Overstap van borstvoeding naar flesvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by karnijn, May 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. karnijn

karnijn Bekend lid

Jun 22, 2011
    958
    3
    0
    Hoi,

Sinds een week ben de borstvoeding aan het afbouwen. Mijn zoontje dronk zes à zeven keer per dag aan de borst. Overdag omde drie à vier uur, 's nachts sliep hij van 19-20u tot 3-4u.
    Op dit moment heb ik twee borstvoedingen vervangen door een fles. Zijn ritme is verandert sinds de fles. Hij gaat nog steeds tussen 19en20u naar bed, maar wordt weer om 0.30u wakker en vervolgens om de twee uur. Erg vermoeiend dus! Gisterennacht is het me gelukt om hem enkel om 0.30u tevoeden en om 5u (borstvoeding). De andere keren geraakte hij terug in slaap met zijn speentje.

Hoe komt het dat zijn slaappatroon zo verslechterd is?

In het begin dronk hij met moeite een flesje van 120+4 op. Iedere dag werd het iets meer. Vanavond dronk hij zonder moeite 180+6 leeg. Deze middag 150+5.
    Ik weet niet goed aan welke maat ik me moet houden. Geef ik hem teveel? Te weinig?

Het is een goede en gulzige eter. Hij wordt binnen een paar dagen vier maanden en weegt tussen de 7 en 7,5 kilo voor een lengte van 65 cm.

Hoeveel moet ik hem geven? Ik hoor en lees op verschillende plaatsen andere dingen. Moet ik een vast schema hanteren? Wakker maken voor een laatste fles? (met de borstvoeding zorgde dit voor een véél slechtere nacht).

Alvast bedankt!

2. karnijn

karnijn Bekend lid

Jun 22, 2011
    958
    3
    0
    #2 karnijn, May 10, 2013
    Last edited: May 10, 2013
    Oh, hij drinkt nu dus nog zes borstvoedingen per dag, toch al twee dagen. Vier borstvoedingen overdag en twee snachts.

3. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Karnijn,

Met 4 maanden zou je als richtlijn het beste 5 voedingen per etmaal aan kunnen houden met een totaal van tussen de 750 en 900ml. De tijdstippen hiervan kun je het beste zelf bepalen. Het is begrijpelijk dat het voedingsschema wat overhoop is nu je de borstvoeding langzaam aan het afbouwen bent.
    Met 4 maanden mag je ook rijstebloem gaan toevoegen aan een flesvoeding. Dit geeft net dat beetje extra verzadiging en laat je kindje langzaam al een beetje wennen aan wat vastere voeding. Het kan er misschien voor zorgen dat je kindje minder snel 's nachts komt voor een voeding.

groet,
    Anne

Share This Page