gedachten om vlees of vis te eten. Manlief eet vegetarisch met mij med en eet alleen vlees bij uit eten of als we ergens zijn. Wel zal ik dadelijk voor de kleine maaltijden bereiden met vlees en vis totdat hij zelf zijn keuze kan maken. Ik zal hem bewust opvoeden maar niet dwingen tot vegetarier zijn. Dat ik ervoor kies betekent niet dat hij dat ook moet.
Er zijn prima alternatieven voor vlees... Wist je trouwens dat er in 100 gram hazelnoten dezelfde vitamine en mineralensamenstelling zit als in 400 gram rundvlees? In rozijnen zitten heel veel ijzers en zo heb je prima alternatieven om aan de juiste hoeveelheden vitamines en mineralen te komen. Dus je hoeft niet ineens vlees te gaan eten. Succes in de zwangerschap
Ik ben wel weer vlees gaan eten tijdens de zwangerschap om de reden die jij aangeeft. Heb het heel rustig opgebouwd en uiteindelijk ook niet meer dan vier keer per week gegeten. Ben er niet ziek van geworden trouwens.
Ik ben absoluut geen vegetarier (al eet ik zeker wel eens vegetarisch) maar in het begin van mijn zwangerschap kon ik de lucht van gebraden vlees niet verdragen... Dus ik zou er zeker niet aan beginnen als het niet om gezondheidsredenen zou moeten... En dan nog, volgens mij heb je met noten en peulvruchten voldoende alternatieven voor de stoffen die je door vlees zou missen!
Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat ik toch geen vlees eet voorlopig, ik mis het helemaal niet. Blijf gewoon uitkijken voor bloedarmoede, maar sinds ik dat had, eet wel zo veel appelstroop dat het wel goed moet zitten. Ik heb trouwens zo snel honger nu! Mijn stofwisseling lijkt wel 2x zo snel. Ipv mijn gebruikelijke 6/7 boterhammen, eet ik er nu makkelijk 9, en dan houd ik me nog in! Snoep verder nauwelijks, dus kwaad zal het niet kunnen. Zijn er meer die pas in week 5 zoveel honger hebben/hadden?
Gelukkig maar! Als je gewoon gezond en gevarieerd eet is er echt geen enkel gevaar voor het kleine wondertje in je buik! Dat heeft echt geen vlees nodig !
Ik at voor ik zwanger werd voornamelijk vegetarisch, maar toen ik zwanger was kon ik geen vegoproducten meer luchten of zien. Ging toen (toen ik weer iets binnenhield) vlees eten, en als eerste kon ik alleen maar van dat troepvlees eten (bbq worstjes etc) Ik zou je eetpatroon nu niet omgooien, je kindje kan als ie vast voedsel gaat eten ook wennen aan vlees als je dat wilt. Je kunt nu uit allerlei andere dingen echt genoeg voedingswaarde halen. Volgens mij is het hele eet gezond in je zwangerschap sowieso een scam! Als je supermisselijk bent en maanden nauwelijks iets binnenhoudt, krijg je te horen: oh maakt niet uit, je kindje neemt toch wel wat ie nodig heeft. Dan is dat met een vegetarisch dieet ook zo...
Ik ben sinds 20 jaar vegetariër en heb ook zeker in de zwangerschappen geen vlees gegeten. Mijn man eet voornamelijk vegetarisch behalve buitenshuis. Onze oudste zoon heeft nog nooit vlees gegeten en vis gruwelde hij van Hij mag het van mij wel eten, maar hij wil het tot nog toe niet. Ik wilde idd ook schrijven wat rosao schreef. Ik maakte mij zorgen omdat ik alleen maar wit brood binnen hield en dat negen maanden lang, maar zoon nr 2 is niks tekort gekomen hoor
Ik ben vegetarisch en ook mijn dokter was er niet zo blij mee. Ik moet van haar nu vooral veel linzen, kikkererwten en dat soort groenten eten en elke dag een ei voor de benodigde proteinen!
ik weet niet of vegetarisch het beste uitgangspunt voor een zwangerschap is, maar als je dat bent lijkt mij dat je niet ineens vlees moet gaan eten, dan kun je dan toch ook niet gelijk verdragen? Hier wel een echte vleeseter, maar door de zwangerschap kan ik het bijna niet eten, mijn lijf is er wel aan gewend dus flink ijzertekort. Misschien kun jij dat op een andere manier compenseren.
Hier iemand die al bijna 20 jaar vegetarisch eet (ook geen vis) en tijdens mijn zwangerschappen heeft echt niemand er een probleem van gemaakt. HB was en bleef prima en ik ben niet ineens allerlei noten etc. gaan eten. Gewoon zoals ik normaal at en alledrie mijn kinderen eten nu gewoon vlees en hebben er verder geen last van gehad.
Nouja, is er ooit ergens bewezen dat vleeseter zijn het beste uitgangspunt is voor een zwangerschap? Wat een onzin... Weet je wat het beste uitgangspunt is voor een zwangerschap? Een gezonde moeder die gevarieerd en uitgebalanceerd eet. Een flink ijzertekort zoals in jouw geval lijkt me een stuk erger dan geen vlees eten.
Nou nou ik bedoel het niet beledigend hoor, bedoel ermee dat het qua ijzer enz misschien niet ideaal,is, maar zei ook dat ik,het niet weet. Ik bedoel niet dat vegetariers slecht bezig zijn.
Ik ben praktisch heel m'n leven al vegetariër, mn vriend juist vroeger een grote vleeseter, in de tussentijd is hij gek genoeg (hoefde van mij echt niet) thuis vegetarisch. Ik let er nu wel extra goed op dat ik alle stoffen binnen krijg, en bij elke bloedtest die ik tijdens de zwangerschap heb gehad waren al m'n waardes goed (en dat terwijl ik vroeger bijna altijd een beetje ijzertekort had lette er toen wat minder op). Ik denk wel dat het een beetje een schok voor je lijf kan zijn als je ineens vlees gaat eten, als je denkt daar echt behoefte aan te hebben zou ik het opbouwen. In principe is vegetarisch zijn ook gewoon prima voor je kind hoor
Volgens mijn gyn. geen enkel probleem dat ik vegetariër ben. Volgens haar heb ik het al 22 jaar zo gered zonder om te rollen en gaat ze er van uit dat ik evenwichtige gezonde voeding gebruik. En voor nu zou het geen bal uitmaken of ik wel of niet vegetariër ben, leef zo een beetje op witbrood en appels door de misselijkheid. Ik zou overigens geen vlees gaan eten voor mijn baby, ben er van overtuigd dat de baby ook zonder vlees zich wel goed gaat ontwikkelen en over de smaak.... mijn kind mag zelf weten of hij/zij vlees gaat eten, maar dat moet kindlief dan toch maar gaan experimenteren via het eigen mondje.
Voor je ijzer kun je altijd floradix of een andere kruiden elixer met ijzer gebruiken. Wat vaker spinazie en inderdaad appelstroop op brood. Komt helemaal goed hoor.