minder gaan werke na bevalling, hoe zit dat met salaris tijdens verlof

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Pandora, Dec 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    na mijn bevalling wil ik 24 uur gaan werken ( werk nu 32 uur ) maar nu vraag ik me af, of ze deze 24 uur al tijdens je zw.verlof in laten gaan, zodat ik tijdens mijn verlof het salaris van een 24 urig contract ontvang...of dat ze dit pas na je verlof in laten gaan

2. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Bij mij is het mindering van uren pas na mijn verlof ingegaan
    Dit had ik afgesproken met mijn vestigingmanager.

Denk dat je dit gewoon moet bespreken met je werkgever.

3. mamavansam

mamavansam Niet meer actief

Tijdens je zwangerschapsverlof moeten ze jou gewoon voor 32 uur betalen. Zodra jij weer gaat werken en je contract laat omzetten naar 24 uur wordt jij betaald voor 24 uur. Je heb trouwens ook evt recht op ouderschapsverlof als je werkgever dat heeft.

4. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ja, alleen volgens mij is ouderschapsverlof onbetaald toch?...in onze CAO ( gehandicapten zorg ) wel dacht ik gelezen te hebben
    Weten jullie hoe dat precies zit met ouderschapsverlof?

5. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Met ouderschapsverlof heb je behoud van je uren. Het is wel onbetaald verlof.

6. mamavansam

Idd ik heb ook onbetaald verlof, maar je kan het wel 4,99 per opgenomen uur terug krijgen van de belastingdienst. Altijd mooi meegenomen. En je bouwt nog gewoon je pension op van 32 uur.

7. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    hmmmm...dan zou ik dus langer 32 uur kunnen "werken" ( een contract van 32 uur houden ) maar daar dan 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen, en dan als dit verlof op is wel 24 uur op contract gaan werken, of begrijp ik dat verkeerd?
    is dat gunstiger qua geld wat ik over hou, met teruggaaf van belasting, dan meteen 24 uur gaan werken?

8. mamavansam

Ja ik zou het zeker doen. Als je na je verlof al over gaat naar 24uur krijg je helemaal niets en straks toch nog 4,99 per opgenomen uur.

Je heb het natuurlijk niet voor het zeggen,maar onze wens was twee en ik had gezegd dat het super zou zijn als ik weer zwanger zou worden als ik nog gewoon ouderschapsverlof heb van de 1ste. Dan kan ik de ouderschapsverlof van de 2de er achteraan plakken. Dus kan ik mijn geval 4 jaar lang genieten van me ouderschapsverlof zonder dat ik me contract hoef aan te passen. En dat is dus ook gelukt, maar niet alleen daarom hoor. Wij vonden een leeftijdsverschil van 2 jaar wel erg mooi.

9. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    tot nu toe zijn we er beide over eens dat we maar 1 kindje willen ( we zeggen nooit nooit, want wie weet kriebeld het al weer snel )
    maar dan zou ik dus in ieder geval bijv de helft op kunnen nemen....en eventueel de rest mocht er wel een 2e komen, of als ons kindje wat ouder is

in ieder geval bedankt voor je antwoord...wel beter om dit zo te doen dan! vind het zo stom dit aan mn baas te vragen, die geeft vast antwoord op wat voor hun gunstiger is!

neem aan dat de belasting dit aan het eind van het jaar teruggeeft? of per maand net als de teruggaaf van een koophuis?

10. mamavansam

Je krijgt per kind zoveel uur ouderschapsverlof. Dus je kan alles opnemen als je wilt.
    Je krijgt het in 1 keer terug als je aangifte gaat doen.
    Hier heb je een link en daar kan je vanalles terug vinden. Succes verders.
    Ouderschapsverlof | Rijksoverheid.nl

11. p1982

p1982 Niet meer actief

je kunt 26 weken ouderschapsverlof opnemen je werkt 32 uur dus 26 * 32 = 832 uur als je 8 uur per week opneemt heb je dus 104 weken = 2 jaar ouderschapsverlof

je krijgt van je baas dan wel 24 uur uitbetaald maar je krijgt nog eens het voordeel van de belastingdienst, kun je aangeven dat je het per maand wilt hebben

12. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Thanx voor de berekening...dan kan ik dit tzt in het gesprek met mijn baas aangeven, wanneer ze willen weten of ik 6 of 4 weken voor mijn verlof stop, en wat ik daarna met mijn uren wil doen
    Dat voordeel van de belasting is wel erg lekker natuurlijk, ik wist dit niet! Krijgt iedereen die toeslag???
    Ik ga het dus de komende 2 jaar doen zoals hier boven berekend is
    natuurlijk zonde als ik meteen 24 uur ga werken en van het ouderschapsverlof geen gebruik maak

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,253
    1,011
    113
    Zuid-Holland
    Hallo, k heb alles even doorgelezen. Ik werk ook in de gehandicaptenzorg, dus weet klein beetje van de CAO. Maar als jij nu 32 uur werkt, 8 u ouderschapsverlof opneemt dan krijg je een 25% van die 8 u uitbetaald. Maar als jij na afloopt van je ouderschapsverlof je contract wijzigt naar 24 uur, dan moet je de volledige vergoeding van die 25% terug betalen! Je mag dus na ouderschapsverlof dus wel minder werken, maar niet even handig wat winst van opsteken........Helaas hebben ze dat addertje onder het gras er wel tussen uitgevist! Ik had namelijk hetzelfde bedacht maar die vlieger ging helaas niet op.
    Als je CAO gehandicaptenzorg even googled dan kun je het zelf zo allemaal lezen!
    Succes!
    Groetjes Mirjam

14. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hier ook en bijkomend voordeel is ook nog dat ik tijdens dit zwangerschapsverlof weer gewoon mijn fulltime salaris krijg uit betaald terwijl ik al een tijdje niet meer fulltime werk.

Ik heb dit nagevraagd bij HR en bij het UWV maar het klopt wel...

15. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    maar je hebt nog steeds wel recht op die 4 zoveel van de belastingdienst...

16. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,253
    1,011
    113
    Zuid-Holland
    Daar was k niet van de op de hoogte. Maar lijkt me wel balen als je die 25% eerst in je zak steekt en dan nog moet terug betalen....of je moet dat gelijk apart leggen daarvoor.

17. Nina76

Nina76 Actief lid

Aug 6, 2009
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

De uren gaan idd in bij terugkeer na zwangerschapsverlof. Ik heb momenteel ook een contract van 32 uur. Wel in een andere branche, maar goed. Ik heb door de salarisadministratie verschillende pro forma berekeningen laten maken, om een beetje overzichtelijk te hebben wat het financiƫle plaatje was na terugkeer van mijn zwangerschapsverlof. (Wat hou ik netto elke maand over onderaan de streep? ;)) Ik wilde minimaal 24 uur werken. De opties waren:
    -24 uur zonder ouderschapsverlof
    -28 uur met 4 uur ouderschapsverlof
    -32 uur met 8 uur ouderschapsverlof.

Uiteindelijk gekozen voor 28 uur met 4 uur ouderschapsverlof. Het ouderschapsverlof is idd onbetaald, maar kan ik over (bijna) 4 jaar spreiden. Na die tijd kan ik dan weer 28 uur gaan werken, maar dan gaat de baby toch al (bijna) naar de kleuterschool..

18. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik had gisteren op het werk nog even gezocht naar ouderschapsverlof in onze CAO....maar kan er niks over vinden dat ik na mn ouderschapsverlof dan niet minder mag gaan werken! dat moet ik dan eens even goed navragen dan!
    en stel ik werk na mn ouderschapsverlof een paar wel gewoon een maanden 32 uur...en ga dan minder werken?
    heb je voor mij een linkje waar dit in staat?
    Niet dat ik dat geld van de belasting nodig heb...maar lekker is het wel natuurlijk :p

19. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Je werkgever mag het aantal ouderschapsverlofuren ook nog weigeren. De standaardregeling is dat je de helft van je uren opneemt, in jouw geval 16 uur. Dit mag een werkgever niet weigeren, maar alle andere varianten wel. Daarnaast kan men verlangen dat je na afloop van het ouderschapsverlof weer voor een bepaalde tijd je oude aantal uren gaat werken, maar dit verschilt per werkgever.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat Puppy78 zegt en hou er rekening mee, dat als je baas een deel betaald, dit meestal het geval is. Vaak is het voor minstens een jaar, maar dat zal misschien ook afhankelijk zijn van hoelang je opgenomen hebt.

Ik werk in de zorg en daar krijg ik alleen van het deel ouderschpasverlof wat ik in het eerste levensjaar van mijn kinderen opneem 25% betaald. Alles wat ik daarna opneem is voor eigen rekening.

Hou er ook rekening mee dat als je nu zegt ik neem maar 4 uur per week op en ik spreid het over 2 jaar (ik noem maar even een zijstraat) dat je dan, als je binnen die 2 jaar ander werk gaat zoeken, je je recht op ouderschaps verlof kwijt bent. Je kunt het dan namelijk niet meenemen. Heb je het idee dat je ooit ander werk wil, kun je het beter in delen opnemen, steeds voor een half jaar aanvragen, bijv. Wel even goed navragen hoe lang van te voren je het dan aan moet vragen om het aan te laten sluiten op je vorige aanvraag.

Share This Page